Jeg kommer fra Vordingborg, og jeg er vokset op i en rigtig kernefamilie. Mine forældre var pianister, så jeg har altid været i et kreativt miljø. Jeg blev tvunget til at gå til klaver, men det bed ikke på. Jeg ville hellere gå til teater, og lige så snart jeg var gammel nok til at tage toget alene, begynde jeg på Eventyr­teatret i København. Min første forestilling var ’Hyrdinden og skorstensfejeren’ i 2001, hvor jeg spillede en indisk pige, som blev tvunget til ægteskab.

Jeg har altid vidst, at jeg ville være skuespiller. Som ung var jeg ikke så fokuseret på, hvordan det skulle udmønte sig, men jeg ville gerne være på skærmen eller på den store scene. Min far advarede mig om, at skuespilfaget var øretævernes holdeplads. Han fik ret.

Min mor pressede mig ikke i forhold til skuespillet, og hun mindede mig altid om, at jeg skulle huske at nyde det. Hvis man går til jobbet med fokus på at skulle præstere, bliver resultatet dårligt. Man er nødt til at gøre det, fordi det er sjovt, og sådan forholder det sig med mange ting i livet.