Hvis reality-genren ikke er god for så meget, kan der dog komme glimrende satire ud af den. Det har den danske komiker Tobias Dybvad bevist igen og igen.



Men hvad er det egentlig, der tiltrække så mange seere til programmer Sunny Beach og Kongerne af Marienlyst? 

”Det har en rigtig høj underholdningsværdi, men det kan godt blive for karikeret. Deltagerne kan virke påtaget. Ofte virker det, deltagerne siger, så opstillet, at man tænker ’har du skrevet det der hjemmefra?’. Der skal være en vis ægthed, før det er godt,” fortæller han og understreger, at det ofte ikke er deltagerne, han går efter.

”Det ville være trivielt at lave jokes om reality-deltagernes uddannelsesniveau. Det er sjovest at pege fingre ad dem, der laver det og gøre seerne opmærksom på tilrettelæggerens rolle.



”Dybvad fremhæver et klip fra et program med realityfænomenet Amalie, der ikke kan finde vej. I klippet er der indsat en pil, der peger i den rigtige retning, så seeren ikke er i tvivl.

”Hvis man tænker på, at der har gået et helt tv-hold i hælene på Amalie uden at hjælpe hende på vej, virker det jo helt åndssvagt”. 



Dybvad finder det interessant at flytte joken fra det åbenlyse – nemlig fra deltagerne – til den udnyttelse af deltagerne, der ligger i tilrettelæggelsen. For Dybvad er vinklingen af jokesene ekstremt vigtig:

”Vi er meget opmærksomme på ikke altid at gå hårdt efter de medvirkende, men også fokusere på dem, der laver det. Og så går vi selvfølgelig aldrig hårdt efter børn, eller nogen der har det rigtig svært. Da vi eksempelvis, en enkelt gang, viste klip med Morten og Peter var vi meget bevidste om at vælge klip, hvor de er ovenpå, og hvor det er alle os andre, der ligner idioter. Det handler om mavefornemmelse.”

”Når det er sagt, går vi naturligvis heller ikke uden om oplagte jokes - vi er jo ikke imbecile. Men når det lykkes at ramme en producent eller tilrettelægger er det ekstra tilfredsstillende.”



Nogle programmer er ifølge Dybvad tragiske i deres udgangspunkt (fx De unge mødre). Her håber han, at hans satire kan bidrage til, at seerne får en forøget sans for de bagvedliggende detaljer.

”Mange af de seere, der indsender tips har god sans for detaljen. De er gode til selv at opdage, når programmerne er opstillede. For eksempel når det er tydeligt at en scene ikke er taget i første take”.

Hvem er din yndlingsdeltager?

”Knaldperlen har et afslappet forhold til det, han laver. Det er ikke hans levevej, han har det bare sjovt”.



Reality-tv er efterhånden så veletableret et format, at de fleste kanaler flittigt fletter reality-shows ind i programplanen og i nogle tilfælde dedikerer hele kanalprofilen til genren. Tobias Dybvad mener dog, at ikke bare reality, men også gammeldags flow-tv generelt kan få det svært.



”Meget af det, der bliver sendt er genbrug. Man kunne forestille sig, at alle, der tager et aktivt valg, vil søge væk fra tv. Og så kommer der til at sidde en hård kerne tilbage, der får alt det lort, de beder om. Jeg håber da, at reality vil blive ved med at eksistere. Jeg vil jo gerne blive ved med at lave det, jeg laver”.

I de kommende måneder kan du opleve Tobias Dybvad rundt om i Danmark med sit nye one man show “Er det ikke dig fra Dybvad?”

LÆS OGSÅ: Da jeg vidste jeg var god: Magnus Millang

LÆS OGSÅ: Pharrell Williams: Gulddrengen

LÆS OGSÅ: Mit møde med synske John der ser alt