Jeg satte mig bag et rat i sidste weekend for første gang siden min ulykke i juni. Jeg gik ud til min garage, hvor min Mustang fra 1967 står. Det er en bil, jeg har haft i 12 år. Jeg havde været på hospitalet i mange uger, og det var som om, bilen stod og ventede på mig, da jeg kom hjem. At sætte sig ind i den og komme ud og køre var ligesom at vende tilbage til mig selv.

Det er, som om der findes en version af mig, som jeg kun møder, når jeg kører. Han dukker op, når jeg er alene, måske når jeg en regnfuld onsdag aften kører fra London tilbage til landet, hvor jeg bor. Jeg sætter mig ind i bilen, og halvvejs hjemme tænker jeg: “hov, der var jeg - det er her, jeg har været”.

Biler er signaler, der fortæller noget om os selv. Vi mennesker siger meget om biler, men biler siger lige så meget om os. Jeg elsker den forbindelse, og hvordan vi bruger biler til at fortælle en historie om, hvem vi er. Om vores virilitet eller svagheder, om vores rigdom eller vores fattigdom og om vores holdning til miljøet.

Min morfar byggede biler, så jeg er vokset op med dem. De er som gamle venner, og de har en lige så stor plads i mit hjerte som mine hunde. Biler vil altid være min største lidenskab. Jeg står stadig tidligt op hver søndag morgen og tager en af mine maskiner på tur.

Det kan være en gammel bil fra 1920’erne eller en motorcykel. Så flygter jeg lidt væk fra det hele. Ikke længe, måske bare en time. Det er en helt særlig, primal tilfredsstillelse, der kommer fra at krydse områder effektivt og hurtigt med en motor. Her oplever man virkelig interaktionen mellem mand og maskine.

Verdens værste biler er dem, der er lavet uden passion, og som ikke skal kunne andet end at være et transportmiddel. De vil blive ved med at blive produceret, fordi der altid vil være nogen, som bare har brug for at blive transporteret fra A til B.

De er så skuffende ved siden af de lækre, amerikanske biler fra 1950’erne, der lige så meget er en gennemførte i stil såvel som i mekanik og motor. Men med mit job er det svært at hade den værste bil i verden, for det er ofte den bedste gave, jeg kan få. Hvis vi filmer til The Grand Tour, og jeg sætter mig ind i en bil og tænker, “hold kæft, den er forfærdelig” - så ved jeg, at jeg ikke kommer til at løbe tør den dag. Så kan vi have det lidt sjovt med den.

En ny sæson af The Grand Tour betyder nye udfordringer. I den nye sæson er der et afsnit, hvor vi er i Mozambique under regnsæsonen. Jeg kører på en lille, indisk motorcykel og prøver at tvinge den til at gøre nogle ting, den bestemt ikke er bygget til, og jeg falder af den. En hel del gange.

Det var en af de episoder, hvor vi tænkte ’ja, det bliver fedt’, inden vi filmede. Men da vi så rent faktisk gjorde det, tænkte vi, ’åh Gud, en af os kommer til at dø af det her.’ Det er en af de fysisk hårdeste ting, jeg nogensinde har gjort - men når man ved, at det kommer til at se fantastisk ud på tv, så holder man ud.

Journalist og forfatter Richard Hammond, 47, er bedst kendt som vært på BBC’s bilmagasin Top Gear. Efter uoverensstemmelser mellem medværten Jeremy Clarkson og BBC valgte trioen, der foruden Hammond og Clarkson består af James May, at starte som værter på programmet The Grand Tour, der havde premiere i 2016.

Under indspilningerne til den nye sæson af The Grand Tour i Schweiz kørte Hammond galt i et racerløb. Han mistede kontrollen over den eldrevne superbil Rimac Concept One, som skred ud i et sving, væltede ned ad en bakke og brød ud i brand. Hammond nåede at blive hevet ud i tide og slap med et brækket knæ.

Det er ikke første gang, Hammond har været tæt på at miste livet til sin kærlighed for fart. I 2006 var han som vært på Top Gear i et alvorligt uheld, hvor han med en raketdrevet bil kørte galt med 450 km/t, da fordækket eksploderede. Det førte til en hjerneblødning og Hammonds udeblivelse fra Top Gear i flere måneder.

Anden sæson af The Grand Tour kan streames på Amazon Video.

LÆS OGSÅ: Test af Rolls Royce: Et døgn i mageløs luksus

LÆS OGSÅ: Se ejendomsmægler Jesper Nielsens biler gennem karrieren

LÆS OGSÅ: Uber køber tusindvis af selvkørende biler fra Volvo i milliardhandel