Sponsoreret af Tommy Hilfiger

Hiphop og mode hænger uløseligt sammen. Det stod lysende klart, da Snoop Dogg i 1994 optrådte på det amerikanske sketch-show ’Saturday Night Live’ med hittet ’Gin and Juice’. Her var Snoop iført den i dag ikoniske Rugby-strippede sweater fra Tommy Hilfiger. Med ét havde det amerikanske tøjbrand erhvervet sig ’hiphop cred’ i en grad, der ikke kunne købes for penge.

Til ’CBS This Morning’, USA’s svar på ’Go’ morgen Danmark’, fortalte Tommy Hilfiger i 2016, hvordan rapperens optræden gjorde brandet til det mest ’street’ mærke i USA ’over night’.

”Snoop optrådte på SNL, og om mandagen havde vi udsolgt i samtlige Bloomingdales (amerikansk storcenterkæde, red.) landet over.”

For britiske Lewis Hamilton, den 4. dobbelte F1-verdensmester, var det også Snoop Doggs optræden i Hilfiger-sweateren, der gjorde ham nysgerrig på det amerikanske tøjmærke. At fascination fortsatte helt frem til i dag, skyldes muligvis brandets evne til at blive associeret og samarbejde med nogle af sportens og populærkulturens største ikoner gennem tiden, heriblandt Rafael Nadal, David Bowie og R&B-sangerinde Aaliya, der alle har ageret ansigt for Tommy Hilfiger.

Derfor tog det heller racerkøreren særlig lang betænkningstid, da Tommy Hilfiger himself henvendte sig. For ikke blot tilbød han briten at blive brand-ambassadør, han foreslog også et samarbejde, der skulle munde ud i racerkørerens egen kollektion. Den blev i september lanceret som en Sportswear-kollektion TommyXLewis.

Ifølge Hilfiger har racerkøreren været involveret i alle aspekter af kollektionen, og Hamilton har da også selv været ude at sige, at han har været mere nervøs end dagen før et løb, når det gjaldt den etablerede modebranches modtagelse af kollektionen.

Et ikonisk ’drive’

Lewis Hamilton har ellers ikke særligt meget at skulle bevise, skulle man mene. Briten har allerede skrevet sig ind i F1-historiebøgerne som én af de allermest vindende racerkører. Men netop Hamiltons ’drive’ til at blive ved med at ville vinde og udfordre sig selv, gjorde ham interessant for Tommy Hilfiger.

”Jeg har altid beundret Lewis’ utrolige udholdenhed under et løb samt hans unikke stil uden for racerbanen, som snakker til den næste generation af Tommy Guys,” har den ikoniske designer udtalt som nogle af bevæggrundene for, at han henvendte sig til den ikoniske racerkører. 

Lewis Hamilton er kendetegnet ved et udtalt drive – om det så gælder at vinde racerløb eller designe tøj, og det er kærligheden til moden sammensat med hans drive, der matcher godt med Tommy Hilfigers værdier. Derfor er kampagnen bag sportskollektionen blevet til en serie af små dokumentarfilm under hashtagget #Whatsyourdrive.

Kampagnen har til formål at smitte unge mennesker med Hamiltons ’drive’, så de selv kan inspireres til at følge deres drømme – om det så er som en fremtidige F1-verdensmester, modeskaber eller noget helt tredje.

Du kan følge kampagnen på sociale medier ved at bruge hashtagget #WhatsYourDrive, @TommyHilfiger og @LewisHamilton.

Her kan du se udpluk fra TommyXLewis-kollektionen.