Foto: Marie Hald

Bag kameraet på Champions League: "Det er et job, hvor man bliver målt og vejet hele tiden”

”Vi er på om 5, 4, 3, 2, 1..”

Kameraet panorerer ned på aftenens vært Peter Grønborg.

”Champions League er tilbage… Velkommen!”

Vi er blevet inviteret med bag om kameraet på det stykke sportsfjernsyn, som flest formentlig har et forhold til. Mestrenes liga. Selv folk, der normalt ikke interesserer sig inderligt for fodbold, tuner ind, når den kendte hymne gjalder ud af tv-højtalerne. For det er her Messi maser Simeone, og Bayern basker Benfica. Det er her, de allerstørste mødes. 

Målsætningen for de største klubber rundt om i Europa er ikke længere kun mesterskaber og pokalturneringer; det er kvalifikationen til Champions League, som er det primære. Aldrig har en fjerdeplads i ens hjemlige liga betyder så meget. Det handler om penge og prestige. I takt med at klubfodbolden vokser i betydning og størrelse, og de nationale mandskab svinder, er Champions League blevet den store scene.

Turneringens hjemmebane i Danmark har fra begyndelse været TV3 Sport, der viser alle kampene spredt ud over deres sportskanaler og hjemmeside. I denne sæson har de fået ny ankermand i form af Peter Grønborg, og det er ham, der tager imod i dagens begyndelse, hvor vi skal følge dem fra start til det sidste højdepunkt af kvartfinalen mellem Barcelona og Atletico Madrid.

TV3 Sports redaktion ligger i en undseelig lagerlignede bygning i et industrikvarter på Amager, der ikke bliver smukkere af en strid forårsregn, der står ned. Peter Grønborg tager imod os i receptionen og viser vej til anden sal, hvor redaktionen sidder i et stort åbent kontorlokale.

En god håndfuld journalister fylder lokalet knap halvt op denne eftermiddag. Nogle forbereder Champions League, mens andre arbejder med Superligaen, golf, Formel 1 og alle de andre sportsgrene, som TV3 Sport har rettighederne til.

”De er kommet for at skrive et meget langt portræt om mig og min betydning for europæisk fodbold,” siger Peter Grønborg med et smil og introducerer fotografen og mig til sine kolleger.

Omgangstonen er fra start ikke langt fra omklædningsrummet. De gemytlige drillerier er den primære kommunikationsform.



I midten af rummet er der et afslapningsområde med en sofa, et bordtennisbord og en dartskive. Rundt om et bord med barstole omkring mødes de ledende kræfter til aftenens udsendelse mødes for første gang for at gennemgå manuskriptet. På bordet ligger der udførlige score-regnskaber over det seneste dartspil. Det er en sportsredaktion, så selvfølgelig er ikke skiven ikke kun til pynt.

15.00 Redaktionsmøde


Aftenens producer Rune Friediger indleder med at gennemgå manuskriptet punkt for punkt. Fra udsendelsens start kl. 20 til slut 23.45 er der 72 punkter, men de løbes rask igennem med spredte kommentarer. Et af de første indslag i optakten er en hyldest til den nylig afdøde Johan Cruyff, der har været træner i Barcelona.



”Er der efter indslaget tid til mere end et spørgsmål, hvis der skulle opstå lidt filosofi-snak?” spørger Peter Grønborg.

”Du har to minutter, så der er rigeligt tid,” svarer aftenens redaktør Jonas Alexander.

”To minutter. Så når han ikke engang at stille spørgsmålet,” siger Rune, der vækker latter rundt om bordet.

Netop Peter Grønborg har været en markant forstærkning i denne sæsons Champions League, mener mange. Blandt store dele af fodboldfolket er der en følelse af endelig at have fået en vært, der matcher deres forventninger og krav til fodboldviden. 

Der er næppe et stofområde som fodbold, hvor publikum er så velorienteret, og hvor selv den mindste udtale-fejl fører til hån og for evigt svækket tillid. Et pres, som Peter Grønborg er uhyre bevidst om, fortæller han efter redaktionsmødet.

