På Købmagergade 33 er de højloftede lokaler, der tidligere var beboet af Københavns Postkontor, blevet indtaget af det nye brand Arket. Den London-baserede filial åbnede i tirsdags dørene op for butikskædens første kunder nogensinde, og fra den 1. september kan også københavnerne få fingrene i det skandinaviske design.

Som butikskoncept favner Arket bredt. Med tøjkollektioner til både mænd, kvinder og børn samt en homewear-afdeling og en café, hvor du kan få serveret friskbrygget kaffe og nordisk inspireret mad, får man fornemmelsen af, at butikken tilbyder sine kunder en alt-i-en-løsning - og det er præcis det, der er kernen i brandets identitet, forklarer Arkets herretøjsdesigner Jesper Börjessen.

“Da vi begyndte at udvikle brandet, blev det klart for os, at der manglede noget på tøjmarkedet - noget personlighed. Vil vil tilbyde en butik, hvor kunderne kan få alt det, de skal bruge, med en vis kvalitet over hele linjen. Vores arketype-kunde vil gerne have et godt par jeans, men han vil også gerne have en god ostehøvl,” siger Jesper Börjessen.

Foruden Arkets eget brand kan kunderne også shoppe en række andre mærker i butikkerne, herunder i homewear-afdelingen. Foto: Arket

Det rigtige design frem for det nyeste
Arket definerer ikke sig selv som et decideret modebrand, der lader sig diktere af tidens skiftende trends. Målet har i stedet været at skabe de perfekt udførte klassikere, som får kunderne til at vende tilbage.

Frem for at kigge fremad, da teamet bag Arket mødtes for første gang i et tomt kontor og med blanke notesbøger tilbage i januar 2015, gravede de derfor i gamle arkiver med vintagetøj for at finde frem til de klassikere, der altid vil fungere i herregarderoben.

Det cementeres i flere af brandets designs - blandt andet i taskerne af marineblåt nylon, som er gengivelser af tasker fra militæret.

“Da vi startede ud, samlede jeg et arkiv med forskellige stykker tøj. Det blev startpunktet for hele kollektionen og for hele idéen bag butikken: At gå tilbage til det originale og til ‘the basics’. Jeg er af den opfattelse, at du må forstå fortiden for at kunne designe til fremtiden,” siger Börjessen, der tidligere i sin karriere har været seniordesigner for brands som H&M og Gant.

Der bliver ført en rød tråd fra arkiv-tankegangen bag mærket videre ind i de fysiske butikkers design, hvor t-shirts og jeans er placeret sirligt i små rum med påskrevne labels - nærmest som i et rigtigt, støvet biblioteksarkiv. Det er nærliggende at drage konklusionen om, at der er noget ironisk over en designer, som prædiker for en form for stilstand i moden. Men for Börjessen og Arket handler det i virkeligheden bare om at kende sine kunder og hvad de vil have - og det er ikke nødvendigvis det nyeste design, men det rette design.

“Når du når en vis alder, bliver du mere selvsikker om din identitet, og du stopper den evige søgen efter, hvad der er ‘dig’ rent stilmæssigt. I stedet har du de her klassiske pieces, som du kan vende tilbage til - og så kan du udtrykke dig gennem andre ting, for eksempel din frisure, dine briller eller dit ur,” siger han.

Hele konceptet bag Arket er baseret på idéen om et Arkiv, hvilket går igen i den fysiske butiks design. Foto: Arket

En hyldest til Skandinavien
Skal du kun eje én ting fra Arket, er der for designeren ikke nogen tvivl om, at det bør være en af jakkerne fra 2-i-1-serien, der er lavet i naturlige fibre og både kan køle eller varme alt efter vejret. Gennem hele designprocessen har funktionalitet nemlig været i højsædet som en bevidst tilpasning og hyldest til det nordiske klima, og det er jakkerne blevet symbolet på, mener Börjessen.

“Det er nogle pieces, jeg er virkelig stolt af at kunne tilbyde vores kunder. Ved at have en udtagelig inderjakke passer de til nordens konstant skiftende temperaturer og sæsoner, og de er de ultimative helårsjakker. De symboliserer virkelig hele vores tankegang om tidløst design, som du kan bruge til enhver anledning,” siger han.

Arket vil forsøge at gøre shoppingoplevelsen mere 'personlig' for deres kunder og har blandt andet implementeret en café i deres butikskoncept. Foto: Arket

God stil er ærlighed
Selvom det, Arket tilbyder sine kunder, er en på sin vis defineret enkelt look holdt i hvide, sorte, khaki og blå nuancer, vil brandet ikke diktere deres stil. I stedet lader de tøjets funktionalitet og mulighederne for at matche på kryds og tværs tale for sig selv i det, Börjessen selv kalder “et struktureret udvalg”.

hans optik er god stil nemlig ikke noget, du kan købe dig til eller give til dine kunder - men i stedet noget, der skal findes i de enkelte kunder selv.

“Det er måske en kliché, men jeg synes, at det vigtigste, når det kommer til stil, er at være tro mod sig selv. Selvfølgelig er det også vigtigt at lære, hvordan du skal klæde dig i forhold til dine proportioner, men det hele kommer tilbage til, at du føler dig selvsikker. Det er den mest ærlige måde gribe sin stil an på,” siger han. 

Arket åbner sin første danske butik på Købmagergade 33 den 1. september.

LÆS OGSÅ: 16 efterårsjakker: Gå ind i gråvejret med god stil

LÆS OGSÅ: Jordan-brandet i problemer: Køberne fravælger klassikeren

LÆS OGSÅ: Nu er den første ARKET-butik åbnet i London: Tag et kig indenfor