Den danske modescene soler sig i succes for tiden.

Senest har det store modesite Business of Fashion kaldt København for en af de mest fremadstormende byer indenfor herretøjsdesign, og flere af de danske brands slår da også sine folder på internationale markeder.

Vi har veletablerede brands som Soulland og Wood Wood, der år efter år kan præsentere samarbejder med internationale giganter som Nike, Champion og Reebok. Og så har vi en stor bunke af lovende, talentfulde designere, som allerede har fået deres tøj i flere af de mest anerkendte modebutikker.

Ifølge statistik fra Dansk Mode & Tekstil ser omkring 50 nye tøjmærker lyset hvert år, og selvom det ikke er alle, som formår at etablere sig på et svært marked, er niveauet steget de seneste år.

Nogle designere udspringer fra designskoler, mens andre har tillært sig sine designegenskaber efter mange års erfaring i den danske modebranche. Fælles for dem alle er et stort gåpåmod og et mål om at bide sig fast på et internationalt niveau.

Vi har taget en snak med fem af de mest lovende, nye danske mærker, der stilmæssigt går i meget forskellige retninger.

Mfpen

Manden bag det nye Mfpen, Sigurd Bank, har seks års erfaring med design og produktion hos en række både danske og internationale mærker. Den 29-årige designer bor dels i København dels i London, hvor kæresten studerer.

Udover et par agenter i Japan er Sigurd Bank helt alene om at drive Mfpen, som han etablerede sidste år med et mål om at lave kvalitets tøj med interessante metervarer.

Hvad savner du i den danske modebranche?

”Det er som om, der er to retninger lige for tiden. Der er dem, der følger alle trends, og lige nu ifører sig noget, som skal ligne russisk genbrugstøj. Og så er der det meget klassisk skandinaviske.

Jeg synes, der mangler nogle, som går deres egen vej. Det er ærgerligt, at når folk laver noget interessant i Danmark, så ligner det meget noget, de allerede har lavet i udlandet,” siger Sigurd Bank.

Mfpens første kollektion har ramt butikkerne og kan blandt andet købes på mærkets egen hjemmeside. 

Hvad kan du tilføje til branchen?

”Jeg tilbyder nogle lidt andre silhuetter, end dem man er vant til at se fra Skandinavien, samtidigt med at jeg stadig har den danske designbaggrund, hvor man har øje for detaljerne, uden at tøjet larmer for meget.

Selvom mine brede bukser rammer en tendens lige nu, så har jeg ikke tænkt mig at være en, som blot forfølger trends. Jeg har lavet brede bukser i flere år nu, og jeg kan bare godt lide den afslappede stil. Men det er da fint, at det jeg laver falder sammen med den internationale mode.”

Hvad gør danske mænd godt rent stilmæssigt?

”Jeg tror, at frygten for at skille sig ud i Danmark gør, at danskerne er rigtig gode til at klæde sig indenfor rammerne og klæde sig pænt og enkelt på.”

Mfpen AW16

Hvad synes du, de danske mænd kunne blive bedre til?

”Først og fremmest droppe alle de unge tendenser, som fx stramme hullede jeans og Yeezy-sneakers, det ser forfærdeligt ud. Men det er vel sådan, de fleste teenagere ser ud pt..

Det er ærgerligt, at der ikke er flere som går op i høj kvalitet og spændende produkter. Enten skal det være billigt, ellers skal det have en masse hype for at retfærdiggøre en høj pris.

Derudover synes jeg, at de danske mænd ville have godt af at finde inspiration uden for landets grænser. Fx tager det virkelig lang tid før, at de tør komme væk fra deres stramme bukser. Hvis du fx tager til London, er størstedelen hoppet i et par løse Dickies-bukser.”

Mfpen SS17

Hvor står du henne om et års tid?

”Jeg har fra starten fokuseret mest på udlandet og har i dag forhandlere i 10 lande såsom Japan, Sverige, Italien og USA. Mit primære marked er Japan, hvor de godt kan lide de bredere silhuetter.

Om et år håber jeg på at have fået nogle danske forhandlere også. Men jeg har et større netværk i udlandet, og mine produkter henvender sig nok mest til markeder væk fra Danmark.”

Tobias Birk Nielsen

Tobias Birk Nielsen har netop haft afgang fra Kunstakademiets designskole og præsenterede under sommerens modeuge i København sin første kollektion, som et led af talentshowet ’Designers’ Nest’.

Han har tidligere været designassistent hos Wood Wood og har arbejdet for det Barcelona-baserede brand Boris Bidjan Saberi.

Den unge designer har endnu ikke haft en fuld kollektion til salg endnu. Det er indtil videre kun blevet til enkelte styles, herunder et samarbejde med Dry Magazine.

