Hvis Ford Mustang Boss 302 var en mand, gad du ikke lægge arm med ham. Christian Grau har kørt vildhesten, der vil gøre BMW M3 rangen stridig.

Der er ting, man kun kan få i store portioner. Du bestiller ikke et lille stykke T-bone-steak, det er ingenting eller hele benet. Sådan er det også med Mustang Boss.

Historien om Mustang Boss går tilbage til de sene 60’ere, hvor Camaroerne var begyndt at give Mustangerne klø i den populære Trans Am-racerklasse. Det fik Ford-medarbejderen Larry Shinoda til at udvikle en særlig racerversion af den populære pony car. Projektet var så hemmeligt, at Shinoda undvigende måtte sige, at han byggede en bil til chefen, når kollegerne spurgte, hvilke projekter han arbejdede på.

Resultatet var en hidsig sag med diskrete spoilere foran og bagtil samt sorte stafferinger på kølerhjelmen og langs siden, hvor den karakteristiske C-stribe gjorde bilen let genkendelig. Boss vandt efterfølgende det meste i Trans Am, og sideløbende blev den en prestigefuld gadebil. Alligevel blev Bossen sendt på pension allerede i 1971 – i hvert fald lige indtil nu.

For i takt med, at alverdens tuningversioner af den genfødte Mustang bliver populære, har Ford fået lyst til selv at pille lidt ved vildhesten, og derfor er 302 Boss tilbage i en 2012-version. Naturligvis med små spoilere og sorte stafferinger og ellers bare pimpet op rent teknisk. Den almindelige 5-liter-motor har fået ny indsugning, undervognen er sænket, affjedringen ændret, og så har den fået differentialespærre med kulfiberdele på bagtøjet. For ikke at glemme den nye udstødning, der meget bekvemt er sat sammen af to almindelige Mustang-udstødninger ... Den lyder ond, ond, ond.

Indvendigt er det til gengæld den sædvanlige gang plast tilført lidt ekstra lir, men ikke noget, der vil imponere ejere af europæiske biler. Sådan er det bare med amerikanere, og kan du ikke spise en hel T-bone, anbefaler vi hirse-salaten i ballerinabuffeten, capice?



Hvordan kører den?
Vi gik om bord i Bossen direkte fra en Mercedes SL500. Selv om det på papiret er to meget ens biler, føles det som at gå fra Business Class til faldskærm. Mustangen er brutal. Den har færre kræfter end Mercedesen, men den smider dem ned i asfalten, som en værftsarbejder hamrer næven i bordet og råber hørt! Gearet er manuelt og bevæges i små seje ryk med ultrakort vandring. Koblingen er tung, og speederresponsen er kontant – wroooaammm, hviiiin, kapow og af sted. Ikke hurtigere, end vi er forvænt med, men en del mere skræmmende end normalt. Boss er en stor bil, og i de få timer, vi havde uhyret til rådighed, var vejret som resten af denne sommer: fugtigt. Det gav en respekt for underlaget, der stod i vejen for den helt store test ude på kanterne af bilens dynamik.

I dag sammenligner Ford ikke Boss med Camaroerne, men skeler til BMW M3, som amerikanerne mener at kunne køre op med. Våd vej eller ej, så tør vi godt garantere, at det ikke er en 1:1-test, som Mustang vil komme godt ud af. Godt nok er den hurtig og stram. Godt nok lægger den sig fint til rette i svingene og blæser ud af dem i fornem balance, men den har ikke den adræthed, som du finder i den tyske banekonge. M3 er en kompakt køremaskine, Boss er en stor, tung muskelbil, hvor du får lov til at arbejde for føden, men det er netop en del af glæden ved denne bil. At du virkelig kører bil, når du sidder bag rattet.

Mustang Boss 302 er en moderne amerikaner af den gamle skole. Du kan dreje om hjørner med den og tyre den rundt på en racerbane, men kongedisciplinen hedder armen i karmen, en tung fod på speederen og så et hult V8-brøl op ad en snorlige quartermile. Du får ikke stilpoint på de bonede gulve, men du får respekt på Gl. Køge Landevej.

Derfor er den fed
- Fordi den kører, ligesom den ser ud.
- Fordi Ford lige er stregen mere liberale med deres ESP-programmering.
- Fordi den føles som en gammeldags racerbil.

Hvad kunne være bedre?
- Materialer, knapper og samlekvalitet.
- Klima er måske ikke et tema i den type biler, men konkurrenterne fra Europa er altså en del foran her.

Karakter:
+++++

FORD MUSTANG 302 BOSS
Motor: 5,0 liter V8
Hestekræfter: 444 hk
Moment: 515 Nm v. 4.500 omdr./min.
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 4,5 sek.

Pris: Ca. 260.000 kr. plus moms og dansk afgift

LÆS OGSÅ Video: Drømmen om et roadtrip på to hjul

LÆS OGSÅ Volvo V40: Et smukt gadekryds