I juni blev en nyopdaget galakse, opstået for 13 mia. år siden, navngivet CR7. Officielt står det for Cosmos Redshift 7, men forskerne fra European Southern Observatory ved universitetet i Lissabon lægger ikke skjul på, at navnet primært er en reference til Real Madrids og Portugals nummer 7, Cristiano Ronaldo. Han er kåret til verdens bedste fodboldspiller de seneste to år og smadrer scoringsrekorder, så det næsten er trivielt.

Den splejsede teenager med de grimme tænder, bumser og den fattige barndom på Madeira har forvandlet sig til det største enkeltmands-brand i fodbold. Blandt atleter tjente kun bokserne Manny Pacquiao og Floyd Mayweather mere ved seneste opgørelse i 2014. 

Ronaldo har indtægter på 550 mio. kr. årligt, hvoraf to tredjedele kommer fra løn og bonus fra Real Madrid og Portugals landshold, resten fra tunge brands som Nike, Samsung, Castrol og mange andre sponsorer, der gerne vil være en del af succesen, heriblandt JBS fra Herning.

I 2014 fastslog en undersøgelse fra analysehuset Repucom, der har specialiseret sig i sportsmarketing, at Cristiano Ronaldo er verdens mest markedsføringsegnede atlet.

”Ronaldo er enhver sponsors drøm. Hans værdi og betydning er lige så stor for den klub, han spiller for, som for de firmaer, der sponsorerer ham. 83,9 % af jordens befolkning ved, hvem han er. I Tyskland, Spanien og Argentina er tallet 95 %,” siger Repucoms direktør Paul Smith.

LÆS OGSÅ: Casper Christensen og Frank Hvams skole for komik

I sommer solgte Cristiano Ronaldo rettighederne til at bruge billeder af Ronaldo i kommerciel sammenhæng til den Singapore-baserede rigmand Peter Lim, der er venner med, og bliver rådgivet af, Ronaldos agent Jorge Mendes. På sin hjemmeside kaldte Cristiano Ronaldo (dvs. hans PR-maskine) salget for ”et strategisk valg for mig i forhold til at gøre Cristiano Ronaldo-brandet større. Især i Asien.”

I Asien er Lim og hans firma på hjemmebane i modsætning til Ronaldo, der endnu ikke har haft helt samme gennembrud på det asiatiske marked, som den tidligere Real Madrid-stjerne David Beckham fik, især efter VM i Japan og Sydkorea i 2002.

Ronaldo & Søn A/S. Cristiano Ronaldo Jr. blev født 17. juni 2010 og lærte tidligt at posere foran kameraet. Det er forblevet en hemmelighed, hvem moderen er.

Trods hele sit velplejede brand og legioner af Facebook-fans har Cristiano Ronaldo langtfra altid vundet popularitetskonkurrencer. Når verden taler om FC Barcelonas argentinske stjerne Lionel Messi, taler den om de magiske fødder og om, hvordan den lille dreng med vækstproblemer mod alle odds blev fodboldens største.

Med Ronaldo handler det om meget andet: hans teatralske natur, hans frisure, hans store fornøjelse ved at se sig selv posere i stramt undertøj. Ronaldo har selv bidraget til festen ved i 2011 at sige: ”Hvorfor jeg tror, at tilskuerne buher ad mig? Fordi jeg er rig, ser godt ud og er en stor fodboldspiller. Folk er misundelige.” 

Senere har han dog, i hvert fald udadtil, fortrudt denne bemærkning, som faldt efter en Champions League-kamp mod Dinamo Zagreb i september 2011. Real Madrid vandt 1-0, men Ronaldo var sur over sin egen præstation og modstandernes hårde spil. Ronaldos fortrydelse af den berygtede ”fordi jeg er rig, ser godt ud og er en stor fodboldspiller”-bemærkning kom – næppe helt tilfældigt – lige efter, at Jorge Mendes’ firma Polaris nedsatte et team af fuldtidsansatte- til at skærpe strategien for verdens-erobringen. PR-teamet forsøger at styre brandets image i den mest salgsvenlige retning og har fx postet billeder på de sociale medier af Ronaldo til VIP-arrangement ved Formel 1 i Monaco.

En gang imellem er der et sødt billede af Cristiano Ronaldo og sønnen Cristiano Jr., som han fik i 2010 (med en rugemor, som kun Ronaldo og hans nærmeste kender identiteten af).