”Det er et job, hvor man bliver målt og vejet hele tiden. Jeg har lavet nyheder før, og der er også mange holdninger til, hvordan man gør det, men i fodbold er det mere ekstremt.  Det er noget, man lærer at leve med hen ad vejen. Da jeg debuterede som landskampskommentator for mange år siden, sagde Svend Gehrs dengang til mig: ’Du må ikke foregøgle dig selv, at du kan gøre alle tilfredse’. Og det har jeg taget med mig.”



Han indrømmer, at han blev overrasket over de utallige positive tilbagemeldinger, der kom efter hans værtsdebut. Og en af måder han kan betale tilbage på er ved at forberede sig konstant, fortæller han. 

”Min kone vil nok sige, at jeg er for meget på min smartphone. Jeg abonnerer på flere spanske, britiske og tyske aviser på nettet, og jeg læser i det hele taget rigtig mange internationale sportsmagasiner. Og så bruger jeg Twitter meget, som er ret stort rundt omkring i Europa blandt fodboldfolket.”

Hvad er en vellykket aften for dig?

”Det er, når kampene er gode. Fodbold er fascination og følelser, og det vil vi gerne vise. Vi kan godt lave vores arbejde nok så godt, men hvis ikke kampen har været god, så mangler der noget. En god aften i studiet handler i bund og grund også om kemi. Jeg vil gerne være med til at skabt et rum, der er behageligt at være i. I studiet vil vi bringe de diskussioner, du også har derhjemme; om Messi eller Ronaldo er bedst, om der er straffe eller ej.  Det er som en drengeklub, og tilfældigvis er der nogle kameraer, der filmer det.”

Er du nogensinde nervøs?


”Jeg er mere spændt. Og det hjælper at forberede sig godt. Der skal fx ikke stå en spiller på holdkortet, som du ikke ved, hvem er. Der kan man faktisk godt blive lidt mere nervøs, når Genk og Zenit møder hinanden. Men slet ikke, når det er de her store hold, som vi kender alt til.”

Du har tre sønner, hvad siger de til fars job?


”Der er noget mere street cred i at lave det her henne på skolen, end da jeg var vært på det udenrigspolitiske magasin ’Ellemann & Lykketoft’,” siger han og griner.

16.30 Produktionsmøde i studiet


Peter Grønborg følger os to etager nedunder til stuen, hvor studiet ligger. Vi går gennem en lang gang, der på højre hånd har kontrolrummet, hvor størstedelen af holdet sidder under selve udsendelsen og sørger for, at de rigtige indslag kommer på, og styrer, når der skal stilles om til de forskellige reporterer rundt om i Europa. På gangens venstre hånd er et sminkerum og et lille vip-lokale med tre røde stole, hvor aftenens værter plejer at mødes kl. 18 for at spise smørrebrød.



Ud over aftenens hovedkamp på TV3 + kommenterer Niels Christian Frederiksen og Martin Jørgensen den anden kamp fra München mellem Bayern og Benfica på TV3 Sport 1. Førstnævnte skal igennem i optakten og fortælle seneste nyt.

Spanienskyndige Luna Christofi skal også igennem live fra Barcelona og fortælle om Panama Papers, der har ramt fodboldverdenen, hvor blandt andre Messi er nævnt som mulig skatteunddrager.

Inde i selve studiet, der er badet i blåt og hvidt lys, mødes holdet til endnu en briefing. På alle væggene hænger skærme, og på endevæggen er der enhver gadget-mands drøm i form af en fem meter lang storskærm. Det er herfra, Peter Grønborg taler til korrespondenterne.

Kameramændene og det tekniske bliver hold sat ind i, hvilke skærme der sættes i spil, og hvor værterne skal stå under optakten.

”Vi laver en attack med gulv 2,” forklarer Rune.

”Vi kan også lave den som vaskehal,” siger en af kameramændene til stor latter for alle andre end os udenforstående, der ikke kan finde rundt i den utrolige mængde fagudtryk, der fyger rundt i studiet.

