Rie Rasmussen er en af de helt store danskfødte stjerner, men alligevel er hun relativt ukendt i hjemlandet. Hun er antitesen på den midaldrende model, der efter sidste salgsdato ofte går i medieselvsving i modeblade-boligopslag, sponsor-fis, hyggebutikker og paparazzi-gøgleri.

Hun gider ikke spille flink og spilde sin eller andres tid på mediegas, hun har simpelthen for meget ild i røven, hun mener for meget og vil endnu mere.

Hun blev spottet som 15 årig i New York, hvilket førte til kampanger for blandt andre Gucci, Dolce and Gabbana og Victoria's Secrets. Samtidigt gik hun på filmskole, og havde sit skuespiller-gennembrud i Scarface-instruktøren Brian De Palma's erotiske thriller ’Femme Fatale’.


Alle fotos af Rie Rasmussen.

Senere havde hun hovedrollen som den frelsende engel i den franske mester og stil-afficionado Luc Bresson´s ’Angel A’, hvor hun frelser den heldige komikerstjerne Jamel Debbouze i et magisk sorthvidt kærligheds-Paris.

LÆS OGSÅ: Udlandet udråber dansk model til den næste store ting på Instagram

I 2009 trådte hun for alvor i karakter og skrev, instruerede og producerede ’Human Zoo’. En supervoldelig  fragmenteret fabel baseret på hendes adopterede Vietnamesiske søsters kamp for statsborgerskab. Multitalentet brager nu igennem som fotograf, senest for modebiblen W. Jeg sludrede med den kantede diva:

Hvilke projekter har du gang i nu?

“En ny foto- og kunstbog. Jeg tror ikke på at vi skal bruge papir på at lave eksempelvis modeblade mere. Træer skulle kun give deres majestætiske liv til at lave bøger som vi mennesker kan lære af.”



Du bor jo i New York; Noget nyt vi skal holde øje med?

”Det handler om at vende tilbage til det nære, til det der virkelig betyder noget. Jeg vil anbefale daglig meditation.”

LÆS OGSÅ: 90'ernes supermodeller: Sådan ser de ud i dag

Har du en enkel øvelse du kan anbefale til læseren? Hvordan starter jeg?

”Gå til buddhist center. Jeg kan godt lide Zazan meditation på grund af det kræver minimal øvelse. Ikke så meget hurlumhej. TM er også meget godt.”



Hvordan oplevede du finanskrisen i USA?

”Jeg levede igennem hele krisen her i USA, og det var mange år med super dårlig økonomi. Nu er alt endeligt godt her igen, og så går det desværre dårligt i Europa. Økonomi er en industriel løgn. Alt er kontrolleret, reguleret og bestemt mellem en håndfuld af rige mænd & deres paraply-korporationer.”

”Den amerikanske regering er fuldstændig eget af den private industri. Vi plyndre regnskovene, hiver fossile brændstoffer ud af jorden, forurener floder, ødelægger naturen og på den internationale scene sørger de for at fremskridt i grøn energi bliver skubbet ud af fokus. Det er faktisk som om vores moderne kultur stadig tror på, at Jesus vil komme og rede os i det sidste øjeblik”



Du fyrer mange billeder online, hvor er grænsen mellem dit private og fiktionen?
”Der er næsten ikke noget af mit rigtige personlige liv på de sociale medier. Der er min kunst, mit kreative udtryk. Hvis du tror, du ved noget meget personligt om mig igennem Instagram & Facebook, så er jeg nødt til at sige til mig, at det gør det overhovedet ikke.  Der er selvfølgelig intet at skjule…men der skal altid være grænser.”



Det kreative felt er blevet fyldt med gratisarbejdende, praktikanter og få rige ikoner.  Nogle tips til de unge talenter?

”Vær sikker på dig selv, stol på dine instinkter. Hvis du giver op let, var det alligevel aldrig noget for dig. En rigtig passion er så tæt på en sindsyg besættelse, at du kunne finde dig i en spændetrøje i forløbet af at nå frem til dit kreative mål!”

Er der meget uempatisk rod i branchen? Det er jo klicheen.

”Ja da. Den er lige som alle industrier, den misbruger. Det gør de alle. Udover ’Læger uden grænser’ kan jeg næsten ikke tænke mig om en industri som ikke misbruger. Vælg din ’poison’.”

Hvad savner du fra Danmark?


”Min familie. Tankegangen. Logikken. Ordenligheden. Høfligheden. Ærligheden. Naiviteten. Den skandinaviske æstetik. Maden. Sproget. København. Ok, alt!”



Hvilken rolle ville være din drøm - og med hvilken instruktør?

”Jeg ville lave hvad som helst med Tarantino.”

Din første spillefilm du instruerede selv, Human Zoo, er meget voldelig?

”Der var meget vold I mit liv på det tidspunkt, og der var meget vold i Serbien i 90-erne til begyndelsen af 2000. På en måde er der store krige og små krige i verdenen, mellem befolkninger eller mellem personer, men hvis man vælger vold, vælger man den uuddannede vej, og den leder kun til ruin. Personlig og verdens ruin.”



Nogle råd til mænd i 2015?


“You gotta let it all out, get your freak on a bit, express yourself, be yorself, fully! Live life to learn, learning is beautiful.“

Skal du have børn?


"Nok ikke. Når hormonerne naturligt går væk så tænker du, FCK jeg elsker mit liv min kunst og min frihed & måske giver jeg mit liv til mig selv istedet for til en anden, som alligevel vil hade mig hele vejen igennem processen! Ha! Men ja da, man ved jo aldrig."



LÆS OGSÅ: Natklubben Jupiters bagmænd: "Vi laver en klub for firstmovers, den yngre creme"

LÆS OGSÅ: En bluffers guide til rusmidler

LÆS OGSÅ: En kvinde vi kan li': Amanda Collin