LÆS OGSÅ: Før og efter Morten Olsen fra Molenbeek


Men en serie af uheldige hændelser i foråret 2015 viser, at man ikke altid kan kontrollere et image, selv om man har et helt entourage af fuldtidsansatte imageplejere.
I juni 2014 optrådte Ronaldo nøgen sammen med sin daværende kæreste, fotomodellen Irina Shayk, på forsiden af spansk Vogue. Det storslåede bryllup var planlagt, da hun i januar droppede Ronaldo. Nogle måneder senere sagde hun i et interview med magasinet Hola, at ”det er vigtigt at være tro”.

Kort efter, da Ronaldo fik overrakt Ballon d’Or-trofæet som verdens bedste spiller i operahuset i Zürich, udstødte han et højt jubelbrøl: ”Siiiiii!” Skriget er intern slang i Real Madrids trup, en reaktion på hvad som helst, der sker på banen eller under træning.
Reaktionen i salen ved prisoverrækkelsen var dog ikke begejstret.

Skriget var pinligt og selvfedt, mente kritikerne. I 3-0-sejren over Espanyol kort efter skreg han ”puta” (luder, red.) i irritation over holdkammeraten Gareth Bale, da denne sparkede forbi målet i stedet for at spille på tværs til Cristiano Ronaldo, som bagefter bad folk om at tilgive Bale. Kort tid efter blev Ronaldo udvist mod Córdoba, og mens han med knejsende nakke forlod banen, pegede han på sit mærke på trøjen, der viste, at han netop havde vundet verdensmesterskabet for klubhold.

Efter Real Madrids ydmygende 0-4-nederlag til Atlético Madrid beskyldte han en journalist for at være uintelligent, fordi denne tillod sig at stille et spørgsmål om udvisningen mod Córdoba.

Helt galt gik det, da Ronaldo efter Atlético-kampen holdt et brag af en 30-års fødselsdagsfest. Han blev slagtet af de spanske sportsmedier, som bl.a. antydede, at han kun går op i egne rekorder. En uge senere, i 3-0-sejren over Almería i april, sendte Javier Hernández et fladt indlæg på tværs til Álvaro Arbeloa, som naturligt nok prikkede bolden i det tomme mål. Bag ham kom Cristiano Ronaldo løbende, men han fik ikke lov til at score og reagerede med at sparke hidsigt til bolden og ryste på hovedet, mens holdet jublede.

Cristiano Ronaldo
har festet med Paris Hilton i L.A., total-smadret sin Ferrari (en ud af 20 biler, han ejer) og generelt holdt høj cigarføring. Han har ikke skyet de glittede magasiners forsider. Men i juni 2015 tog han usædvanligt initiativ ved at poste en videohilsen på YouTube. Videoen kom to dage efter, at paparazzo-
fotografer havde fanget Ronaldo, mens han urinerede offentligt i St. Tropez’ gader og blev snuppet af to politimænd.

”Jeg taler aldrig med pressen om mit privatliv. Men jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige, at de seneste par uger har pressen forsøgt at snakke dårligt om mig. At jeg daglig har en ny kæreste, og at jeg gør dit og dat. Bare lad mig være i fred. Lad mig gøre mit arbejde ordentligt, som jeg forsøger hvert år. Lad være med at forsøge at ødelægge mit image, for det sker ikke.” 

Ronaldo har åbnet et museum dedikeret udelukkende til sig selv, Museu CR7, i sin hjemby Funchal på Madeira. Her kan man bl.a. nyde bronzestatuen af ham – i signaturpositionen med spredte ben, som han indtager før et frispark. Madrids voksmuseum har opstillet en voksdukke af Ronaldo, og museets kommunikationschef Gonzalo Presa har fortalt til catalansk radio, at Ronaldo gør alt for at sikre sig, at ligheden med den rigtige CR7 er helt, som han vil have det:

”Cristiano gav os besked om, at hans figur skulle være perfekt. Han sender sin egen hårstylist til at ordne håret på sin figur en gang om måneden. Cristianos hår er ægte, ikke en paryk, og det kommer fra Indien.”

 

Hans jubelritual (hopper op i luften og drejer en halv omgang, red.), er blevet et varemærke og bliver imiteret af børn i skolegårde og på træningsbaner verden over. Men da han scorede til 4-1 på straffespark i de døende minutter af sidste års Champions League-finale og smed trøjen i en aggressiv Tarzan-positur, blev det i Spanien opfattet som en unødvendig demonstration. Nok især fordi han ikke havde deltaget videre aktivt i jublen over Real Madrids tre foregående scoringer. 

