På søndag, natten til mandag, når Oscaruddelingen løber over skærmen herhjemme, sidder Kim Magnusson i salen i Dolby Theatre, Hollywood hvor showet foregår. Her sidder han side om side med branchens største stjerner og dygtigste folk, mens talkshowværten Jimmy Kimmel styrer løjerne fra scenen. I år er han sammen med instruktør Aske Bang nomineret for kortfilmen ’Silent Nights’.

Og det er ikke første gang Kim Magnusson sidder med i det selskab. Tværtimod har Kim Magnusson været Oscarnomineret hele seks gange og M&M Productions, som Kim grundlagde med sin far Tivi Magnusson, er sammenlagt ansvarlig for ni oscarnomineringer, herunder 4 sejre.

Man kan med en vis sikkerhed sige, at der ikke er mange herhjemme, der ved mere om, hvordan man får en film med i kapløbet om en af de gyldne statuetter. Her løfter han lidt af sløret for, hvad det er, han kan.

”Det handler frem for alt om kvalitet. Jeg vil understrege med det samme, at man ikke direkte kan købe sig til en Oscar i kortfilmsgenren, men der er selvfølgelig nogle ting, man som producer kan gøre. Vi har efterhånden en god mavefornemmelse for, hvad komiteen kan lide, og hvilke typer film, der kan gøre sig gældende, fortæller han og fortsætter:

"Desuden har vi vildt mange dygtige instruktører og historiefortællere i Danmark. Da Aske Bang kom og pitchede tre ideer til film, vi kunne lave, var de alle sammen gode, men ’Silent Nights’ gav mig bare den rigtige følelse og ramte nogle af de rigtige temaer."

Kim Magnusson (venstre) og instruktør Aske Bang (midten). Foto: Rolf Konow

Det er selvfølgelig ikke nok at lave en rigtig god kortfilm og så ellers læne sig tilbage og vente på en mail fra Oscarkomiteen. Der produceres utallige kortfilm hvert år – flere end det er muligt at se. Derfor er der nogle helt bestemte forhold, som en film skal overholde for overhovedet at komme i betragtning.

”Der er to veje til at få en kortfilm i betragtning. For det første gælder det om at få filmen på en hel masse filmfestivaller rundt omkring i verden og så vinde en pris. Der er nogle bestemte festivaller, der kvalificerer kortfilm til at blive betragtet til Oscars.

De festivaller er der kommet flere af de sidste par år, en pris ved Odense International Film Festival giver eksempelvis adgang og det er noget, der sket indenfor de sidste 3-4 år”, siger Kim Magnusson.

Lykkedes det ikke at vinde en pris findes der en alternativ vej til en Oscarnominering.

”Man kan få sin kortfilm sat op i en biograf i USA, så den får premiere og bliver vist i mindst 7 dage, så kommer den også i betragtning. Det er ligesom de to ting, man kan gøre og det er lidt forskelligt hvilken vej, man satser på. Det lykkedes for i alt 137 film at komme i betragtning i år,” forklarer Kim.

Disse 137 film bliver så gennemset af et udvalg af akademiets medlemmer, der skærer de 137 film ned til en såkaldt ’shortlist’ på ti film. I den proces er der, ifølge Kim, ikke meget, man som kortfilmsproducer kan gøre for at påvirke udfaldet.

I modsætning til de store spillefilm, er der ikke økonomi til at lave store reklamekampagner for kortfilm. Men hvis, og når, ens kortfilm når akademiets shortlist og denne liste offentliggøres, begynder arbejdet som producer stille og roligt igen.

”Der kommer en helt naturlig reklameproces når listen offentliggøres, idet man begynder at give interviews og rygterne om filmene spreder sig stille og roligt. De ti tilbageværende film skal så ses og vurderes igen af akademiets udvalg, en såkaldt ’branch’.

Der er foranstaltninger, der sørger for, at man først kan stemme, når man har gennemset alle filmene, så man behøver ikke at kæmpe om ’branch’-medlemmernes opmærksomhed. Til gengæld vil man da gerne have at medlemmerne lige kan huske navnet på ens film, når de skal afgive stemme, så man kan stille og roligt begynde at indrykke lidt reklamer”, 

”Da jeg så de ti shortlistede film i år, kunne jeg godt fornemme at vi havde en god chance med ’Silent Nights’. Der var fem ud af ti film, der på forskellig vis behandler immigrationspolitik som tema, hvilket vores film også gør. Det var et ret brugt tema i år, men jeg følte at vores film havde et yderligere lag i fortællingen, som akademiet heldigvis også mente”, siger Kim.

Stillbillede fra filmen 'Silent Nights'. Foto: Rolf Konow

Herefter skæres listen ned til de fem nominerede film, der i sidste ende skal kæmpe om statuetten. De fem nominerede film bliver derefter sendt ud til alle akademiets cirka 6000 medlemmer, der igen kan afgive deres stemmer.

”Her er der ikke krav om, at filmene SKAL ses igennem inden stemmeafgivelse, så når vi bliver nomineret, begynder vi at sende sådan nogle ’blast’-e-mails ud, som vi kalder det. Men der er strenge regler om, hvad sådan nogle e-mails må indeholde – helt ned til skrifttype og farve, så alle arbejder under samme vilkår.

Generelt er alt under streng kontrol. Jeg kan huske første gang, jeg var igennem den her proces for snart 20 år siden, hvor gik der rygter om filmfolk, der gav akademimedlemmerne lidt at drikke til en filmvisning, så de var i ekstra godt humør. Den slags er der også regler for i dag.”, fortæller Kim.

Med hensyn til ’Silent Nights’ chance for at gå hele vejen ved årets uddeling, vil Kim Magnusson ikke udtale sig i alt for direkte vendinger.

”Der siges altid forskellige ting om, hvem der er favoritter. Da vi (Kim og instruktør Anders Walther red.) vandt med ’Helium’ i 2014, var der en anden film, der var udnævnt til klar favorit i medierne.

Da vi så vandt, sad de andre nede i salen og var virkeligt skuffede, så jeg prøver ikke at udtale mig for meget om favoritværdighed, og så ellers sige til Aske, at vi bare skal være vildt glade for at være med”, siger Kim Magnusson.

LÆS OGSÅ: 7 gode Oscar-film du kan streame

LÆS OGSÅ: Nu er traileren til Casper Christensen og Frank Hvams nye film her

LÆS OGSÅ: Leonardo DiCaprio lander rolle som ’italiensk Sherlock Holmes’