17.00 De første prøver

En røgmaskine trilles ind, og Peter Grønborg tager stilling foran det ene kamera, hvor han speaker velkomsten flere gange. Den første bid af programmet båndes, så alt kan klippes helt stramt og effektfuldt til fra begyndelsen.



I en central rolle der binder det hele sammen, er regissøren Louise Janniche, der går under kælenavnet ’Luffe’. Hun sørger for alt; lige fra at der er vand til værterne, til at prøverne bliver afviklet til tiden. Hun har et headset på, hvor hun jævnligt får instrukser fra kontrolrummet til dem inde i studiet.

Efter Peters første prøver laver han en 10 minutters live-session på Facebook, hvor han svarer på spørgsmål fra seerne. I de seneste år er de sociale medier blevet en større del af dækningen op til selve udsendelsen.

18.00 Aftensmad


Aftens to ekspert-værter Preben Elkjær og Jesper Grønkjær ankommer. Preben, der har været med i 18 år kommer hjemmevant ned ad gangen med jokes flyvende omkring sig, mens Jesper smutter ind i kontrolrummet med Liam, der er ham den tekniker, som sætter streger og ringe i et computerprogram, når noget taktisk skal forklares.



Til holdet stilles der mad frem, som denne aften er en mexicansk gryderet med bønner og kylling. Ingen er specielt begejstret, og flere klager over, at de igen skal have ’Whiskas-mad’, som de kalder det. Så glider de glassurbelagte dognuts til dessert bedre ned.

Efter maden får vi lov til at snakke med Preben, inden han skal i sminken.

”Husk nu, at sig, hvor god og nem jeg er at arbejde sammen med,” siger Peter Grønborg

”Hvem er det nu, du er igen?” svarer Preben Elkjær igen.

Preben, du har været med i 18 år. Hvordan har turneringen udviklet sig?


”De store er blevet større. Når vi når så langt hen i turneringen, er der mange gengangere år efter år. Champions League er jo en ubetinget succeshistorie, der fængede med det samme. Der er gået lidt tabt ved, at det ikke kun er mestrene, der mødes, men til gengæld har man elimineret tilfældigheds-princippet, hvor man i starten kan ryge ud efter kun én eller to halvdårlige kampe.”

Seerne ved jo rigtig meget om fodbold. Hvordan er det at skulle være ekspert for et krævende publikum?


”Det betyder, at vi ikke skal have for mange banaliteter. Men selv om seerne ved meget, er der nødvendigvis også nogle ting, de ikke kan vide helt til bunds. Jeg har set en reparere en motor, men derfor vil jeg ikke kalde mig mekaniker. Der er nogle ting, som vi har følt på egen krop. Og det er derfor, vi er her.”

Kan du huske nogle gange, hvor det er gået galt?


”Masser af gange. Jeg har engang rejst mig op for at gå, hvor jeg troede vi var færdige, og så har jeg prøvet at få et grinflip sammen med Peter Schmeichel og Brian Laudrup (se klip nedenfor). Men det er fint, når sådan noget sker. Vi er i underholdningsbranchen, og det må gerne underholdende. Og så er man sikker på, at folk kigger med, for de skal ikke være alt for sikre på, hvad der sker.”



Preben Elkjær rejser sig for at gå i sminken, selv om det ikke kommer til at tage lang tid, når råmaterialet er så godt, som han selv siger. I mens har de to andre klædt om til jakkesæt. Jesper Grønkjær sætter sig ind til os i vip-rummet.

Har dig og Preben forskellige roller i aften?


”Preben og jeg repræsenterer to forskellige generationer, men vi har ikke bestemte roller, vi skal udfylde. Der er aldrig nogen, der har sagt, hvad jeg skal mene. Nogle gange kan vi godt skubbe til en diskussion, og det er redaktørernes opgave at finde ud af, at vi repræsentere noget forskelligt, men jeg får fx ikke at vide, at jeg skal synes, at Messi er dårlig.”

Hvad er det sværeste ved det her job?


