Instagram vrimler med lækker mad, lave taljemål, bjergtagende solnedgange, fede sko, eksotiske rejser og andre statussymboler.

Men naturligvis er de over 200 millioner globale Instagram-brugeres liv også fulde af middelmådige for ikke at sige røvsyge øjeblikke. Øjeblikke, som mange af brugerne også gerne deler ud af. Og rigtig nedtrykkende bliver de sociale medier først, når et menneske poster noget, der, af den ene eller anden grund, absolut ingen genklang vækker: 0 likes må være den ensomste mængde.

LÆS OGSÅ: Ny dating-app sætter hjerne over udseende

Nu har tre grafikere og webudviklere, der arbejder i New York, besluttet sig for at dokumentere fænomenet og samtidig give de upopulære billeder et skub i den rigtige retning. 

Derfor har de skabt sitet nolikesyet.com, der, som navnet indikerer, samler billeder, der endnu ikke har fået nogen likes. Hvilket vil sige, at billederne trods alt har en fremtid, et potentiale. 

På sitet står der: 

”No likes yet giver dig alle de billeder, der aldrig fik et eneste like, og inviterer dig samtidig til at udforske nettets mørke side. Vil de nogensinde få deres første like, eller er de dømt til at blive på dette site for evigt?”

Der er selvfølgelig faktorer, der ikke relaterer direkte til billedernes beskaffenhed, der kan være med til at afgøre, om man får nogle likes, når man poster et billede. For eksempel hvor populær man er uden for den digitale sfære. 

Men kigger man isoleret på billederne på nolikesyet.com, synes der at udskille sig fire kategorier af u-likede billeder:

1. De virkelig, virkelig kedelige motiver



2. De uskarpe/teknisk dårlige billeder


3. De tvetydige/ubehagelige/kontroversielle billeder

4. De akavede, uappetitlige eller lidt for selvbevidste selfies

Det er forståeligt, hvorfor folk ikke trykker like-knappen i bund på billeder af disse typer.
Samtidig demonstrerer samlingen på nolikesyet.com, at der er masser af underlige, flotte, (ufrivilligt) komiske eller på anden måde interessante billeder, der stadig væk ikke har oplevet det held at tiltrække likes.

Så kom bare i gang.  

LÆS OGSÅ: Kommunikationspletskud: CIA's første tweet