Mercedes CLS: Familieliv på første klasse

Med CLS Shooting Brake tager Mercedes igen prisen som den mest innovative bilproducent i direktionsklassen. Christian Grau har kørt den nye krydsning mellem coupé og stationcar.

Mercedes har gjort det igen. Opfundet en ny klasse inden for direktionsvogne. Limousiner with a twist, så at sige. Først genopfandt de krydsningen mellem den traditionelle limousine og coupeen i model CLS. Nu giver de så ideen endnu en drejning ved at krydse CLS med en stationcar, hvorved man får herregårdsvognen CLS Shooting Brake. Igen er ideen prøvet af før, og shooting brake er en generel betegnelse for den type sportslige stationcars. Det nye ved CLS er, at det er et stykke tid siden, vi har set en shooting brake med så graciøse dimensioner som CLS. Den er ganske enkelt lang som et lyntog at se på med sin uendelige taglinje og den meget karakteristiske vinduessilhuet, der er bilens designmæssige højdepunkt. Den knap så vellykkede detalje er C-stolpen – altså søjlen bag bageste siderude – der bliver meget kraftig og sammen med det lange udhæng bag baghjulene får bilen til at fremstå lidt vel tung i røven. Du taber pusten, første gang du ser den, men når man lige har fået vejret igen, vækker den på en eller anden måde associationer om en nålestribet ligvogn.

O.k., det er et grimmere sprogbillede, end bilen fortjener, og nyheden kan definitivt et og andet, den er bare ikke lige så flot som den traditionelle CLS.

LÆS OGSÅ: Yndlingsbil med kant: Audi S7

På den måde er bilverdenen ond. Praktiske egenskaber har altid en æstetisk pris, men når det er sagt, forstår Mercedes altså at iscenesætte praktikken, så den bliver meget sexet. Tag bare gulvet i bagagerummet, der er udformet som et skibsdæk med lange, smalle træpaneler rammet ind af sorte fuger. Det kræver lidt omtanke, men hvor ser det bare møguartigt ud. Det samme kan man sige om førerpladsen, der dog er mere traditionelt indrettet med læder, pianolak og børstet stål. Kombineret med den lave siddestilling giver det den helt rigtige GT-følelse, der adskiller Shooting Brake fra andre lækre stationcars. Vi havde fornøjelsen af de dyre massagesæder med dynamisk kontrastøtte og det lille soltag, der giver et dejligt lysindfald, men larmer ulideligt, blot man kører 40 km/t med klappen åben. Begge dele hører afgjort til listen med overflødigt ekstraudstyr, men igen er det med til at minde om, at denne stationcar intet har til fælles med naboens Passat.


Hvordan kører den?
Nu vi taler om overflødighed, var testbilen en CLS 500, altså topmodellen med 4,7 liter V8-motor og 408 raske benzinheste. Den trækker overdådigt og udsender en ondskabsfuld brummen, som klæder enhver GT-vogn, men ret beset er det vanvid ikke at vælge diesel. Det giver dig en anelse færre kræfter, men til gengæld går en 350 CDI en tredjedel længere på literen og giver dig omtrent samme komfort.

Under alle omstændigheder får du en slim fit limousine, der kører smidigt som en S-klasse og skifter fuldstændig glidende mellem de syv automatiske gear. CLS Shooting Brake har et sportsmode til gearing og undervogn. Det giver dig en mere kontant kørestil og kvikkere respons fra gear og styretøj, men bilen vil altid først og fremmest være overlegent komfortabel. Når den først tager ved, leverer den en overraskende kvik og vedholdende acceleration. Vejgrebet er tilsvarende sporty, og indstyringen ligefrem indbyder til løjer på landevejen. Ikke desto mindre bør sådan en bil køres med værdighed og omtanke, så man ikke ligner en student i fars venligst udlånte direktionsvogn.

LÆS OGSÅ: Graus Garage: Med Thomas Skov Gaardsvig på tur i en Alfa Romeo Spider Veloce

Dermed nærmer vi os en konklusion, der ikke kommer uden om, at Mercedes med CLS Shooting Brake kommer de praktikramte børnefamilier til hjælp med en nytænkende bagagesluger, som på alle måder skiller sig ud. Shooting Brake er i bogstaveligste forstand en mageløs familiebil, men er ungerne vokset ud af barnevognen, foretrækker vi stadig den væsentlig smukkere standardversion af selv samme CLS.
 
Hvorfor er den fed?
Fordi der endnu ikke findes nogen biler, der ligner den. Fordi den er praktisk som en stationcar, sexet som en coupé og komfortabel som en limousine.


Hvad kunne være bedre?
Designet omkring bagenden, hvor bilen bliver lidt tung at se på.


Tre detaljer


1. Siderudernes silhuet er et designmæssigt højdepunkt. Desværre er den også med til at få C-stolpen og den bageste del af taget til at se meget kraftig ud.

2. Trædækket i bagagerummet er ekstraudstyr til over 100.000 kr., men det maritime look er næsten alle pengene værd.

3. Gearvælgeren er hentet fra Mercedes SLS og så lækker, at man næsten ville ønske, bilen havde manuelt gear, så man kunne bruge den lidt oftere.

Karakter:
++++++

MERCEDES
CLS Shooting Brake
Motor: 4,667 liter V8
Hestekræfter: 408 hk
Moment: 600 Nm v. 1.600 omdr./min.
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 5,3 sek.
Benzinøkonomi: 10,8 km/l (EU-norm)CO2-udledning: 216 g/km

Pris:
Testbilen koster 2.295.487 kr. inkl. ekstraudstyr.
SLS Shooting Brake fås fra 1.089.400 kr.

LÆS OGSÅ: Martin Brygmann: Bilerne i mit liv