”Om du bliver swipet til venstre eller højre afhænger udelukkende af dine billeder. Overlad det ikke til tilfældighederne.”

Sådan skriver drengene bag virksomheden TindrBoost på forsiden af deres hjemmeside. Fotografen og stifteren af TindrBoost 23-årige Oliver Mumm tilbyder sammen med sin kompagnon 21-årige Flook Larsen at tage de helt perfekte billeder til ens Tinder-profil, der med garanti får pigerne til at trykke ja.

De styler ikke, og de photoshopper ikke. Men med deres egne ord har de specialiseret sig i at få det bedste frem i folk på billeder. At udnytte deres potentialer.

”Vi kan garantere, at du får flere matches, men vi kan ikke altid garantere, at du får flere dates. Folk kan jo godt fucke det op for sig selv, når de begynder at skrive. Men vores kunder har helt klart fået flere dates,” siger Oliver Mumm.

Konceptet er simpelt. På nettet booker du en fotosession. Det tager to-tre timer og koster 2500 kroner, og bagefter sidder du tilbage med 15-20 billeder og en vurdering på, hvilke seks billeder i bunken, der vil sælge dig bedst muligt på Tinder.

”Folk møder op, som de er i deres eget tøj. Typisk har de tre forskellige outfits med af deres eget tøj. Vi gør ikke meget andet end at foreslå, hvilken skjorte, der kunne gå godt til hvilke bukser. Retter lidt på håret eller noget i den dur. Men vi går ikke ind og laver en kæmpe forvandling. Folk ser ud, som de er. Det er jo det, vi skal fange på billederne,” forklarer Oliver Mumm, der til dagligt arbejder som selvstændig fotograf.  

Oliver Mumm var på produktionsrejse i Miami med fotografkollegaen Mathias Tegtmeier, der heller ikke havde nogen særlig succes med sin Tider-profil. Ingen af drengene havde mange matches, og derfor besluttede de sig for at udnytte deres fotografkundskaber og tog nogle professionelle billeder af hinanden.

”Da vi satte de nye billeder ind på vores profiler, gjorde det en verden til forskel. Lige pludselig eksploderede vores profiler nærmest. Derfor tænkte vi, at vi burde tilbyde det til andre mænd også. Vi startede lige så stille ud med folk, vi kendte, og her gik de gode resultater igen,” forklarer Oliver Mumm og fortsætter:

”Jeg gik fra 30-50 matches til flere hundrede matches, efter jeg skiftede mine billeder ud. Mathias, den anden fotograf, gik fra 20 matches til 200 på en uge.”

Og en del af hemmeligheden gemmer sig i det allerførste billede, der bliver vist på ens Tinder-profil. Det skal ifølge drengene ’sidde lige i skabet’, og det har de naturligvis en opskrift på, hvordan man får det til.

”På det første billede skal man kunne se personen fra maven og op ligesom på et helt almindeligt portrætbillede. De næste billeder kunne så være et billede, hvor man kan se hele kroppen, eller et billede, hvor personen er i gang med en aktivitet,” siger Oliver Mumm.  

”Når jeg sidder og kigger Tinder igennem, ser jeg masser af selfies og billeder i rigtig dårlig kvalitet. Eller også er der så dårlig belysning, at det er svært at se, hvordan personen egentlig ser ud. Nogle gange ser du én person på det første billede, og så ligner det en helt anden person på det næste billede.”

Det handler altså om at give den, der kigger på billederne, et øjebliksbillede. At det er sådan, deres potentielle date ser ud lige præcis nu. Hvis billederne i ens Tinder-galleri er for forskellige, bliver folk forvirrede. Man må ikke blive i tvivl om, hvorvidt der er tale om et tre år gammelt billede.

