Kevin og Ulf sælger vintage casualwear på Instagram
Foto: Serie af Frederikke-Agnete Svarre l Model: Oliver Thrane

Genbrugsentusiaster tjener penge på Instagram

Danskerne køber i stigende grad genbrugstøj, mens flere butikker er begyndt at sælge genbrug ved at lave håndplukkede udvalg af bestemte mærker. Kevin Walter og Ulf Hermann sælger tøj fra 80’erne og 90’ernes fodboldmiljøer.

Slår man tankerne over på en genbrug, er det første, mange nok forestiller sig den traditionelle Røde Lors eller Kirkens Korshær-butik, hvor den særlige lugt af noget gammelt indtager næseborene sekundet efter, man har sat foden på den anden side af dørkammen. Steder, hvor man risikerer at skulle grave meget dybt for at finde guldet.

Men i takt med danskernes interesse for genbrug er steget, er butiksudbyderne af genbrugstøj vokset med. Især på Instagram er der kommet en stor skare af nye sælgere af vintagetøj, herunder en helt specifik gren af sælgere, der sælger en række bestemte mærker og har en hel identitet som en hvilken som helst anden tøjbutik.

Blandt dem er en af Danmarks eneste online-genbrugsbutik for casualwear til mænd: CustardCreamCph. De to venner Kevin Walter på 32 år og Ulf Hermann på 35 år driver webbutikken sammen som en sidegesjæft og sælger udelukkende tøj, de enten selv har gået i eller kunne forestille sig at gå i.

For det handler ikke om penge, siger de, men om kvalitet og om at sprede ideen om, at nogle af tidens store mærker har lavet noget tøj for 20-30 år siden, der ikke har mistet dets værdi. For dem er der større værdi i at eje ét stykke kvalitetstøj fremfor at have skufferne fyldt.

imagehap9.png
Missoni
CCCPH_final-11.jpg
Stone Island

De har lige knap 1.000 følgere, men de oplever kæmpe interesse for deres tøj, både fra Danmark og England.

Og danskerne køber mere og mere genbrug. I 2016 købte seks ud af 10 genbrugstøj, og genbrugsbranchen omsatte for 5,6 milliarder kroner. I 2017 var omsætningen i branchen steget til 7,2 milliarder kroner - en stigning på 28%.

For netop at skille sig ud har de også valgt at fremvise deres tøj professionelt, ligesom enhver anden tøjvirksomhed.

”Det giver kun god mening for os at investere tid og penge i eksempelvis at lave en billedserie, som vi mener er på et niveau, der kan måle sig med nutidens konceptbutikker og modeblade. Det er også med til at vise værdien og kvaliteten af de her stykker tøj, som vi jo håndplukker til vores udvalg,” forklarer Kevin.  

Butikken har de kun haft kørende i 2019, men opløbet til den løber mange år tilbage, og det hele startede på tribunerne.

”Idéen startede en våd aften i byen. Vi lærte hinanden og kende i 2013 gennem fodbold, som udviklede sig til nogle ture på brune bodegaer. En aften sad vi på Gavlen, ved Sankt Hans Gade, og snakkede om at starte en butik første gang,” fortæller Kevin, og Ulf fortsætter:

”Den klassiske. ’Vi gør det her, det bliver rigtig let!’ Men så gjorde vi det faktisk. Vi mødtes og snakkede om det.”

I dag mødes de to venner i et nedlagt VVS-lokale, hvor der er hængt lamelgardiner, der sikkert engang var hvide, for de store butiksruder på gadeplan. Inde bag de tildækkede ruder står nogle rækker af tøjstativer med deres fund fra hele verden på. Et stenkast fra lokalerne ligger et renseri, der uden tvivl nyder godt af drengenes positionering netop her.

Der er lagt væg-til-væg gulvtæppe, og en hvirveltrappe fører ned til en komplet mørkelagt kælder. På trappetrinene flyder det med konfetti i guldfarver.

”Ham vi låner rummet af blev så glad, da han fik lov til at købe lokalerne, at han skød et par konfettikanoner af,” griner Ulf. ”De har bare ikke lige fået ryddet op.”

Lokalet er delt op i to, hvor det forreste udgør de gamle butikslokaler, opdelt af en skillevæg med højthængende vinduer med pastelfarvede prikker, der gemmer et køkken og et værktøjsrum fra resten af lokalerne. ”Der er så meget værktøj her, vi ikke ved, hvad er,” siger Kevin.

