Hvad har Manchester United-angriberen Zlatan Ibrahimovic, politisk korrekthed og spirrende småracisme til fælles? Svaret er Sverige! Forklaring følger:

For nyligt måtte det svenske varehus Åhléns fjerne en reklame fra deres Facebook- og hjemmeside, hvorpå en mørkglødet dreng er iklædt Sankt Lucia-tøj med stearinlys på hovedet og det hele. I Sverige er Lucia-dag nemlig en noget større deal, end herhjemme, hvor vi faktisk har importeret højtiden og traditionen med at klæde vores børn ud som spøgelser fra netop Sverige.

Derfor faldt det visse svenskere for brystet, at Åhléns havde brugt en dreng – og ovenikøbet en mørklødet dreng – som Luciabrud, hvorfor Åhléns rendte ind i lidt af en shitstom. ”For fanden jeg brækker mig”, ”modbydeligt af jer at gøre nar af vores nordiske traditioner på den måde” og ”det er at øve vold mod vores traditioner,” er blandt de ting, forargede svenskere har skrevet i vrede Facebook-kommentarer.

For et års tid siden lavede det svenske mandemagasin Café denne video med Zlatan Ibrahimovic i anden anledning, som de i går på ny valgte at lægge på deres Instagramside med teksten ”Det er klart, at en dreng kan være Lucia <3”, hvilket indtil videre har givet over 16.000 likes og to millioner views på Instagram.

”Julen virker til at være en form for højtid for vrede mennesker, men dette års sag med Åhléns Lucia er lavpunktet. At vores gamle Zlata-fejring får nyt liv viser, at antallet af fornuftige mennesker med varme hjerter er betydeligt højere,” siger Cafés chefredaktør Jonas Terning.

Glad Luzia önskar Café

Det är klart att killar kan vara Lucia <3!

Posted by Café on Sunday, December 13, 2015