”Det handler om, at der er sammenhæng i billederne på ens Tinder-profil. Man skal tydeligt kunne se, at det er den samme person på alle billederne, for hvis man kan se, at personen har det samme look på alle billederne, så giver det samlet set et mere autentisk indtryk af, hvordan personen ser ud i virkeligheden. På nogle Tinder-profiler ser man, at folk har et gammelt billede, et nyt billede og et billede hvor personen har skæg eller solbriller på. Det skal være et nutidigt billede,” siger forretningspartneren Flook Larsen.  

Herunder er der billeder fra en af de mænd, der har købt en TindrBoost-fotografering hos Oliver Mumm. Det første billede var på hans oprindelige profil, mens portrættet viser det ideelle Tinder-billeder, der høster en masse matches.

FOTO: Privat | Billede fra en af TindrBoost-kundernes oprindelig Tinder-profil. 

"Før-billedet er et typisk eksempel, vi ser blandt mange. Udover at det er et billede af dårlig kvalitet, er det også et billede med flere personer på. Andre på Tinder skal dermed gætte sig frem til, hvem af de to profilen tilhører. Allerede der har modtageren investeret for meget tid, og derfor swiper de fleste også nej til denne form for profilbillede,” siger Oliver Mumm og fortsætter:

"Efter-billedet viser derimod et tydeligt close-up portræt af profilens ejer og giver et klart billede af, hvordan personen ser ud.”

FOTO: Oliver Mumm | Selvsamme TinderBoozt-kunde efter at have været foran Oliver Mumms kamera. 

Pointen er altså, at det hele handler om at se så godt ud som overhovedet muligt, hvis man gerne vil sikre sig en masse matches. Overfladisk vil nogen måske mene.

Drengene er også overbeviste om, at datingvirkeligheden er en overfladisk affære, som man må indrette sig efter, hvis man gerne vil finde kærligheden. Og på TindrBoost vil de gerne hjælpe mænd med at manøvrere rundt i det konkurrenceprægede datingland, hvor udseendet betyder alt.  

”Man kan ikke gøre andet end at acceptere det, for det er sådan, samfundet fungerer i dag. Dating er online, og det er overfladisk. Om man vil det eller ej, så må man bare se det i øjnene. Hvis du vælger ikke at have gode billeder, så har du bare ikke en chance i dag,” siger Oliver Mumm.

Og det er alle typer af mænd, der beder om hjælp hos Tinder-fotograferne.

”Man kunne tro, at det er desperate typer, der sidder nede i deres mors kælder, der kontakter os. Men det er helt almindelige cool fyre, vi møder. Der er ikke én bestemt type – det er bare singler generelt,” siger Oliver Mumm, og på TindrBoost har de da også haft alt fra universitetsstuderende til advokater og en søofficer foran kameraet.

Indtil videre har drengene leveret Tinder-portrætter til 50 mænd, hvoraf 35 af dem har været danskere. De har også hjulpet blandt andre amerikanere på vej i deres datingeventyr. Og Oliver Mumm forklarer, at man tydeligt kan mærke forskel på amerikanernes og danskernes tilgang til at bruge penge på at optimere sin online-dating.  

”I USA er der ikke noget, der hedder jantelov. Hvis du har fede billeder, er du cool, og det flasher man gerne. I Danmark vil man gerne skjule det lidt mere. Billederne er jo også anvendelige på Facebook og andre sociale medier, men det vælger danskerne tit ikke at gøre, fordi man helst ikke vil vise, at man har været ude med en professionel fotograf,” siger Oliver Mumm.

Idéen om de professionelle datingbilleder er efterhånden blevet en overskudsforretning, og planen er at udvide forretningen og sprede konceptet til resten af verden.

”Vores ambition med TindrBoost er at gøre det til et koncept, vi kan udbrede til andre lande, så vi kan hjælpe folk i hele verden med at finde kærligheden,” siger Oliver Mumm. 

LÆS OGSÅ: Nu kan du tænde for Tinder på dit tv

LÆS OGSÅ: Klumme: Syv ting mænd bør vide om internetopførsel

LÆS OGSÅ: Derfor liker og svarer jeg dig ikke på Tinder