Alligevel har han allerede fået forespørgsler fra butikker i Asien, London og Holland. Også selvom han fortsat er usikker på, hvilken retning han skal tage med sit personlige brand.

Hvad savner du i den danske modebranche?

”Jeg synes godt, at man kunne gøre mere for de unge designere og blive bedre til, at det ikke altid er de samme brands, som får opmærksomhed og spalteplads,” siger Tobias Birk Nielsen.

Tobias Birk Nielsen havde til sommersæsonen lavet et samarbejde med Dry Magazine. 

Hvad kan du tilføje til branchen?

”Herhjemme er vi utrolig gode til den her minimalistiske streetwear-stil, som i den grad er kendetegnende for dansk mode. Jeg kunne godt tænke mig, at skubbe stilen lidt, så det får et nyt udtryk, men stadig rammer et relativt bredt segment. 

Jeg synes, at jeg er god til at formidle historier med tøjet og ramme nogle stemninger. I kollektionsarbejdet er det vildt sjovt at arbejde med nogle personlige temaer, som også berører andre. Det er vigtigt at fortælle en historie, som mange kan relatere til.”

Tobias Birk Nielsen SS17

Hvem kunne du godt tænke dig at konkurrere mod?

”Den herretøjs niche, som jeg synes er mest fascinerende, står designere som Rick Owens og Yohji Yamomoto for. De tør rykke grænserne lidt i forhold til, hvad herretøj skal være. Og de stiller spørgsmålstegn ved, hvordan en klassisk skjorte skal se ud. Det er den niche, jeg godt kunne tænke mig at være en del af.”

Hvad er danske mænd gode til?

”Jeg elsker at gå i gennem København, fordi de danske mænd ligner nogle, som virkelig gør sig umage i, hvad de har på. Det handler ikke om, at man skal se vildt moderigtig ud, men bare finde frem til, hvad der passer godt til ens person.

Jeg ser flere og flere danske mænd, som tør bruge moden og lade stil være en vigtig del af, hvem de er. Men de burde turde lidt mere, være lidt mindre brand-loyale og turde kigge efter nyt.”

Tobias Birk Nielsen SS17

Hvor står du henne om et års tid?

”Forhåbentlig har jeg min første officielle kollektion ude og er på det tidspunkt ved at flere internationale forhandlere på. Og om et år ved jeg også præcis i hvilken retning, jeg skal gå.

Forhåbentlig finder jeg en niche, jeg kan kalde for min vej. Jeg satser på det internationale marked i første omgang. Det er her, jeg har fået flest forespørgsler fra, og der er ingen tvivl om, at mit udtryk matcher det asiatiske marked bedre end det danske.”

Forét

Ideen til Forét opstod da de to 27-årige grundlæggere, Jesper Finderup og Jeppe Alexander Meier, fik lyst til at skabe et tøjmærke, der gik tæt på naturen og hyldede det grønne liv. Noget, som de ikke syntes, de kunne finde hos nogle eksisterende brands.

De to grundlæggere og barndomsvenner fra opvæksten i Ringsted deles om alt fra design, marketing, PR, konceptudvikling og branding, men de er gået ind i projektet med hver sin baggrund.

Jesper Finderup har otte års erfaring fra modebranchen og en uddannelse som brand designer, mens Jeppe Alexander Meier har en kandidat i økonomisk markedsføring fra CBS.

I begyndelsen har deres kollektioner været båret af klassiske T-shirts og sweatshirts, men allerede til næste sommer kommer de med en fuld kollektion, og måske skal de også have deres egen livstilsbutik, som også sælger indretning til hjemmet.

Med en lyst til at hoppe på ’slow living’-tendensen og skabe et modspil til trendfikseret mode etablerede de i 2014 Forét, der kommer af den franske betegnelse for skov.

Hvad savner du i den danske modebranche?

”I bund og grund er der mange brands som ligner hinanden. Jeg savner, at der er flere som skaber en identitet og et univers, de associeres med. Og så savner jeg også lidt mere adskillelse. De fleste brands følger mere eller mindre de samme tendenser,” mener Jesper Finderup.

Komikeren Daniel Hoff agerer model sammen med sin kæreste i præsentationen af Foréts efterårskollektion, der kan købes nu. 

Hvad kan i tilføje branchen?

”Først og fremmest tilføjer vi den her historie om naturen og lysten til at gå offline og forlade storbyens høje tempo. Vi vil gerne skabe et univers, som folk kan blive en del af og fortolke, som de vil.

