Foto: Gettyimages

Rasende mand truede magasin med søgsmål for at bruge billede af ham i artikel om at hipstere ser ens ud. Billedet var ikke af ham.

MIT Technology Review skrev en længere artikel om, at grupper der kollektivt og bevidst afviger fra normen, ofte kommer til at ligne hinanden, på trods af de stræber det modsatte. En mand kom ved en fejl til at bevise deres pointe.

Hvis du er træt af noget, der ligger på internettet, kan det være en god ide bare at affinde dig med, at det ligger der. For hvis du begynder på at true andre med søgsmål og ubekvemsord til at fjerne den information, du ikke bryder dig om, kan det være, at du ender med at få det spredt endnu mere.

Det må en vred, ung, amerikansk hipster erkende, efter at han i forsøget på at undertrykke en historie har sørget for, at den bliver sendt hele kloden rundt. I vrede vendinger truede han redaktøren med søgsmål, hvis ikke de fjernede en artikel, der kunne dokumentere, at hipstere ligner hinanden, på trods af, at de stræber efter det modsatte.

Når man forsøger at holde informationer væk fra offentligheden, men i stedet formår at eksponere det langt mere, kaldes det 'Streisand-effekten', opkaldt efter den amerikanske skuespiller og sangerinde Barbara Streisand.

I 2003 forsøgte hun at tvinge en fotograf til at fjerne et billede fra hans hjemmeside, hvor hendes gigantiske villa med havudsigt i Malibu indgik i motivet. Med trusler om søgsmål og med en mur af advokater gik hun til angreb mod fotografen, og på den måde lykkedes det hende faktisk at skabe så meget opmærksomhed omkring hendes villa, at det i sidste ende betød en abnorm stor eksponering af billedet, kontra den opmærksomhed det ellers ville have skabt. 

Fotografen bag billedet af Barbara Streisands villa havde slet ikke ønsket at tage et billede af hendes hus. Han ville vise et eksempel på erosion langs Malibus kystlinje. Da Barbara Streisands advokater lagde sag an mod fotografen, havde seks mennesker downloadet billedet. To af dem var hendes advokater.

Da sagen sluttede havde næsten en halv million mennesker downloadet billedet. 

Når personer forsøger at undertrykke informationer på nettet, bare fordi de ikke bryder sig om det, vil det få langt flere mennesker til at interessere sig for selvsamme informationer, forklarede techbloggeren Mike Masnick, da han i 2005 navngav begrebet som Streisand-effekten. 

Man kan vidst mildest talt kalde det en overreaktion at sagsøge over et billede, der egentlig ikke har noget med én selv at gøre, hvilket en anden person også må erkende lige nu: Den unavngivne hipster der går verden rundt, fordi han truede med at sagsøge MIT Technology Review over, at de havde brugt et billede af ham. 

Han skrev følgende til redaktøren: "Jeres komplette mangel på journalistisk etik, både i måden, hvorpå i "reporterer" dette ukrediterede nonsens, og samtidige bagvaskelse og unødvendige brug af mit billede, uden min tilladelse, kræver et modsvar, og jeg vil - selvfølgelig - lægge sag an mod jer."

Hipsteren mente simpelthen, at det var bagvaskelse, da artiklen omhandlede en undersøgelse, der viser, at hipstere ligner hinanden. Det var for groft for ham, at de havde brugt hans billede, og endda sagt, at han lignede alle andre. Men MIT Technology Review undersøgte sagen og kontaktede Gettyimages, hvor de havde billedet fra, som kunne fortælle, at deres undersøgelse nok var god nok.

For den rasende hipster og manden på billedet var slet ikke den samme. 

Ligesom Barbara Streisand ville den unge hipster, man må gå ud fra nu sidder med en lettere identitskrise, have fjernet noget fra nettet, som han ikke brød sig om, og formåede i samme hug at få eksponeret MIT Technology Reviews historie til hele verden. 

Ups. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Hipster