Se Ole Stephensens biler gennem karrieren

Man kan sige meget om en mand ud fra hans bilvalg.

1960 Citroën HY, politigrøn
Journalistpraktikant, Aktuelt.

Det er stadig den sjoveste bil, jeg har haft. En Citroën HY, et af politiets gamle salatfade. Jeg købte den af en kollega for 500 kroner, men den kom til at koste 10.000, fordi forakslen knækkede på min første tur. Den havde stået opstaldet på et boglager uden hjul meget længe. Først kunne jeg ikke starte den, men så fik jeg mirakuløst – jeg har ikke forstand på mekanik – pillet startmotoren ud og banket på den, og så startede den. Det gik fint, den kørte 100 km/t, men så holdt jeg for rødt oppe i Birkerød, og da jeg skulle starte igen, knækkede forakslen. Men vi kom ud at rejse i den, min daværende kæreste og jeg, og det var hele ideen med bilen.

1967 Taunus 12 M, hvid
Journalistpraktikant, Aktuelt.

Jeg solgte min HY til et orkester, jeg spillede i. Jeg spillede serbokroatisk musik dengang, eller det vil sige, jeg var lige gået ud af orkesteret, fordi jeg blev træt af at slæbe rundt på den her enorme kontrabas. Så jeg skiftede til tværfløjte og købte en Taunus 12M af min gamle fysiklærer.'

1975 Citroën 2CV kassevogn, lyseblå
Kriminalreporter, Aktuelt.


Taunus'en var dyr at køre i, så jeg byttede den til en 2CV kassevogn, som var noget af det billigste og sjoveste at køre i. Den havde bare et problem. Den var enormt kold om vinteren, og vinteren mellem ’78 og ’79 var virkelig hård med 25 graders frost og masser af sne. En dag fik jeg et tip fra en mand på Viborg-egnen. Det viste sig at være det, der blev til Karl Skomager-mordet. Det var turen værd, men jeg var kuldedøden nær.

Citroën Ami 6 Break, knaldrød
Krimireporter på Aktuelt.


Jeg var vild med Citroën på det her tidspunkt. De lavede nogle anderledes biler og skilte sig ud. Jeg trængte til at få varmen og fandt mig en Citroën Ami. Den føltes nærmest som en luksus-2CV med sit
pistolgear og den bløde affjedring.

Citroën DS 23 Palace, guld metallic
Researcher på Lørdagskanalen med Gorm og Gregers.


Hold kæft, en dejlig bil. Det er den første, jeg fik med hydraulik. Og den sidste. ’Lad nu være,’ sagde min far. Han er en fornuftig mand. Han havde haft en ID 19, som er sådan en billig udgave af DS, og han fik ret. Det der hydrauliklort var konstant i uorden, og der skulle specialister til for at fikse det. Men når den kørte, var den en drøm med halvautomatisk gear og bløde, bløde sæder. Til sidst solgte jeg den for ingen penge til Steen Rasmussen fra Græsted Film & Fjernsyn. Han er Citroên-mand om en hals, og han kørte stadig i den, sidst jeg talte med ham.

1983 Renault 5, sort
Researcher på forskellige DR-programmer, Lørdagskanalen, Her er dit liv og Smil du er på. Samt forfatter på DRs Nytårs Revy, siden en del af Øb & Bøv samt Walther & Carlo på DR og i biografen. Og til sidst vært på Weekend TV.


Efter DS-eventyret var jeg blevet lidt træt af brugte biler. Så jeg købte mit livs første og eneste nye bil. En Renault 5. Den var meget smart. Det kom sig af, at jeg var begyndt at arbejde sammen med Jarlen (Friis-Mikkelsen) på en årlig nytårsrevy til DR, og når vi sad der i skrivestuen, så talte vi også lidt om biler. Og så blev jeg sporet ind på den nye Renault, som jeg købte, mens Jarl købte en Honda Civic. Det var i de år, det stak helt af for os med spillefilm, musik og forestillinger. DR havde bedt os om at lave noget ’aparte underholdning’, og det blev til Øb & Bøv, som så blev erstattet af Walther & Carlo.

1992 Volvo 850 st. car, sort.
Vært på ’Eleva2ren’, ’Go’morgen Danmark’, ’Steph’, ’Henriette og Ole på eventyr’, ’Fredag i farver’, ’Er der nogen hjemme’ og ’Hjælp vi skal giftes’.


Jeg byttede mig til en Volvo 850, som var en flot og meget lækker nyere model dengang. Størrelsen passede fint med, at vi fik vores første barn i 1997, så nu begyndte jeg at holde fast i bilerne lidt længere. Arbejdsmæssigt var jeg stoppet på Nordisk Film og blevet medejer i Skandinavisk Filmkompagni.

1996 Audi S8, sølv.
Vært på ’Go’morgen Danmark’


En dag rendte jeg ind i Erling, der sælger luksusbiler i Gentofte, og så købte jeg bilen. En Audi S8, med otte cylindre, læderstue og hele pibetøjet. Den havde kørt 70.000 km, og jeg gav 280.000 kroner for den, så med lidt hovedregning nåede jeg frem til, at den havde haft en afskrivning på syv kroner per kørt km. Det er jo en drømmevogn at køre i, men den skulle altså også have noget for ulejligheden. Den var dyr i reparation, forsikring og benzin – man kunne simpelthen ikke nå at fylde den op, hvis den holdt i tomgang. Så hurtigt gik det. Til gengæld kørte den helt vidunderligt, ikke mindst på de lange ture.

2003 200C Avantgarde st. car, sort
Vært på ’Go’morgen Danmark’. Medindehaver af hundebutik, forfatter, folketingskandidat og kandidat til kommunalbestyrelsen i Gentofte.


Jeg beholdt Audi’en, ind til jeg stoppede på Go’morgen Danmark. Så jeg købte en brugt Mercedes, som jeg også har i dag. Den er ved at være lidt dyr at køre rundt i, så jeg kigger lidt på en Skoda Superb og på Peugeot 3008. Jeg er i en branche, hvor det går op og ned, men jeg synes faktisk, jeg har haft medvind hele vejen. Den er aftaget henover årene, og nu er der så småt vindstille. Men jeg har aldrig oplevet rigtig modvind og nyder egentlig bare, at det hele er lidt mindre hæsblæsende.

LÆS OGSÅ: Se ejendomsmægler Jesper Nielsens biler gennem karrieren

LÆS OGSÅ: Se Nikolaj Stokholms biler gennem karrieren

LÆS OGSÅ: Tesla lancerer både ny sportsvogn og sin første lastbil