Cristiano Ronaldo indrømmede i et interview med CNN i 2012, at hans image som arrogant har forhindret ham i at vinde alle fodboldfans’ hjerter i en lang periode af karrieren. 

”Det er ikke noget, jeg kommer til at sidde og græde over, men ja, jeg tror, mit image har kostet mig gennem tiden. Måske har jeg nogle gange et dårligt image på banen, fordi jeg er for alvorlig. Men hvis du virkelig kender mig, hvis du er min ven, og jeg lader dig komme indenfor i mit hjem, og du bruger en dag sammen med mig, vil du vide, at jeg hader at tabe. Jeg vil være den bedste, altid, med mit klubhold og mit land. Det er grunden til, at jeg bliver misforstået. Sådan var det i Manchester, og sådan er det også i Madrid.”

Manden bag pomaden 

Kun en håndfuld af de mennesker, der hiver og flår i Ronaldo for at få hans opmærksomhed, opnår at møde ham ansigt til ansigt. Fire af dem fortæller, hvad der sker, når det lykkes. 

Luna Christofi
- Har dækket Champions League for TV3 siden 1998 og er bosat i Spanien.

”På banen er han forfængelig og egocentrisk, og han har også en snert af det uden for banen. Men han er samtidig et meget nærværende menneske. Han giver meget få interview, men når han giver et, er det fordi, han har tænkt sig at sige noget, at give noget af sig selv. Som yngre var han mere omgænge­lig og ydmyg. Han lignede en lille dreng. Han er jo blevet både en større stjerne og ældre, og så har han fået nogle hug, som har gjort ham mere påpasselig og hård i sin omgang med offentligheden.

Han smiler og hilser altid, når vi mødes, i lufthavnen, på Bernabéu eller andre steder. Han giver et fast håndtryk, og han kigger altid i øjnene, når han svarer. Han kan huske folks navne og ansigter. Og når man taler med folk, der kender ham bedre, fortæller de, at han faktisk er et meget elskeligt menneske.

 

Efter en Champions League-kamp på Bernabéu mødte jeg ham og sagde: ’Cris, det er lang tid siden, jeg har interviewet dig.’ Han svarede: ’I dag får du lov, det lover jeg.’ Jeg sagde, at vi kunne gøre det live, han skulle bare vente et halvt minut, til vi havde kamera klar, og det var helt fint med ham. Hvilket er usædvanligt, for man skal passe på med at bede fodboldspillere om at vente et halvt minut, så er de videre.

I det samme kom en medieansat fra UEFA og sagde til ham, at det var tysk tv og ikke mig, han skulle tale med. Der er en prioriteringsliste, og dansk tv ligger ikke højt på den. Ronaldo så oprigtigt forbløffet ud og svarede, at han havde lovet mig et interview. UEFA-manden sagde, at han skulle følge med hen til tysk tv. Så jeg blev simpelthen brændt af. Men efter interviewet med tysk tv kom Ronaldo tilbage. Han var indigneret over, at jeg var blevet efterladt uden interview, og han ville holde sit ord.

Når man ser ham træne, er han utrolig intens. Det er et nøgleord om Ronaldo. Han er intens, og det går igen i den person, han er uden for banen, i hans forfængelighed og stolthed.

LÆS OGSÅ: Efter Lewandowskis fünferpack: Her er historiens største målshows


Jeg oplevede Beckham i Real Madrid, og dyrkelsen af og interessen for Ronaldo er klart vildere. Dengang var det mest pigerne, nu er det også drengene og de unge mænd. De unge mænd dyrker ham virkelig. Han er altid til frisøren inden en kamp, og dagen efter kampen har de unge præcis den samme frisure. Det er så tydeligt, at han går op i hver eneste lille detalje i sit look. Forfængeligheden er voldsom, og de voksne spanske mænd synes, at det er for meget. Jeg kender mange Real Madrid-fans, som synes, han er ulidelig at se på. Men teenagerne dyrker ham i en grad, som de ikke dyrkede Beckham.

