Skriveværkstedet: ”Når noget bliver betragtet som dårlig smag, får jeg virkelig meget lyst til at gøre det”

Skriveværkstedet: ”Når noget bliver betragtet som dårlig smag, får jeg virkelig meget lyst til at gøre det”

Caspar Eric er aktuel med digtsamlingen ’Jeg vil ikke tilbage’, der blev skrevet under den første coronanedlukning. I samarbejde med lydbogstjenesten Chapter har Euroman mødt ham til en snak om hans skrivevaner.

Hvad er din daglige arbejdsrutine? 

”Folk har tit en idé om, at forfatteres arbejdsrutiner er, at de står op og går direkte i gang med at skrive. Det er den sikkert også for nogen, men for mig består mit arbejde som forfatter 30% af at skrive. Resten er at være ude på gymnasier, læse bøger, svare på mails, få styr på kalenderen, ordne regninger og lave interviews. Først når det er på plads, er der plads i mit hoved til at skrive. Og når der så er tid og plads til at skrive, kan arbejdsdagen pludselig strække sig fra klokken 7 til klokken 22, hvis lysten og energien er der.”

I mit arbejde skal man virkelig huske at fortælle sig selv, at man er god, for ellers kan man hurtigt komme i tvivl.
Casper Eric

Hvordan belønner du dig selv?

”Det gør jeg ikke rigtig. Belønningen kan bestå i, at jeg kan komme helt op og køre, hvor det bliver helt sportsagtigt. Jeg går rundt i stuen og råber til mig selv, hvis jeg skriver noget, der er godt. Det er helt latterligt, men det er for at prøve at belønne min psyke. I mit arbejde skal man virkelig huske at fortælle sig selv, at man er god, for ellers kan man hurtigt komme i tvivl.”

Hvornår opdagede du, at du var god til at skrive?

”Det ved jeg ikke, om jeg har opdaget. Jeg er i tvivl. Mellem hver bog er der altid en periode, hvor jeg tænker: ’Jeg kan jo ingenting. Det hele er løgn’. Og så finder jeg alligevel ud af, at de ting, jeg skriver, er ved at samle sig til en god bog.”

Hvad er det bedste råd, du har fået som forfatter?

”At man bare skal blive ved, hvis man rigtig mener det. Det andet bedste råd, jeg har fået, er, at det er okay at stoppe og holde pauser, hvis man føler sig slidt ned af sit arbejde. Nogle gange skal man huske på, at hele ens identitet ikke er bundet op på det at være forfatter. Det giver mig en ro at tænke, at det at skrive er et tilvalg, og at jeg en dag skal lave noget andet.”

Hvilke temaer interesserer du dig for i dit forfatterskab?

”Et grundlæggende, gennemgåede tema for de bøger, jeg har skrevet, er, hvordan privatlivet er flettet sammen med makropolitiske strukturer, for at sige det på en fisefornem måde. Der er også et gennemgående tema i, hvordan vi bliver dirigeret hen imod et bestemt løfte om det lykkelige liv. Jeg interesserer mig meget for erfaringer eller historier, der falder uden for de normer. Jeg interesserer mig for anderledes kroppe og anderledes humører.”

Caspar Eric


Siden sin debut i 2014 har Caspar Eric med poesisamlinger som ’7/11’, ’NIKE’ og ’Alt hvad du ejer’ markeret sig som et af de største talenter på den danske poesiscene. Han er nu aktuel med digtsamlingen ’Jeg vil ikke tilbage’, der indeholder 80 digte fra corona-nedlukningen i foråret. Caspar Eric er født i 1987 og har læst litteraturvidenskab på Københavns Universitet. 

Hvad er din bedste overspringshandling?

”Mine overspringshandlinger skifter meget. Lige for tiden spiller jeg rigtig meget skak på nettet. Det synes jeg, er en dejlig overspringshandling, fordi jeg både slapper af, men samtidig aktiverer min hjerne. Det er vigtigt for mig at nørde noget, der er helt væk fra det, jeg skriver om. Jeg har også en drøm om at lære at strikke, så jeg kan bruge det som overspringshandling, men lige nu prøver jeg bare at blive god til skak.”

Hvorfor har der været et behov for at skrive en bog med corona-digte?

”For det første opstod der bare et behov for en arbejdsrutine for mig. Hverdagen var annulleret, så jeg havde brug for bare at skrive et fast digt om dagen om det. Vi var alle sammen i en fælles undtagelsestilstand, og det handlede for mig om at skrive fra den situation i nuet. Det var også vigtigt for mig at skrive den hurtigt. I litteraturen har vi en dårlig vane med at tale om politiske udfordringer som noget, vi kun kan behandle på bagkant, fordi vi så er blevet klogere, og så kan man skrive den smukke bog om emnet. Det var spændende at skrive om noget, der skete nu og her.

Desuden havde jeg en forfatterkollega og veninde, der på Facebook spurgte: ’Hvem bliver den første, der laver corona-digtene 2020?’, fordi der er noget kikset over at lave en form for lejlighedsbog. Når noget har en energi af, at det er dårlig smag, så får jeg virkelig meget lyst til at gøre det.”

Prøv Chapter gratis i 45 dage med den eksklusive rabatkode SKRIV45 her