Fra højteknologiske højhastighedstøj i Kina til luksustog fra kolonialismens tid i Indien – det er en kæmpe oplevelse at begive sig ud på en togrejse gennem Asien. Vi har samlet seks af de mest spektakulære af slagsen. Læn dig tilbage og nyd turene.

Ovenfor:

KALKA-SHIMLA RAILWAY, INDIEN

Jernbanen blev bygget for at forbinde Shimla, Indiens sommerhovedstad under det britiske Raj-styre, med det indiske jernbanenet ved Kalka. Den 96 km lange jernbane, der åbnede i 1903, kører langs foden af Himalaya forbi fantastiske landskaber, der kan nydes, når man ikke kører igennem en af de 102 tunneler på ruten, som også tæller 864 broer og 919 kurver. Jernbanen blev erklæret UNESCO kulturarv i 2008.

____________




SHINKANSEN, TOKYO-KYOTO, JAPAN

Lad det være sagt med det samme: Det er ikke for opleve fantastisk natur og levn fra en svunden tid, at du tager Shinkansen fra Tokyo til Kyoto. Du gør det for at komme hurtigt frem med en hastighed på op til 300 km i timen. Derfor kan de cirka 500 km fra Tokyo til Kyoto tilbagelægges på kun 2,5 time. Der er mange højhastighedstog i Japan, som forbinder landets byer, men Shinkasen fra Tokyo til Kyoto, som blev indviet i 1964, er uden tvivl det mest kendte.

____________




THE MAGLEV, SHANGHAI, KINA

Shinkansen må dog se sig overhalet af Shanghai Maglev Train. Shanghai Maglev er et magnetisk højhastighedstog, som tilbagelægger de 30 km fra Shanghai Pudong Airport til udkanten af det centrale Shanghai på kun 7 minuter og 20 sekunder. Turens gennemsnitshastighed er 250 km i timen, og toget når en tophastighed på 431 km i timen 3 minutter inde i rejsen. Umiddelbart herefter sættes farten ned på grund af den snarlige ankomst. Turen er i bogstaveligste forstand gnidningsløs, og det ville være umuligt at få en idé om den høje hastighed, hvis ikke LED-skærme i toget gjorde opmærksom på den. Fascinerende og en smule nervepirrende.

____________




THE PALACE ON WHEELS, INDIEN

Palace on Wheels, som kører gennem den indiske ørkenstat Rajasthan, kommer næppe til at slå nogen hastighedsrekord. Til gengæld kan toget bryste sig af at tilbyde en af verdens mest luksuriøse togrejser. Palace on Wheels har 14 luksusvogne, som oprindeligt er bygget til herskerne af forskellige indiske delstater. Den 8 dage lange tur starter i New Delhi og stopper i Jaipur, Jaisalmer, Jodhpur, Sawai Madhopur, Chittaurgarh, Udaipur, Bharatpur og der er også en afstikker til Taj Mahal. Det er ikke en underdrivelse at sige, at billetprisen er smule højere end hvad en standardbillet koster hos de indiske statsbaner, men til gengæld kommer du til at rejse som en maharaja fra en svunden til.

____________




EASTERN & ORIENTAL EXPRESS, BANGKOK-SINGAPORE

I kategorien luksuriøse togrejser finder man også turen fra Bangkok til Singapore med Eastern & Oriental Express. Den 2.031 km lange togtur går gennem tæt regnskov, rismarker, bjergområder, gummiplantager og forbi gyldne templer og isolerede landsbyer. Og hvis dette ikke er nok, så byder Eastern & Oriental Express også på udsøgt luksus i form af blandt andet overdådigt indretterede kupeer, spisevogne og barer, der er et bibliotek, en udendørs udsigtspost og togpianist (det hører sig vel til!). Husk, at her klæder man om til middag.

____________




BEIJING-LHASA, TIBET, KINA

"Sky Train" eller "Lhasa Express" fra Beijing til Tibet er måske ikke verdens mest luksuriøse og komfortable togrejse, men den kan derimod bryste sig af at være verdens højest beliggende rute. Den sidste del af turen fra Golmud til Lhasa byder på fantastiske bjerglandskaber og et par verdensrekorder. Med en beliggenhed på 5.072 meter over havets overflade er det verdens højest beliggende passagerjernbane, og den går gennem verdens højest beliggende jernbanetunnel i 4.905 meters højde. Turen fra Beijing til Lhasa tager 48 timer, og den sidste del af den tilbagelægges i så høje luftlag, at der hele tiden tilføres ekstra ilt til kuperne. Toget har egen læge ansat til at tilse passagerne.

Artiklen er bragt i samarbejde med

FACEBOOK Bliv ven med Euroman