I forhold til England er privatlivet langt mere helligt i Spanien. Medierne ved, at spillerne har affærer, men skriver ikke om det. På den måde er han mere fredet her, end han var i
Manchester, og den portugisiske og spanske mentalitet passer ham også bedre. 
Jeg synes, hans forfængelighed virker frastødende, men han har nærvær og er ærlig. Og han er et værdigt menneske. Han brød sig ikke om José Mourinho og den måde, han opførte sig på i Real Madrid. Respekt begge veje betyder noget for Ronaldo. Så kan man diskutere, om han altid viser den selv.

Hans agent Jorge Mendes er kontrolfreak. Det kunne sagtens være ham, der har lagt en masterplan for Cristiano Ronaldos image og brand. Men han har nok også været vigtig at have ved siden, fordi Cristiano Ronaldo og hans mor, som ofte er med, kommer fra meget ydmyge­ kår, og Jorge Mendes har hjulpet både hende og Ronaldo med, hvordan man gebærder sig på de bonede gulve.

Hvis jeg skal sammenligne Ronaldo med David Beckham og dengang, han spillede her, er forskellen, at Beckham var – og er – så eminent til at tilpasse sig. Derfor har han bredere appel. Beckham havde heller ikke den samme forfængelighed og ikke så stort ego. Han havde sit væsen med sig, han har et meget lyst sind og er bare elskelig. Nærværende og charmerende og uden Ronaldos behov for at udstille sig. Samtidig vil jeg sige, at hvis ikke Ronaldo havde haft den kant, han har, ville han være dybt uinteressant.” 

Thomas Sønnichsen
- Journalist på TV 2. 

”Jeg skulle interviewe Ronaldo i Madrid. Det var kommet i stand i anledning af hans samarbejde med JBS og skulle foregå i forbindelse med et foto-shoot, hvor TV 2 havde fået lov at være med. Jeg skulle sende 10 spørgsmål til godkendelse på forhånd hos M&C Saatchi, som er PR-bureauet i London, der står for den del af arbejdet. De fjernede fire spørgsmål og kom med fire nye i stedet. Det er meget styret. Det foregik på Real Madrids anlæg. Jeg fik en halv time og måtte kun stille de aftalte spørgsmål. Så er det svært at lave fjernsyn, for normalt spørger man ind til det, der er følelser i.



Men han var meget professionel, svarede fint på spørgsmålene og var venlig. Man kunne se, at nogle af spørgsmålene tændte ham mere end andre. Når vi talte om det rent sponsorrelaterede, var der ikke de store følelser at spore, der var han ret glat. Men når det blev mere personligt, var han tændt. Fx da vi kom til at tale om hans holdkammerater, som fik underbukser af ham. Så lyste han op og sagde: ’Ja ja, Sergio Ramos og Pepe er helt vilde, når jeg giver dem nogle.’ Det ville jeg gerne have spurgt mere ind til, men det måtte jeg ikke. Der sad 3-4 af hans PR-folk lige ved siden af og fulgte med i manuskriptet for at være sikre på, at jeg kun stillede de aftalte spørgsmål. Jeg måtte fx ikke spørge om Champions League-finalen, mens det var o.k. at spørge om VM.

Inden selve interviewet gik i gang, spurgte Ronaldo: ’Hvor mange spørgsmål er der?’ ’10,’ svarede jeg. Han så helt forkert ud i ansigtet. ’Er det til en bog eller hvad?’ spurgte han.

Det kom med på båndet, og vi brugte det senere som eksempel i ’Presselogen’ på TV 2. M&C Saatchi sagde til mig: ’Det er vi ikke glade for, at I bruger. Vi har brugt mange penge og meget energi på, at han ikke skal virke arrogant, og så virker han arrogant, hvis det klip ligger på nettet.’ Vi opfattede det ikke som et problem, og klippet lå på nettet som de andre klip, vi valgte at bruge i den uge i programmet.”

Dan Vejen Andersen
- Chief sales officer for CR7 concept hos JBS. 

”Vi havde haft et samarbejde med Caroline Wozniacki, der havde sin egen JBS-undertøjskollektion. I forbindelse med US Open 2012 fremviste vi hele den case på et møde med Creative Artists Agency (CAA), der arbejder på overordnet niveau for verdens største stjerner inden for underholdning og sport. De var meget begejstrede, og kort efter tilbød de os Cristiano Ronaldo. Han ønskede at styrke sin profilering og starte et fashion-brand, der kunneholde på den anden side af karrieren. CAA har været med til at opbygge David Beckhams brand, og de ved, at det er en god idé at starte med undertøj. Det tog tre måneder at underskrive kontrakten, men hele projektet var i støbeskeen et år. 