”Det sværeste er også det, der giver kicket, og det er, at det er live. Og så er det, at vi er et team, og vi skal lykkes som et team – ligesom i fodbold. Hvis en i øret siger, at jeg skal gå to trin til højre, så gør han det kun for at sætte mig i et bedre lys – bogstavlig talt. Det hele skal spille sammen.”

19.00 Briefing af værterne og prøver


Det er tredje og sidste møde inden kampstart. Her bliver Jesper og Preben også sat ind i dagens dagsorden, og de snakker kort om de forskellige emner.

”Jeg vil gerne have, at vi ikke diskuterer det hele ned til detaljen, for vi skal holde det friskt,” forklarer Peter Grønborg.



Korrespondenterne og kommentatorerne bliver stillet igennem for at teste lyden. Her bliver Carsten Werge drillet for at have lagt et billede af datterens badminton-triumfer på Facebook på sådan en stor fodboldaften, mens Preben Elkjær spørger Niels Christian Frederiksen fra München, om han har fået spinat til aftensmad, for man kan se det på tænderne.

19.45 Justering af holdopstillingen


Kun et kvarter til programmets start kommer en reporter løbende for at tjekke holdopstillingen med Peter Grønborg og endelig klarlægge, om Atletico stiller i en 4-3-3 eller 4-4-2. De gør klar i studiet, og vi sætter os ind i kontrolrummet, hvor der er stadig helt roligt.



Lige inden de går i luften flyver ironiske tv-fraser rundt i lokalet:

”Husk, tv er et håndarbejde” og ”der findes ikke et viskelæder i live-transmissioner.”

Og så tælles der ned: 5, 4, 3, 2, 1. Rummet er helt stille på nær Runes korte ordrer om, hvilke kameraer der skal klippes til. Det båndede indslag ruller, og en masse af Atletico og Barcelonas mål, driblinger og skud bringes i et tempofyldt sammenklip med hurtig musik. Det hele kører som planlagt.

Peter Grønborg afleverer sin intro:

”Der drømmes store drømme her på Camp Nou i Barcelona. Aldrig tidligere i Champions League-historien har et hold formået at vinde klubfodboldens mest eftertragtede trofæ to år i træk – men chancen har vel aldrig været større end i år… for FC Barcelona.”



Efter første reklamepause giver Rune holdet ros. ”Flot første plug.”

Hele første del af optakten forløber uden problemer. De taler om Barcelonas nederlag i weekenden til ærkerivalerne Real Madrid. Især Preben Elkjær mener, at holdet ser lidt træt ud her mod sæsonens slutning.

”Måske er silken ved at være lidt slidt,” som han siger.

Godt en halv time inde løber tiden dog. Redaktør Jonas Alexander sidder ved siden af produceren Rune ude i kontrolrummet. Han snakker ned i en mikrofon, der går ind i Peter Grønborgs øre.

”Vi er halvandet minut for lange. Men vi skærer bare punkt 28 og 30 sekunder af nr. 27,” siger han.

 20.45 1. halvleg Barcelona – Atletico Madrid


Peter Grønborg giver ordet til Carsten Werge og Michael Laudrup på Camp Nou. Optakten er vel overstået. Inde i studiet bliver der stillet stole op, så værterne og redaktøren kan følge kampen. Samtidigt rulles et tv-tårn op ved siden af, hvor der på to ekstra skærme kører hovedkampen og på den nederste skærm ruller det andet opgør mellem Bayern og Benfica.



Luffe sørger for kaffe og chokolade. Jesper Grønkjær snakker via et headset og snakker med Liam i kontrolrummet om de episoder i kampen, der skal bruges i den taktiske analyse. I kampen slider Barcelona med at finde sit spil, og halvvejs inde i halvlegen finder Atletico et hul i dybden og sender Fernando Torres afsted, der perfekt afslutter til 0-1-føring.

Rollen som helt varer dog kort for Torres, der af to omgange mister koldblodigheden og indkasserer to gule kort. Kampen er forbi for ham, og problemerne for Madrid-holdet netop begyndt. Værterne og Jonas aftaler kort, hvad de skal tale om i pausen.

