De tager dig med på highschool, hvor en magtliderlig pedel er gået bersærk, ind i magtens centrum i Washington og til Sydhavnen, hvor Karolina prøver at begribe, hvorfor hendes søn valgte at tage til Syrien som kriger for Islamisk Stat.

Det er radio-podcasts, vi snakker om. Og lytter til.

Udbuddet er virkelig stort, gratis - og uoverskueligt. Nye kanaler og obskure sites åbner hele tiden, og selv tv-stationer og aviser er begyndt at lave radio. Kan man tilmed lide at høre podcasts på engelsk, er tag selv-bordet lige blevet titusind kilometer længere, så hvor starter man?

Med denne artikel for eksempel.

I anledning af radiofestivalen Københavns Radiobiograf, der finder sted 14. til 17. april, har vi spurgt tre radiofolk fra henholdsvis Third Ear, DR og Radio24syv om, hvad de selv lytter til.

Læs deres personlige anbefalinger her.

Krister Moltzen, medredaktør og stifter af Third Ear. Hører cirka 5-6 timers nøje udvalgt radio om ugen + det, han hører og laver på abejde.

Krister Moltzen. foto: Miriam Nielsen

”Det er lidt konservativt at anbefale This American Life i den her forbindelse, men det bliver jeg nødt til alligevel. De leverer bare pissehøj kvalitet og har gjort det længe (de startede i 1995, red.). De har lige genudsendt ’Petty Tyrant’, som Sarah Koenig, der også står bag ’Serial’, lavede tilbage i 2010."

"Det er en historie om en pedel på en highschool, der får ufattelig meget magt. Magten stiger ham til hovedet, og det bliver helt vanvittigt med brande og bilbomber. Det lyder småt, men den er bare super, super godt fortalt. Det er en lille perle.”

”Jeg vil også gerne anbefale 'Night Vale'. Det er et radiodrama, der har kørt i flere år. Det handler om en lille by et sted i Amerika, hvor der begynder at ske nogle virkelig, virkelig mærkelige ting. En stor orange sky driver ind over byen, og det begynder at regne med kvæg, og nogle italienske mænd bevæger sig langsomt ind over byen - så langsomt, at man slet ikke kan se, at de bevæger sig."

"Det her horror-vanvid bliver fortalt fra en lokal radiostation, der er sat i verden til at dysse de her ting, der sker, ned. 'Det skal I ikke tage jer af'-agtigt. De prøver at underspille ting, som er fuldstændig forfærdelige. Det er ret sjovt, hvilket jeg synes er en sjældenhed inden for radiodrama. Man behøver ikke at have været med fra starten. Man kan sagtens stige på nu. Hver episode er bare en ny underlig ting, der sker, som de skal prøve at deale med i radiostudiet.”

”Jeg ved godt, at det er mega selvfedt, men jeg synes, at man skal høre Jakob Sheikhs serie, som vi på Third Ear har produceret sammen med Politiken, hvor Jakob Sheikh er journalist. Men det er mest hans værk. I fire afsnit fortæller han 'Historien om Lukas', den her unge dreng fra Sydhavnen. En bleg dansker, om man så må sige, som i løbet af halvandet år bliver radikaliseret og ender med at blive slået ihjel i Syrien som kriger for Islamisk Stat."

"Det er en historie om, hvordan det kan ske. Hvem har han mødt, hvordan fungerer den her form for radikalisering fortalt ud fra en enkelt person, hvad er historien om Lukas? Jakob Sheikh er en journalist, der ved enormt meget om radikal islam både i Europa, Danmark og i København. Han har en helt utrolig adgang til miljøet i København og kan tage os med til steder, hvor der ellers er lukket.”

Susanna Sommer er vært på programmet ’P1 Podcaster’, som hendes enmandsfirma producerer for DR. Det er et program om nye podcasts, interviews med producenter og nye tendenser i lyttekulturen. Hører ikke længere flowradio men kun podcasts.

Susanna Sommer. Foto: Agnete Schlichtkrull

”Jeg vil gerne anbefale en podcast, der hedder ’Gravy’ - som i sovs. Den bliver lavet på University of Mississippi, der har et helt institut, som beskæftiger sig med madkultur i de amerikanske sydstater. De bruger madkulturen som prisme til at kigge på forhold mellem køn, klasser og race. Gennem maden fortæller de historier om, hvordan Syden har forandret sig."