CCCPH_final-20.jpg
Stone Island
CCCPH_final-23.jpg
Lacoste

Op ad væggen står en lang række brædder og vinduer, samt en enkel udslået stige, hvor der hænger en udfoldet paraply i rød, grøn, gul og blå. Det er en paraply af mærket Benetton, én af de mærker, som CustardCreamCph forhandler.

Både Ulf og Kevin griner af den udslåede paraply.

”Nogle af de der 80-90’er produktioner er virkelig sjove. Ting, der har været rigtig fede i den engelske fodboldkultur i 80’erne og 90’erne, men som ikke har så meget at sige i den gængse kultur lige nu. Det er de ting, der er nostalgi i,” fortæller Ulf og henviser til C.P. Companys linje ’Urban Protection.’

”Det var en serie, der var skræddersyet til storbymennesker. Der var eksempelvis en jakke med en indbygget luftforureningsmaske, en jakke med et løbehjul til og en anden med en mobiloplader, og den vildeste af dem var en jakke, der kunne laves om til et telt. Fuldstændig vanvittige ting. Det er nok mest samlerobjekter, men jakkerne holder stadig i dag. De er virkelig høj kvalitet,” fortsætter han.

En af de ting, som Kevin og Ulf lægger mest vægt på, når de sælger netop de mærker, de har i CustardCreamCph, er, at det skal være højkvalitet. Tøjet skal være funktionelt, interessant, og det skal være noget, der kan få andre til at sige 'den havde jeg ikke lige regnet med, at du ville have på.'”

”Intet er bedre end tøj, som er brugbart. Som man kan beholde i mange år, og som samtidig ser fedt ud. Funktionelt tøj på en anden måde, end det man ser i dag med skaljakker og tekniske sko,” siger Kevin.

20190314-74_1024x1024@2x.jpg
C.P. Company 'Urban protection'
20190314-76_1024x1024@2x.jpg
C.P. Company 'Urban protection'

Nostalgi og venskab

Deres kartotek er prydet af ikoniske casualmærker såsom Stone Island, Burberry, C.P. Company, Benetton, Lacoste og Paul & Shark, men de er på udkig efter alt tøj, der passer ind i det billede, de har af fodboldkulturen.

Derfor er de også begyndt at grave efter gamle Prada Sport-jakker og trøjer, fordi de netop er minimalistiske og gode til at blande sig med mængden – noget af det, der var hele pointen i det traditionelle casualwear fra England.

Bølgen med at gå iklædt mere afslappet tøj startede i Liverpool, hvor fans droppede fodboldtrøjerne og begyndte at forsøge at blande sig med mængden for at undgå politiet og overraske rivallerne. Derudover fylder de webshoppen op med andre ting, som de selv synes er fede, såsom Cerruti og Missoni.

Generelt udvælger de tøj, der er produceret i Europa. Kvaliteten er højere, hvis det kommer fra Italien eller Frankrig, end hvis det kommer fra Østeuropa og Kina, mener Kevin. Det betyder også, at noget vintage tøj har en helt unik kvalitet, der ikke længere bliver produceret.

”Du ville aldrig lave jersey i Italien i dag. Det gør man bare ikke. De laver stadig strik og læder, men du kan lave jersey så billigt andre steder i dag,” fortæller Kevin. ”Der er nostalgi forbundet med alt det her. Nostalgi og venskab, for man deler jo interessen med sine vener.”

”Generelt kan man bare finde noget tøj, der er langt federe, hvis man går lidt tilbage i tiden. De tog virkelig nogle chancer i 80’erne og 90’erne som ingen tør gøre i dag. Der er nogle fantastiske ting fra dengang, der stadig holder 100% i dag. Man kan jo også se, at etablerede modehuse er begyndt at kopiere stilen fra dengang,” fortsætter Ulf.

CCCPH_final-12.jpg
Stone Island
CCCPH_final-2.jpg
Burberry

Interessen for casualtøj kom for Ulf allerede i 2001, da han selv tog et mere aktivt skridt ind i fodboldkulturen. En af hans gode venner fra casualscenen var ofte iklædt Stone Island, og hans passion for tøjet inspirerede Ulf.

”Jeg gik på forskellige engelske fodboldforums, for i Danmark var det et ret lille segment. Man så mest folk i Henri Lloyd, Fred Perry og de mærker, men ikke så meget Stone Island. Det var en lukket kreds, og det synes jeg var ret unikt. Jeg tør ikke tænke på, hvor mange hundrede jakker jeg har haft i hænderne,” fortæller han.

