Vi drømmer alle sammen om at få den ene idé, der sikrer evig rigdom. Og ofte er det nogle oversete genstande, der ender med at blive en milliardforretning. Herhjemme er det fx Erling Vangedal-Nielsen, der har opfundet isterningeposen.

På samme måde kan lynlåse virke som en ubetydelig lille genstand og måske ikke noget, der skriger pengedynasti. Ikke desto mindre er netop lynlåse en yderst indbringende forretningsidé.   

Det er YKK, der sidder tungt på markedet, og hvis du lige nu tjekker dine jeans, vil de formentlig med stor sansynlighed have de initialer placeret på låsen.  

Giv Euroman i gave – til selv dig eller en du holder af

De tre bogstaver står for Yoshida Kogyo Kabushikikaisa, der er japansk for Yoshida Company Limited. Og det var manden Tadao Yoshida, der i 1934 stiftede den japanske lynlåsvirksomhed og sikerede sig patent på sine særlige lynlåse.

Det er meget nærliggende at tro, at det var den gesjæftige japaner, der opfandt lynlåsen. Men det var rent faktisk amerikaneren Whitcomb L. Judson, der lavede den allerførste af slagsen. Året var 1893, og han døbte den en ’clasp locker’. Oversat betyder det noget i stil med en ’spændelås’.

Siden da er ’spændelåsen’ videreudviklet et utal af gange, og selvom Tadao Yoshida ikke er lynlåsens fader, så har han altså formået at forfine lynlåsen til en sådan grad, at netop hans YKK-lynlås er den mest brugte i verden.

YKK har patent på netop deres version af lynlåsen, og i dag består YKK af intet mindre end 114 virksomheder i 71 forskellige lande verden over, og Global Industry Analysts anslår, at lynlåsemarkedet vil være 96 milliarder kroner værd i 2020.

Ud over lynlåse, så laver virksomheden også knapper, spænder og andre ’befæstelser’. Og det er heller ikke kun i skridtet, du finder YKK-mærket. Det sidder også i både jakker, på kufferter og i soveposer.

Selv om YKK sidder tungt på markedet og står bag lynlåsene i de fleste jeans, så har de dog en konkurrent. Der er tale om de kinesiske naboer SBS. Og sammen sidder de to virksomheder på produktionen af over halvdelen af verdens lynlåse.

Business Insider har lavet en video, der guider dig igennem lynlåsgigantens fascinerende historie. Se videoen her, hvor du også kan få et glimt af deres markedsføring.