Vi har kontakt med Ronaldos folk på Polaris (agenten Jorge Mendes’ firma, red.) mindst hver 14. dag. Der bruges mest tid på, hvordan man behandler hans navn og billeder. De er meget, meget bange for, at hans ry skal lide skade på den ene eller anden måde. Hele markedsføringen går gennem det store marketingbureau M&C Saatchi i London. Alt, hvad vi laver, bliver endeligt godkendt af Polaris. Alt skal igennem nåleøjet.
Cristiano Ronaldo bruger mere og mere de sociale medier som talerør. Han er meget interesseret i både produkter, fotos og markedsføring. Alt bliver forelagt ham til godkendelse. Han er perfektionist. Han går ind i det og siger fx: ’Dét der er for kort’, ’Skjorterne skal sidde anderledes’ osv.

Mit eget indtryk af ham er positivt. Når det er et kort møde, er det et hurtigt professionelt håndtryk. Når vi sætter os ned og viser produkter, er han en helt anden. Så har vi en dialog, hvor han viser sin menneskelige side. Han er sky af natur. Når vi har et foto-shoot, bliver han verdensstjernen Ronaldo. Så virker han arrogant. Men når vi sidder nogle få stykker i et rum og gennemgår kollek-tionen med ham, er han bare gadedrengen, der er spørgende og interesseret. Når der er flere mennesker, bliver han bange for, at folk vil have noget af ham.

Det har været lidt besværligt. Ikke at arbejde sammen med Ronaldo, men hans tid er presset, så vi må indordne os efter ham og skubbe foto-shoots op til to dage, fordi kalenderen er booket. Vi får tildelt nogle åbne slots på et par dage, hvor vi skal være klar. Sidste år havde vi fået tildelt halvanden time med ham og fløjet et team på 16 mennesker fra magasinet Men’s Health i USA ind. Ronaldo havde fået at vide, at han skulle lave ét interview, så da Men’s Health havde lavet et mini-interview til deres website, inden de skulle lave det rigtige interview, rejste Ronaldo sig og takkede af, for nu havde han lavet ét interview. Så måtte vi og alle amerikanerne vente 48 timer, til der igen var et hul i kalenderen.
 

Han kan ikke lide, når det varer for længe. Til vores foto-shoots øver vi med en stand-in for ham dagen før, så alt er klar til at skyde hurtigt, når Ronaldo kommer den næste dag. Så tager vi 4-5 minutter med ét set-up og så et nyt. Ellers bliver han utålmodig.
Lionel Messi er en fantastisk fodboldspiller, men han er ikke mere end det. Ronaldo transcenderer sporten,­ og han deler vandene. Jeg bliver tit konfronteret med det, når jeg er ude at sælge. ’Vi kan ikke li’ ham,’ er der chefindkøbere, der siger. ’Folk siger, han er arrogant.’ Jeg siger: ’Det gør ikke noget, at man ikke kan lide ham, for han sælger.’ 

Det gælder om at være top of mind, helt som med det gode, gamle Simon Spies-motto om, at negativ PR er bedre end ingen PR. Der var en massiv protest fra det tyske marked, efter han havde fejret sig selv mod Bayern München i Champions League-semifinalen sidste år. ’Kunne man sælge dét?’ Han har solgt fantastisk. Med ham er det had eller kærlighed, og det bygger hans brand på. Han har kant, og det betyder, at han netop er top of mind. 

I øjeblikket er Ronaldo i gang med at opbygge et fashion-brand med footwear og en duftserie. Det er ham selv, der vil have det. Det er hans ego, hans ambitioner og perfektionisme, ligesom når han selvtræner to en halv time alene efter almindelig træning. Han vil være den bedste. Det er det drive, han har. Han ville have det brand, og målet er at bygge et superbrand som Air Jordan (den tidligere basketballspiller Michael Jordan, red.).

Det skal holde, når han ikke er aktiv længere. Hvis jeg spørger min datter på 14 år, hvem Björn Borg er, siger hun, at det er undertøj. Det er det, det handler om. Mange tidligere stjerner eksisterer nu i folks bevidsthed som brands. Lacoste og Fred Perry var verdens bedste tennisspillere i deres tid, men her 80 år efter er de globale brands.” 

