Da 'Limbo' udkom, blev det en kæmpe succes.

Det sort-hvide 2D-spil om en lille dreng, der skal klare en række gebrækkelige og makabre prøver i et dystert univers, inden han kan blive genforenet med sin søster, fandt sin force i grænselandet mellem kunst og spil. Og fik både publikum og anmeldere til at klappe i hænderne.

Til gengæld har fans af spillet måttet vente længe på nyt materiale fra det danske spilfirma Playdead, der debuterede med ’Limbo’.

Seks år, nærmere bestemt.

Men i dag er ventetiden så forbi, idet opfølgeren ’Inside’ er blevet sat til salg til Xbox One

Som bekendt er to’eren svær, hvis man har lavet et hit i første hug. Og man forstår, hvis de hos Playdead har bævet for modtagelsen af deres nye spil, der er i 2D som forløberen, men som noget nyt er i farver, om end de stadig er dystre.

Men var der nogen bekymring for at skuffe, er den blevet gjort til skamme de sidste par dage med topanmeldelser hos de førende amerikanske spilmedier:

”Inside er bedre end Limbo,” skriver Polygon , der giver spillet karakteren 9,5 ud af 10, mens YouTube-gamer-stjernen PewDiePie kalder ’Inside’ for "Muligvis det bedste indiespil i 2016", og Giant Bomb uddeler fem ud af fem stjerner og skriver, at ’Inside’ forbedrer alle ’Limbo’s ideer så gennemgribende, at det er klart, at det tog seks år at skabe det nye spil.

Endelig giver IGN spillet 10 ud af 10 og kalder det et mesterværk.

En kilde hos Playdead fortæller, at der på kontoret i dag er fint humør på grund af den flotte modtagelse af 'Inside' - uden at det går over gevind. Enkelte highfives skulle være blevet uddelt, og i aften skal udgivelsen fejres med flæskestegssandwich og øl.

Du kan få en smagsprøve på spillet her: