Digteren Morten Nielsen mistede livet i en modstandsaktion under besættelsen, bare 22 år gammel. Det skete vist nok som følge af et vådeskud affyret af den kendte modstandsmand ’Citronen’, som selv blev dræbt i ildkamp med tyskerne få dage senere.

Den unge aalborgenser nægtede at bære våben og skrev ikke direkte om modstandsarbejdet, men fangede tidens jævnaldrende med sine digte om rastløshed, evig længsel efter frihed og kærlighed og om døden, der lå på lur lige rundt om hjørnet.

Tidligere udenrigsminister Per Stig Møller (K) har studeret Morten Nielsen gennem mere end 60 år og skrevet forordet til en ny bog med et udvalg af hans digte. Vi har talt med ham.

Hvordan har Morten Nielsens digte påvirket dig som ung – og ældre? Har de skiftet betydning for dig med årene?

”Hans lyrik var en øjenåbner for en ung digtlæser som mig. Hans temaer, der både udtrykker følelserne hos besættelsestidens unge og en ung mands oplevelse af kærligheden, var eksistentielle og derfor en oplevelse. Når jeg siden har læst hans digte, står de stadig stærkt både som lyrik og som udtryk for en stemning, der rækker ud over besættelsestiden. Det er jo ikke kampdigte, men lyrik.”

Hvad kan en ny generation lære af en besættelsestidsdigter?

”Det er helt forkert kun at opfatte Morten Nielsen som ’besættelsestidsdigter’. Han er dét og meget mere. Hans kærlighedslyrik og hans digte om ung usikkerhed rummer et budskab til enhver ny generation. Men hans besættelsestidsdigte står som vidnesbyrd om følelserne hos en ung mand under besættelsen, der engagerer sig med al den skæbne og usikkerhed, som ligger i at træffe et sådant valg.

Hans forbløffende lyriske mesterskab med både skiftende former og stærke rytmer hører stadig til det bedste i det tyvende århundredes lyrik.” 

Du har beskæftiget dig med Morten Nielsen i snart 60 år. Hvorfor lige ham?

”Jeg læste ham, da jeg gik i 2.G og blev så optaget af hans lyrik og skæbne, at jeg i 3.G holdt mit første radioforedrag om ham. Det blev udsendt den 4. maj om aftenen. Jeg lagde tre af hans digte ind, som blev læst op af min søster Hanne, der havde læst til skuespiller.”

Du har mødt hans familie. Hvilken baggrund kom han fra, og hvilken indflydelse fik det på hans digte?

”Han kom fra det pæne, borgerlige Hasseris-kvarter i Aalborg i en pæn, borgerlig familie. Den bibragte ham givetvis selvtilliden og styrken, som skulle til for såvel at gå ind i modstandsbevægelsen som at slå igennem som lyriker.”

I indledningen til den nye bog fortæller du, at du som ung fik forkastet din første og eneste digtsamling, som var inspireret af Morten Nielsen. Hvad skrev du om?

”Som så mange andre gymnasiaster og unge litteraturstuderende skrev jeg sandt nok digte, som Gyldendal sagde nej tak til. Forlaget havde nu også sagt nej tak til Morten Nielsen, så det var næppe det afslag, der gjorde, at jeg faktisk ikke skrev mange digte derefter. Det var nok en erkendelse af, at det var jeg ikke god nok til.

Digtene, som ikke kun var præget af Morten Nielsen, men også af Erik Knudsen og Ole Sarvig, var både digte til og om tiden, og naturligvis også om forelskelsernes følelser og tvivl. De kan jo så indgå i Efterladte Værker, hvis de lader sig finde igen. Jeg ved nemlig ikke i hvilken bunke, de gemmer sig i dag …”

'Mit liv er alles' Udkommer på Forlaget Fredag. Se mere på gormbull.dk.

LÆS MERE: Svend Brinkmann på Heartland Festival: ”Frygten for fremtiden bruges til at styre os”

LÆS MERE: ’Rudi er bange’: Ny dokumentarserie viser dansk skuespillers angstfyldte nedtur

LÆS MERE: Netflix-dokumentar om terrorangrebene i Paris: ”Gerningsmændene lykkedes ikke med deres plan"