- Lad dig ikke rive med af den første bil, du ser. Jo mere, man vil have bilen, jo større er chancen for at dumme sig.

- Køb bilen hos en forhandler. Man kan mene, hvad man vil om brugtvognsforhandlere, men de ved generelt mere om biler end private sælgere. De har tjekket bilen, giver garanti på den og klargør den professionelt. Private sælgere prissætter generelt bilen for dyrt, så medmindre prisen er helt rigtig, får du mere tryghed hos forhandleren.

- Prøvekør flere mærker og modeller. Ingen bil er så unik, som forhandleren vil have dig til at tro. Når du har fundet den rigtige model, så kør mindst tre af dem – så får du en idé om, hvordan bilen skal køre. 

LÆS OGSÅ: 10 klassiske biler du ikke taber penge på

- Gå efter biler med fuld servicehistorie. Så ved du, bilen er passet, som den skal. Undgå biler uden servicebog, og vær opmærksom på, at især importbiler fra Tyskland kan have en falsk servicebog.



- Tjek, om bilen har fået skiftet tandrem for nylig. Det skal typisk gøres efter 100.000 km eller hvert fjerde år. Et nyligt overstået stort servicetjek har også værdi for dig som køber.

- Jo ældre bilen er, og jo flere kilometer den har kørt, jo større er risikoen for problemer. Biler fra to til fem år er generelt problemfri.

- Husk, at du skal sælge bilen igen en dag. Kendte mærker og modeller i populære farver gør det lettere.

LÆS OGSÅ: Sådan køber du de rigtige aktier

- Invester i din bil. Giv din nye brugte bil en undervognsbehandling, så holder den længere.

- Køb en bil, der gør dig glad. Måske en sjov, lidt ældre bil, der koster næsten det samme som det passionsløse regneark, du er ved at sætte dine penge i. Det bliver aldrig lige så fornuftigt, men det er nemmere at handle på de biler, andre ikke tør købe, og er der lidt bilglæde i dig, skal den vel ud en dag?

De fem bud til at få prisen ned

1. Stil kritiske spørgsmål og skjul din begejstring.

2. Stil åbne spørgsmål: ”Har den været skadet?” i stedet for at lægge positive ord i munden på
sælger (”Og den har aldrig været skadet?”).

3. Undgå at afsløre det, hvis du har akut behov for en bil.

4. Tag dig tid. Slå til, når prisen er rigtig.

5. Gå ikke på kompromis uden at få noget igen.

Tryghedsbarometeret for bilkøbere

Tryg (næsten søvndyssende)
Køb en populær model, maks. to år gammel med maks. 40.000 km på tælleren. Undgå Dacia og Chevrolet.

Cool
Køb en europæisk eller japansk bil, der maks. er seks år gammel og har kørt 140.000 km. Tjek, at service er o.k. og evt. tandrem udskiftet. 

Moderat modig
Køb en over fem år gammel bil fra Korea, en over seks år gammel bil fra Italien, en over otte år gammel bil fra Frankrig, en over ni år gammel tysk bil eller en over 10 år gammel japansk bil. 

Overmodig
Køb en gammel, sjælden og ikke særlig velholdt bil uden servicebog. Det er muligt, du bliver utrolig glad. Det er også muligt, at du vinder i Lotto eller matcher Scarlett Johansson på Tinder. 

LÆS OGSÅ: ”Jeg hidsede mig op engang og råbte, at en cyklist var en fucking so, og så sad mine børn omme bagved. Hmm. Det var nok ikke så smart.”

LÆS OGSÅ: 10 stole der ikke mister værdi

LÆS OGSÅ: Se Peter Falktofts auto-cv