”Vi laver en pakke med målet og de to gule kort,” siger Jonas Alexander.

21.45 2. halvleg


Anden halvleg går som eksperterne havde forudset. Barcelona presser på. Efter at Atletico er reduceret til 10 mand får catalanerne tid og plads. Det meste af halvlegen står Madrid-holdets bagerste kæde dybt i straffesparksfeltet og dækker op.

Få minutter inde scorer Suarez et lidt heldigt mål, da et forsøg bliver afrettet og pludselig giver ham bolden udækket. Inde i studiet er Preben Elkjær utilfreds. Især med Barcelona-spillernes tendens til at falde teatralsk ved hver berøring, og sine kolleger i studiet, som han (for sjov) beskylder for at være Barca-fans.

Suarez scorer igen, og det er lykkedes Barcelona at hive en vigtig hjemmebanesejr hjem. Samme billede er det i München, hvor Bayern klemmer en 1-0-sejr hjem.

22.35 Efter kampen


Når dommeren har fløjtet begynder aftenens anden store opgave for TV3 Sport-holdet. Og nu skal det gå stærkt. Kampen skal analyseres i studiet, mens de forskellige reportere interviewer hovedpersonerne. Som rettighedshaver har TV3 Sport adgang til både trænerne og spillerne, og Luna interviewer Barcelonas træner, Luis Enrique, på spansk.

Samtidig klippes der for fuld tryk i kontrolrummet, hvor de leder efter afgørende episoder som blandt andet et sammenstød, hvor Suarez sparker ud efter en modspiller, der burde have givet ham det andet gule kort.



Første problem er, at kampen kom sent i gang, og oven i købet havde fem minutters overtid. Det betyder, at det første analyse-tid efter kampen må gøres kort for at gøre plads til reklamer.

Stemningen i kontrolrummet er mere hektisk end under optakten. Få sekunder før et indslag om Real Madrid som optakt til næste uges kamp må Jonas tale til Peter i studiet:

”Målene med Ronaldo er ikke klar, så du må vente med at nævne det.”

Et minut senere er de klar, og det kortvarige anspændte øjeblik kommer aldrig ud i tv-stuerne.

De sidste interviews kommer i kassen, og andre bliver sløjfet. En lang fodboldaften er ved at være slut, og hele holdet mødes inde i studiet til debriefing. Først tager produceren Rune ordet.

”Det gik rigtig godt i dag. Optakten sad lige i skabet. Det er lidt uheldigt, at de kører lidt på spansk tid og starter sent, så det stjæler lidt af vores tid til sidst. Men alt i alt er jeg meget tilfreds.”

Redaktøren Jonas overtager:

”Vi havde alle sammen en fornemmelse af, at det bliver lidt jabbet lige efter kampen, men det er desværre ikke noget, vi kan gøre noget ved. Ellers rigtig godt arbejde.”
Til sidst kommer Peter Grønborg med afsluttende ros.

”Det er en fornøjelse. Det er virkelig en velsmurt maskine.”



Ude i gangen er han også den sidste, der er på vej ud af døren. Han skal lige skifte tøj og have sminken af. Han har en halv time i bilen på vej hjem, men selv når han kommer hjem, skal han lige bruge noget tid på at komme ned.

”Det kan være svært at sove lige bagefter. Men jeg har en aftale med min kone på Champions League-aftener, at jeg sover i kælderen, og hun tager børnene om morgenen. For vi har jo en ny kamp i morgen. Og man kan simpelthen ikke være træt til det her. Det er alt for vigtigt,” siger han og smiler træt.

LÆS OGSÅ: Alle moderne klubber, trænere og spillere har en flig af Cruyff

LÆS OGSÅ: "Ungarbejder i kongeklubben: Det var lidt uvirkeligt at møde Ronaldo"

LÆS OGSÅ: Det rådne FIFA: Guldbarrer, elskerinder og hemmelige konti