”Jeg finder det meste af vores udvalg på forskellige handelssider på nettet, men jeg ved også, hvad mange af mine venner har i deres klædeskab, og hvis de ikke går med det mere, er jeg ret opsøgende omkring det. Men så leder jeg også efter ting til mig selv alligevel, så det er også helt tilfældigt nogle gange.”

Ulf vil ikke afsløre den præcise metode til at finde det sjældne tøj, men han har et netværk af venner rundt i Europa, der hjælper ham, fortæller han.

Kevins passion for tøj skal man finde i den mere mondæne beklædningskultur omkring sneakers, som i dag er allemandseje for unge mennesker landet over, der ligger i kø for Kanye West-sko og betaler hjemløse for at sove foran butikkerne, når der er ’drops’. Men Kevin begyndte at samle sneakers, før det var alment og blev inspireret af den kvalitet japanske designere lagde i deres tøj - og af Ulfs passion for tøj.

”Min interesse for sneakers begyndte allerede i folkeskolen. Men det var nok mere streetwear moden. Jeg gik i gummisko og grafiske t-shirts, og gik i en del japanske mærker. Men fordi japanske designere er ret nørdet omkring deres tøj udviklede min interesse sig en hel del. Så mødte jeg Ulf, der var ret klog på netop det her tøj, og jeg kunne se nogle ligheder mellem den måde, som japanerne er enorm kvalitetsbevidste omkring deres ting, og så de mærker, som vi sælger i dag. Det var rart, at vi havde nogen i Europa, der gjorde det på samme måde, tænkte jeg,” fortæller han.

”Det var også et vigtigt aspekt, at det var forbundet med fodbold, så man kunne dele det med alle sine venner.”

CCCPH_final-1.jpg
Prada Sport
CCCPH_final-6.jpg
C.P. Company

Ulf begyndte sin rejse ind i det, der til sidst skulle transformere hans garderobe til et unikum af forskelligt tøj, på udenlandske fodboldforums som Casual-Exiles, Trainerclash, Sverigescenen og 80s Casuals. Passionen handler lige dele om at være iklædt noget, der skiller sig ud, og lige dele om følelsen, det giver at søge og finde noget helt specielt, forklarer de.

”Der er også et samfundsaspekt i det. Folk følger hinanden rigtig meget. Men her har du mulighed for at stikke lidt ud. Både fordi det er vintage, men også fordi det er unikt. Det handler om at forstå, at én god kvalitetsskjorte er langt federe end 15 billige skjorter, som alle andre i gadebilledet har,” fortæller Kevin.

På trods af, at der har været stor efterspørgsel på deres udvalg, har de ikke ambitioner om at lave en større forretning – endnu.

”Det handler ikke om penge lige nu,” siger Kevin.

”Det er en lille sidegesjæft. Vi har begge to fuldtidsjob og børn, så alt i alt gør vi kun det her, fordi vi nyder det. Og for at hjælpe folk med samme passion som os med at få fat i noget virkelig fedt tøj. Vi vil gerne sprede ideen om, at der er en kæmpe værdi i det her tøj.”

”Men vi har tjent ind, hvad vi har lagt ud. Vi regner dog ikke med at lave en kæmpe overskudsforretning. Selvom det ville være vildt spændende på sigt at åbne en butik eller et showroom, hvor vi bare lige havde åbent et par timer om ugen. Vi skal jo have nogle ting hængende, og det tager virkelig meget tid at finde det, så det ville kræve, vi ændrede vores jobstruktur,” fortsætter Ulf.

Det har aldrig været meningen, at CustardCreamCph skulle være et ærkeseriøst projekt, fortæller Kevin. Men udsigten til at åbne en butik er stadig en drøm, der ligger ude i horisonten.

”Det kunne være rigtig sjovt. Vi kunne jo godt introducere nogle nyere ting, der er i rød tråd med det, vi har nu, og så på den måde skabe et større marked for os selv. Men lige nu er det ikke ambitionerne. Vi vil gerne have det fedt. Det er også derfor, vi har valgt navnet Custard Cream, som jo bare er en engelsk kage – det skal bare være lidt lækkert og forbindes med noget godt.”

CCCPH_final-17.jpg
Missoni
CCCPH_final-21.jpg
Armani Jeans