Derudover skal vi ikke være så sæsonbetonede. Vi vil gerne have en rød tråd gennem vores kollektioner, så hvis kunden køber en trøje i dag kan den sammensættes med en jakke, vi laver om fem år.”

Forét SS17

Hvem vil I en dag gerne kunne konkurrere mod?

”På det danske marked vil jeg sige Norse Projects, fordi de tålmodigt har skabt et minimalistisk og veletableret brand uden at forfølge skiftende trends. Internationalt er vi store fans af A.P.C., som simpelthen oser af kvalitet og god stil og Maison Kitsuné, fordi de har formået at skabe et helt livsstilskoncept med deres caféer og holder fast i sine velkendte klassikere sæson efter sæson.”

Hvad synes du, de danske mænd gør godt rent stilmæssigt?

”Generelt synes jeg, at danske mænd de senere år er blevet mere stilbevidste. Både i forhold til tøj, men også når det kommer til livsstil og indretning. Den moderne danske mand, er blevet meget mere kvalitetsbevidst og investerer i nogle ordentlige ting.

Før i tiden har der været mere jantelov, når det kom til mænd og deres påklædning, men jeg fornemmer en ny bølge af mænd, som tør stå lidt mere frem.”

Forét SS17

Hvad synes du, de danske mænd kunne gøre bedre?

”Der er mange, som går i de samme brands, og mændene er måske ikke lige så modige som kvinderne. Det tager lang tid, før mændene accepterer et nyt brand. Jeg savner lidt flere modige mænd, som tør gå egne veje og sammensætte deres garderobe af forskellige brands.”

Hvis du skulle give ét råd til danske mænd omkring stil, hvad skulle det så være?

”Jeg synes, man skal investere i klassiske items, som man altid kan sammensætte med lidt mere modige produkter. Hvis man fx har investeret i en ordentlig bomberjakke, er det nemmere at sætte den sammen med vildere og mere personlige styles. Har man styr på klassikerne, går man aldrig helt galt i byen.”

Fonda Sublime

Fonda Sublime er skabt af Carsten Nielsen, 39, og Claus Gasque, 42, som er inspireret af tidligere tiders film, biler og æstetik. De er især glade for aldrende sydeuropæiske mænds afslappede og samtidigt velklædte stil.

Det er også fra denne inspirationskilde at navnet udspringer fra. Fonda har ikke nogen konkret betydning, men giver associationer til 50'erne og dets klassiske dyder. 

Carsten Nielsen og Claus Gasque har begge været i branchen i mange år, og har tidligere drevet brandet CityFellaz. Nu har idéen om at frembringe interesser fra opvæksten som fransk musik og spille på det nostalgiske, ført dem ud i det nye projekt.

Deres første kollektion er holdt på et simpelt plan med primært T-shirts og polotrøjer. Men planen er at løbende udvide med flere styles, og om års tid skulle de gerne kunne præsenterer en fuld kollektion.

Hvad kan i tilføje til den danske modebranche?

”Vi vil gerne lave noget tøj, som har en historie bag sig. Det skal ikke være sådan, at hvis vi laver en T-shirt, som sælger godt, så laver vi automatisk flere af den slags. Vi vil gerne byde ind med vores billeder og logo, som dikterer en stil fra gamle dage. Det hele går så hurtigt i dag, men jeg synes, man skal prøve at slappe lidt af,” siger Carsten Nielsen.

Fonda Sublimes første kollektion forhandles i udvalgte butikker samt mærkets egen webshop.

Hvorfor er gamle dage så vigtige for jer?

”Det er stilen, farverne og stemningen, der er. Det er meget inspirerende, at se på billeder og film fra tidligere tider. Vi skal sælge på følesen af nostalgi. I dag kommer der så mange nye produkter, nogle er rigtig gode, men der er også meget som er ringe, og så er det dejligt at gå tilbage i gemmerne og se noget, man føler sig tryg ved.

Folk vil have deres tøj billigere og billigere, og det hele handler om, hvornår der er udsalg igen. Det vil vi også prøve at ændre på ved at skabe et behov for vores produkter og holde et prisleje, hvor alle kan være med og selvfølgelig give en god kvalitet til pengene.”

Fonda Sublime AW16

Hvem laver i tøj til?

”En mand, som gerne vil se god ud, men samtidigt være afslappet. Altså, ikke dem, som går meget op i sit stive jakkesæt. Vi henvender os primært til mænd i alderen 20-45 år.

Den type mand, som vi er inspireret af, findes der ikke så mange af i Danmark. Det er en aldrende fyr, som man kan se har oplevet noget i livet, og som går i polo eller opknappet skjorte, shorts og sommerlige sko og kommer slentrende ned af gaden i solen.”

