Normalt kan man altid orientere sig efter Eiffeltårnet, der tårner sig 324 meter op over Paris og er synlig fra det meste af byen.

Onsdag var det væk.

En grå dyne af forurening havde lagt sig over den nordlige del af Frankrig, herunder hovedstaden, og nedbragt sigtbarheden markant.

”Ved middagstid i går (onsdag, red.) gik jeg ud på altanen i køkkenet og kiggede ud. Det er, som om der ligger et slør over hele byen. Og det klør i næsen, når man cykler, og jeg nyser hele tiden,” siger 31-årige Bélinda Saligot, der bor i det nordøstlige Paris cirka seks kilometer fra Eiffeltårnet, til euroman.dk.

Farligt for helbredet

Niveauet af de såkaldte PM 10-partikler i luften var onsdag så højt, at myndighederne i visse områder frarådede franskmænd i nord - særligt små børn, gamle mennesker og syge - fysisk aktivitet udenfor og indenfor, fordi partiklerne i luften påvirker luftveje og det kardiovaskulære system (hjerte og blodkar). Ligesom at hastigheden på visse veje blev sat ned.

LÆS OGSÅ: Yahya Hassan: Monte Carlo er en propagandamaskine

Mange parisere har på Twitter og andre sociale medier lagt billeder op af Paris’ gigantiske stålkonstruktion, der ikke var at se på sin vante plads.


Til venstre; Eiffeltårnet! #forurening #paris (oversat)

Normalt er der udsigt til Eiffeltårnet fra denne altan. Normalt. #forurening #paris #skynddigvæk


#paris #forurening Tårnet er der ikke længere.
Jeg kunne have svoret, at der var et Eiffeltårn i denne retning. #paris #forurening

Flere brugere på Twitter har også sammelignet situationen i Paris med den, man kender fra store asiatiske storbyer, der ofte oplever et højt niveau af smog over land.


Shanghai? Nej, Paris #forurening #Airparif


I går ved middagstid var #Paris den mest forurenede by i verden #forurening. Trist rekord.

EU: Gør noget, Frankrig!

Europakommissionen har siden 2014 holdt et vågent, kritisk øje med Frankrig, hvor den acceptable værdi for forurenede partikler i luften flere gange er blevet overskredet. Frankrig får hug for ikke at have handleplaner for flere store beboede områder.

I marts 2014 var Paris indhyllet i så grum en tåge, at regeringen indførte mange – kreative – restriktioner for trafikken. Blandt andet besluttede man i en periode på nogle dage, at kun biler, hvis nummerplade sluttede på et lige tal, måtte køre den ene dag. Næste dag måtte folk med ulige nummerplade tage bilen. Samtidig var både bycykler og metro gratis i flere dage for at nedbringe forureningen.

Visse biler ud af byen

I januar i år annoncerede Paris’ borgmester, Anne Hidalgo, at de mest forurenende biler fra juli ikke må få adgang til hovedstaden, da det høje niveau af skadelige partikler i luften primært stammer fra trafik samt gødning i landbruget ifølge Airparif, der står for at overvåge luftkvaliteten i regionen Île-de-France, der omfatter Paris.

Et forslag, borgmesteren har gentaget i dag på Twitter.

Airparif forudser, at den grå tåge vil lette i løbet af torsdag og fredag, og at Eiffeltårnet og byens øvrige monumenter atter vil dukke op i horisonten.



LÆS OGSÅ: Leonardi DiCaprio til verdens ledere: I må handle nu