”Det er fint at køre byen rundt efter den rigtige flæskesteg hos en specifik slagter og så bagefter til glarmesteren med en ramme, der er i stykker, og så hente nogle børneskuespillere. Det lærer mig at koordinere og sætte ting i system.”

Det siger Jes Tøjner, der til dagligt er i gang med den såkaldte småtte-uddannelse hos filmselskabet Zentropa. Det har indtil videre givet ham titel af receptionist, men han kunne også kaldes stik-i-rend-dreng, chauffør, fiske-fodrings-mester eller mødeforbereder. Han passer også lidt på Lars von Triers kat, Messi, og er manden, man skal gå til, hvis et filmhold pludselig får brug for en udstoppet påfugl nu, nu, nu!

LÆS OGSÅ: Verdens 10 ringeste film de seneste 10 år

Historierne om livet som småtte hos Zentropa er både talrige og kulørte. Fx om hvordan direktør Aalbæk kalder pigerne for Lille L, underforstået Lille Luder, eller hvordan selv samme Ål krævede en kop kaffe, bare han skreg en småttes navn henover filmbyen. Dertil kommer mere eller mindre filmrelevante småtte-opgaver fx at samle overskydende mad sammen til Aalbæks grise i Herfølge.



Men selvom småtte-opgaverne kan virke åndssvage set udefra, så synes Jes, han lærer noget hver dag: Hvis du ikke kan holde styr på et tyvelitersakvarium, rensetøj, Lars von Triers kat, Peter Aalbæks grise og sætte op til møder samtidigt, kan du aldrig klare et filmset. Og udtrykket ’småtte’ skurer ikke i hans ører. Snarere tværtimod:

”Zentropa ligger på en gammel kaserne, og jeg er egentligt en soldat. Man skal kende sin plads, for filmene kommer kun til at virke, hvis alle gør deres arbejde. Og mit job er også vigtigt: Hvis Nikolaj Lie Kaas eller Lars Mikkelsen er inviteret til møde, skal de føle sig godt behandlet, og derfor sætter jeg frugt frem,” siger Jes.

Når Jes ser film, driver han sin ellers søde og tålmodige kæreste til vanvid: ”Ti nu stille, skat. Jeg kan ikke høre noget,” siger hun. Han kommenterer nemlig på skuespillernes præstationer, lyssætningen og andre detaljer, han finder så spændende, at de skal deles med kæresten. Og så ser han alle rulleteksterne helt til slut.

LÆS OGSÅ: Signe Molde-Amelung: "Min mand glemte vores datter i Netto, da hun var et par dage gammel"

Derhjemme er han filmkritiker, og det er ikke unormalt, at han sluger fem film på en uge. De skal helst ses på fjernsynet, ikke så gerne på iPad og slet ikke på telefonen. Der er heller ikke noget med at stoppe filmen, fordi klokken er blevet mange og så se den færdig dagen efter. Når Jes ser film, ser han film.

Melancholia af Lars von Trier gjorde indtryk. Især slutscenen gjorde den ellers snakkesalige Jes tavs. Og det er den følelse, han gerne vil være med til at skabe. Ikke som skuespiller, manusforfatter eller instruktør, men som ham med overblikket:

”Jeg vil gerne være ’ham med headsettet’. Ham der sørger for, at det hele spiller på settet: Er der de ting, der skal være? Har vi husket at få alle kablerne med, og er der nogen der har lavet en realistisk tidsplan? En instruktørassistent der sørger for, at maskineriet kører som smurt.”

LÆS OGSÅ: Sådan erobrer du hele verden på en halv time ifølge Jimmy Maymann



Jes var med på settet til den kommende Thomas Vinterberg-film Kollektivet, og oplevede der for første gang det tempo, der er på et set. Det er Jes ikke klar til endnu, så helt Mr. Miyagi-agtigt må han først lære ’wax on, wax off’ eller ’fodre fiskene’, før han kan rykke et skridt op og blive runner eller personlig assistent.

”Det handler om ydmyghed. Jeg synes, der er for mange, der filmer sig selv, lægger det på Youtube, og så tror de er filmskabere. Det er ren X Factor, altså at tage den lette vej. Jeg tager den hårde, og for mig er det vigtigt at kende til alle dele af filmproduktionen. Det giver også respekt for filmen.”

LÆS OGSÅ: Påklæder på Det Kongelige: "Danskerne tager den for meget med ro og hygger for meget. Jeg vil hellere øve otte timer om dagen."

LÆS OGSÅ: Revisor i Skat: Mit arbejde er spændende

LÆS OGSÅ: Den nye udenrigsministers første dag på arbejde: "Jeg skal lige vænne mig vil, at folk bærer min kuffert."