Der var orangevin og naturlig cremant i glassene på modefolkets yndlingssted, Apollo Bar & Kantine, da Magasin du Nord Fashion Prize løb af stablen i går aftes.

Prisen, der er Nordens største modepris, uddeles af fonden Wessel & Vett og lyder på 300.000 kroner. Som noget nyt i år var der også oprettet en publikumspris på 50.000 kroner.

Som altid var der på forhånd udpeget fire finalister, som siden slutningen af august har arbejdet med deres tilknyttede mentorer.

I år var det A. Roege Hove (mentor: Silas Adler), Berner Kühl, (mentor: Rebekka Bay) (di)vision (mentor: Nikolaj Reffstrup) og Louise Lyngh Bjerregaard (mentor: Peter Jensen), der skulle overbevise en jury bestående af folk som Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week, vores egen chefredaktør, Kristoffer Dahy Ernst, alle fire mentorer samt flere internationale modekyndige, om at det var dem, der fortjente at løbe med pengene og æren.

_DSC4305-4.jpeg
De nominerede til prisen.

Med udgangspunkt i kriterier som originalt design og håndværk, bæredygtigt koncept, levedygtighed og digital flair fandt juryen frem til, at A. Roege Hove, der er kendt for sit konceptuelle strik, var den rette vinder. A. Roege Hove løb ligeledes med publikumsprisen og kunne derfor gå fra Nyhavn med 350.000 kroner.

Hun kan dermed føjes til listen over vindere, der også tæller brands som Mark Kenley Domino Tan, Carcel og Tonsure.