"For eksempel er der en episode om et kyllingeslagteri, der har ændret den etniske sammensætning i en lille by i Arkansas. Den er i løbet af tyve år blevet til et multikulturelt samfund med en masse latinoer og asiatiske immigranter, og det hele peger tilbage på de her kyllinger. De har også en fantastisk historie om kristne coffee shops, der får sneget Gud ind sammen med cappuccinoerne. Jeg er fuldstændig vild med det. Producenten Tina Antolini er bare en virkelig lækker historiefortæller. Det program åbner helt nye verdener."

”Jeg har hørt de første ti afsnit af 'Album' med Kristian Leth og Ralf Christensen, der som de første i Danmark fik crowdfundet en podcast. I løbet af to timer dykker de ned i et album og gennemgraver det med teske. Det kan være London Calling med Clash, Songs of Leonard Cohen eller Big Science med Laurie Anderson. Så sætter de sig ned og nørder igennem på en måde, der både gør en enormt klog, og som i sig selv har en vild fascinationskraft, fordi de har så mange forskellige indgange til musikken. Jeg vil bare gerne vide mere for at forstå deres passion!"

"Programmet er holdt i en ret uformel stil, hvor de sidder og snakker og spiller udvalgte ting fra albummet og skruer op og ned, når de synes, at der er noget, du skal høre. Og så kører de bare løs og kan alle teksterne og referencerne udenad. Det er som at høre sine gamle musiknørdevenner til et middagsselskab. Selvom man ikke har samme indsigt som dem, har man en fornemmelse af at sidde med ved bordet, fordi de har en enormt inviterende stil. Og så er de bare sjove.”

”Jeg vil meget gerne slå et slag for radiodramatikken. Det er jo sådan en genre, der har en lidt støvet klang. Man tænker straks, at nu kommer Poul Reumert ind og deklamerer et eller andet – at det er lidt bedaget. Men der vil jeg bare sige, at der simpelthen er så mange spændende radiodramaer i øjeblikket. For eksempel 'The Truth', som i hver episode præsenterer to små stykker radiodramatik på 10-20 minutter, så det er en god måde at få nogle korte intense skud af forskellige former for drama fortalt af forskellige mennesker."

"Jeg har lige hørt en episode, der hedder ’Drive Straight Ahead’, der handler om en gps, der ikke bare fortæller dig, hvor du skal køre hen, men som kender dit liv så godt, at den også fortæller, hvor du IKKE skal køre hen. 'Lad. Være. Med. At. Køre. Ned. Ad. Allen. Street. Der. Bor. Din. Gamle. Kæreste.' Tænk nu, hvis vores elektroniske apparater ikke kun guidede os på geografi men også på vores liv. Det er ret spændende og en fed lydoplevelse.”

Mads Brügger er programchef på Radio24syv. På arbejde lytter han til radio nærmest konstant – med mindre han sidder i møde. Både flowradio og podcasts.

Mads Brügger. Foto: Petra Kleis

”Jeg er ikke for fin til at anbefale noget, vi selv laver her på Radio24syv. Nemlig 'Den Korte Radioavis', som vel næppe behøver nogen introduktion. Men okay: Det er et journalistisk satireprogram, der foregår på et svimlende metaniveau. Det er bygget på det ældste trick i humorhåndbogen: en mand i dametøj, nemlig Frederik Cilius i rollen som Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm i selskab med nyhedsredaktør Rasmus Bruun."

"Som noget nyt er Malene Schwartz (bl.a kendt som Maude i Matador, red.) kommet med i programmet. Hende og Kirsten Birgit er gamer-venner og spiller Fallout 4 sammen. Jeg synes, det er noget af det bedste danske satire i nyere tid.”

”Jeg vil også gerne anbefale en relativt kort podcast-fiktionsserie, ’The Message’ i otte afsnit. Den er lidt i familie med Orson Welles' radioklassiker ’War of The Worlds’ fra 1938. Der er blevet opsnappet et signal fra fremmede væsener i det ydre rum, som en gruppe kryptologer forsøger at afkode og forstå. Det er meget radiofonisk, og de arbejder virkelig godt med lyden, og det bliver bare mere og mere uhyggeligt.”

”Jeg har opdaget, at CNN faktisk er begyndt at producere nogle rigtig gode podcasts. Hvis man er politisk nørd som mig, vil jeg anbefale 'The Axe Files', som er beværtet af David Axelrod, der var en af nøglepersonerne i præsident Obamas første valgkampagne. Han har et utroligt netværk i Washington og får de vildeste personer fra amerikansk politik og journalistisk til at mødes med sig og fortælle og forklare om magtens korridorer."

"De snakker meget om Donald Trump i øjeblikket og har lige haft en af New York Times’ bedste portrætjournalister, Mark Leibovich, i studiet og fortælle om, hvordan han har arbejdet med at skrive et stort portræt af Donald Trump.”