Det startede med et modeshow i 2016, hvor modellerne gik sejrsgang i DHL-t-shirts til 1.300 kroner og en chefdesigner (Demna Gvasalia, red.), der forlod sit flagskib blot seks dage senere til fordel for en plads ved roret hos Balenciaga. Den ironiske distance til ’haute couture’ gik rent ind hos moderne stilikoner som Kanye West og Travis Scott, og så var hype-toget ellers rullet fra perronen uden bremser.

Alt åndede fred og gammen, da forbrugere gladeligt pungede ud for Snoop Dogg t-shirts til 6.000 kroner, Crocs med plateausål til 4.850 kroner, og streetstyle-fotografer kunne ikke tage billeder i modeugerne uden at fange Vetements logo med linsen. Det gik endda så godt, at Demna Gvasalia kunne tillade sig at gå ud og sige, at end ikke engang han var villig til at betale de eksorbitante priser for hans designs – uden konsekvenser.

Indtil nu.

”I salgsøjemed er Vetements fuldstændig dødt. I løbet af de sidste to sæsoner har der ikke været nogen, der har levnet dem et blik. Salget er faldet så drastisk, at du kan finde styles på tilbud med en besparelse på 60-70% i forskellige outlet-butikker.”

Sådan lyder det fra en anonym amerikansk indkøber, som beretter over for mediet Highsnobiety, at interessen for Vetements er så godt som forsvundet. En del af forklaringen skal, ifølge en anonym, tidligere ansat hos Vetements, findes i den manglende originalitet.

GettyImages-513606050.jpg

Flere af de ikoniske designs er blevet genbrugt sæson efter sæson, og ifølge rygterne blev de bedste designs sendt direkte videre til Demna Gvasalia hos Balenciaga, hvorfor man stod tilbage med de tarvelige rester.

Det er den klassiske dans mellem udbud og efterspørgsel, og selv har den nuværende direktør fra Vetements, Guram Gvasalia, udtalt, at de bevidst har haft underproduceret varer for at undgå at sælge noget på tilbud. Det er altid ærgerligt, når udtalelser ender med at bide dig bagi, og skal man gøre ondt være, skal man blot lytte til en anonym, tidligere butikschef, der påstår over for Highsnobiety, at Vetements er på vej ud af modeverdenen:

”De fleste vinker allerede farvel til Vetements. Priserne har nået et niveau, hvor du ikke kan retfærdiggøre det længere og uden den hype, der gjorde folk interesserede i starten, føler forbrugerne bare, at de tager pis på dem.”

Set fra en mere positiv vinkel har vi fået bekræftet, at forbrugere ikke er så dumme, som nogle giver anledning til at tro, og så kan du også score dig designertøj til en brøkdel af prisen – selv efter rusen fra Black Friday har lagt sig.