Casper Stylsvig
- International salgsdirektør i Manchester United og tidligere brand manager i
FC Barcelona. 

”Vi var i Japan med Manchester United under VM for klubhold i 2009. Det var Ronaldo-hysteri alle vegne, hvor vi kom frem. Der var andre stjerner på holdet, vi havde lige vundet Champions League, men Ronaldo var den største. Han var kæmpestor allerede dengang, 23 år gammel.

Det er ikke sådan, at bare man har Ronaldo, sælger det hele sig selv. Hvis resultaterne er på plads, kan man sælge, men man kan ikke bare sælge Cristiano Ronaldo. Desuden er Manchester Uniteds filosofi at sælge klubben, ikke enkeltspillere. Real Madrid sælger sig på individuelle stjerner. Han har selvfølgelig også været en vigtig del af produktet de seneste seks år. Samtidig er Real Madrid arrogante, og han har et stort ego, så på den måde passer de godt til hinanden.
Der er sket utrolig meget på 10 år, siden David Beckham var den største. De sociale­ medier har hjulpet Cristiano Ronaldo til at blive et globalt fænomen. Den første atlet, der fik sit eget brand inden for Nike, var Air Jordan. Han sælger stadig. Til gengæld tvivler jeg på, at nogen i 2015 ville købe noget med den gamle Ronaldo, brasilianeren, som var den første fodboldspiller, der fik et brand under Nike. Jeg tror heller ikke, at brandet CR7 eksisterer om 10 år. De kommer og går. Når det er sagt, er det klogt, at han forsøger at positionere sig selv til en karriere efter fodboldkarrieren. Meget få fodboldspillere tænker langsigtet og fremadrettet som Cristiano Ronaldo og David Beckham. 

Det har været afgørende for Ronaldo, at han har verdens nok dygtigste agent, Jorge Mendes. Ronaldo kunne også være nået langt med David Beckhams rådgiver Simon Fuller. Den store forskel på Ronaldo og Beckham er, at Beckham hele tiden har kunnet genopfinde sig selv – som ingen anden. Desuden leverer­ Beckham varen, han taler med folk og er charmerende.

Man siger, at Ronaldo er en arrogant primadonna med hovedet oppe i sin egen røv. Det er han også. Beckham kan, ligesom de bedste amerikanske atleter, stille sig til rådighed og sige de rigtige ting. Man taler om return on investment, om hvor meget brandet giver tilbage, og hvad sponsoren eller partneren får ud af det, om de får oplevelser osv. Om atleterne stiller op. Mange fodboldspillere er gode til at sige, at de gerne vil have flere penge, men de gider ikke stille op til noget.”  



Ifølge den anerkendte tyske marketingekspert Peter Rohlmann, der bl.a. rådgiver om sportsmarketing, indbringer Cristiano Ronaldos støvlekontrakt med Nike årlig portugiseren ca. 150 mio. kr. Det er ca. 7 mio. kr. mere, end Adidas betaler Lionel Messi. Cristiano Ronaldos eget brand CR7 sælger undertøj, sko, skjorter og en duftserie. Undertøj, sokker og skjorter bliver produceret af danske JBS. Ronaldos samlede sponsorindtægter anslås af finansmagasinet Forbes Magazine til at ligge på ca. 185 mio. kr. i 2015. Ifølge engelske medier er tallet 100 mio. kr. højere.

Ronaldos største sponsorer
Herbalife (kosttilskud)
Clear Shampoo (mod skæl)
Tag Heuer (ure)
Emirates (flyselskab)
PokerStars (online-poker)
Toyota (biler)
Sacoor Brothers (tøjfirma med butikker i De Forenede Arabiske Emirater og Portugal). 
Castrol (motorolie)
Kentucky Fried Chicken (fastfood)
Emporio Armani
(jeans, undertøj)
Soccerade (energidrik)
Jacob & Co. (ure og smykker)
Konami (computerspil)
Coca-Cola
Samsung
(mobiltelefoner, elektronik)
Banco Espirito Santo
(en af Portugals største banker) 

LÆS OGSÅ: Liverpool indefra: Vold, verdensstjerner og vanvittige væddemål

LÆS OGSÅ: Lider Eriksen af Wozniacki-syndromet?

LÆS OGSÅ: ”Den ene dag er jeg anfører for et land med 180 millioner indbyggere. Den næste spiller jeg en kamp for 50 tilskuere i Sundby”