Bliver det Brasilien eller Tyskland, der løfter pokalen i Brasilien næste år? Alle fodboldfans har en holdning til favoritterne ved VM. Men hvem vinderen bliver er også afgørende for de to sportsgiganter Nike og Adidas. Brasilien er nemlig iklædt tøj fra Nike, mens Adidas har designet tyskernes landsholdsdragt.

De to brands gnubber skuldre om, hvem der kan kalde sig verdens førende sportsmærke. Nike har i øjeblikket en markedsandel på 14,6 procent, mens Adidas har 11,4 procent.

Tidligere har Adidas suverænt domineret fodbolden og Europa, men inden for de seneste år har Nike fået øje på ’det smukke spil’ og har ædt sig hurtigt ind på markedet med sponsorater til storhold som Manchester United. 

LÆS OGSÅ Nike byder velkommen til VM i Brasilien med sprudlende film

I første kvartal i år gik Nikes salg op med otte procent i Europa, mens Adidas i samme periode faldt syv procent. En af årsagerne til Nikes strategiske succes er mærkets sponsorater af sportsstjerner. Alle vil gerne have del i en succes og associere sig med de allerbedste. Nike finder de allerbedste og gør dem til deres egne. Derfor spiller succesfulde fodboldspillere som Franck Ribéry og Cristiano Ronaldo i Nike, ligesom tennisstjerner som Roger Federer og Rafael Nadal samt golfspillere som Rory McIlroy og Tiger Woods ikke ses i andet end tøj med den lille 'Swoosh'.

“Nike siger: "Vi vil associeres med de største atleter i verden uanset sportsgren", og det er lykkes for dem,” har Tammy Smulder, administrerende direktør i marktingskonsulentfirmaet SCB Partners, fortalt til Reuters.

Adidas har dog ikke tænkt sig at opgive uden kamp. De står blandt andet bag den officielle kampbold til VM i Brasilien, der har fået navnet 'Brazuca'. Men de erkender samtidig, at de har lavet nogle fejl:

”Vi tror på, at vi kan vokse ved at lancere en stribe nye innovative produkter,” har Adidas' administrerende direktør Herbert Hainer udtalt.

Det vigtigste slag for Adidas bliver formentlig ikke udspillet på de brasilianske fodboldbaner. På de sociale medier foregår der nemlig også en indædt duel: Kampen om at være cool. Men også her er Adidas bagud. Nike har næsten 2.5 millioner followers på Twitter mod kun 570.000 til Adidas. Samtidigt har Nike også bedre fat i Facebook, hvor brandets fans interagerer mere.

Inden for de seneste måneder har Adidas dog også oprustet på den sociale medie-front, så de bedre kan få fat i publikum uden for Europa. Og så vil de for alt i verden undgå mulige snigangreb fra Nike inden VM. En turnering, der kan blive helt afgørende for, om Nike løber med det hele – VM-guld og en fortsat position som verdens førende sportsbrand.

FACEBOOK Bliv ven med Euroman