 Hvad synes du, danske mænd er gode til rent stilmæssigt?

”Det kommer jo meget an på, hvor man kommer i landet. Generelt synes jeg danske mænd er velklædte. Jeg kan godt lide den kombination af noget afslappet fra gaden og noget klassik.”

Fonda Sublime AW16

Hvis du kunne give et råd til danske mænd omkring stil, hvad skulle det så være?

”Tag nogle flere chancer. Det er ærgerligt, at der ikke er større stilmæssig varitation i Danmark. Fordi landet er så småt, hopper alle med på den samme tendens.

Hvis du går i New York, ser du de første 100 forskellige stilretninger. I Danmark er vi presset ned i en kasse med, hvordan vi skal gøre tingene. Der er mange som ikke tør åbne op og vise, hvem de i virkeligheden er.

Hvad er det værste, der kan ske, hvis man tog en gul skjorte på? Der kunne være nogle, som syntes den var i overkanten. Og hvad så?”

Heliot Emil

De to brødre Victor og Julius Juul sendte deres første kollektion på gaden i 2014 under navnet Sons of William, men skiftede sidenhen navnet som en del af en rebranding-strategi.

De ændrede blandt andet deres produktionssteder, så flere af deres produkter i dag bliver lavet hjemme i København. Heliot Emil var oldefar til de to grundlæggere, og på den måde skaber de noget arv omkring deres brand, som de håber kan gå videre i generationer.

Storebroen Julius Juul er uddannet art director og har arbejdet i reklamebranchen i fem år, samt arbejdet med brands som Alexander Wang, HBA, Calvin Klein og Kanye West. Victor Juul har studeret iværksætteri på CBS og driver til daglig en række andre virksomheder udover Heliot Emil.

Hvad savner du i den danske modebranche?

”Det er svært for de mindre brands at komme ud til de rigtige kunder. Der er meget få kanaler til at sælge high end mode i Danmark. Det kan være lidt ærgerligt, at der ikke er plads til flere, for vi har rigeligt med brands i det middelhøje prisniveau.

Så det kunne være fedt at se en højere standard og en værdsættelse af de brands, magasiner og butikker, som tør sætte baren rigtig højt,” siger Victor Juul.

Heliot Emils nye efterårskollektion bliver lanceret i løbet af næste uge, og vil blandt andet kunne købes på mærkets egen webshop. 

Hvad kan i tilføje branchen?

”Jeg fornemmer, at der er sket et skifte i branchen over de senere år. Det er ikke længere kun de store modehuse, som dominerer modebilledet. Nu har små brands fra hele verdenen også fået indflydelse på branchen.

Det er selvfølgelig sket i takt med at de sociale medier er blevet de største markedsføringskanaler. Derfor kan de små ligeså godt vinde kampen om forbrugernes opmærksomhed.

Vi føler, at vi ligger blandt de små brands, som kan tilføje noget nyt til branchen. Vi arbejder meget med branding, hvilket gerne skulle gøre, at alt fra tøj og hjemmeside ned til fakturaer gerne skulle vække en følelse i folk.”

Sommerkollektionen forhandles forstat på Heliot Emils hjemmeside. 

Hvem laver i tøj til?

”Vi laver tøj til en kvalitets- og modebevidst mand, som godt kan lide at have noget specielt tøj på, uden at der skal stå et bestemt mærke i nakken.”

Hvad synes du de danske mænd kunne gøre bedre rent stilmæssigt?

”Der er meget få danske mænd, som tør skille sig ud. I Italien og Frankrig er mænd typisk mere detaljeorienteret, uden at det bliver alt for metroseksuelt. Der er bare et andet fokus på de fede detaljer, og det kunne den danske mand godt trænge til.”

Heliot Emil AW16

Hvis du skulle give de danske mænd ét råd omkring stil, hvad skulle det så være?

”Find nogle fede ting med lidt kant, og bland dem med de mere enkle hverdagsting man ellers går med. Det behøver ikke være overdrevet, men bare nok til at det viser, at man har tænkt lidt over, det man har på.”

Hvor står i henne om et års tid?

”For blot et år siden havde vi kun 7 forhandlere, der solgte vores tøj på verdensplan, men fra januar 2017 har vi 36 forhandlere. Vi håber selvfølgelig, at successen og væksten fortsætter i samme hastighed, som den har gjort det sidste år.”

LÆS OGSÅ: Han Kjøbenhavn i spidsen for ny tendens: ”Proletarer fra forstæderne er højeste mode”

LÆS OGSÅ: Efterårets store tendens: ”Hættetrøjen er blevet den nye blazer”

LÆS OGSÅ: 25 nye sneakers til efteråret