Iværksætter Jesper Buch – alt om ‘Løvens hule’-dommeren her

I 2001 lancerede Jesper Buch take away-sitet Just Eat. I dag er han en af landets mest succesfulde iværksættere med millioner på bankbogen og en Lamborghini i garagen. I den brede offentlighed har Jesper Buch gjort sig bemærket som forret-ningsverdenens pendant til Thomas Blachman i DR-programmet ‘Løvens hule’, hvor han deler gavmildt ud af sin uforsødne holdning til deltagerne.

Holdninger er der også nok af, når Jesper Buch stiller op til interview hos Euroman og i vores serie om succesfulde iværksættere fortæller Jesper Buch ærligt om den store pris, han har måtte betale for sin succes.

Jesper Buch gjorde take-away til millionforretning

Jesper Buch er en af de mest succesfulde iværksættere i Danmark. Og det hele startede med en frustration over ikke at kunne bestille take-away på nettet.

“Jeg var i Oslo som ung trainee, tilbage i 2000, og ledte efter fastfood på nettet. Jeg kunne ikke finde noget. Det syntes jeg var lidt underligt. Kort efter skrev jeg den før-ste forretningsplan. Ideen var at gøre det nemt og enkelt at bestille takeaway-mad og få det leveret til døren”, fortæller Jesper Buch til Euroman.

Året efter gik hjemmesiden Just Eat i luften. I dag opererer take away-siden i 13 lan-de og alene herhjemme bestiller danskerne mad hos Just Eats 2.200 restauranter for 1,1 milliarder kroner.

Iværksættereventyret har gjort Jesper Buch til mangemillionær. Men har er ikke kommet sovende til succesen. Med en pitbulls aggressivitets iver og en myres ar-bejdsiver knoklede Jesper Buch alle døgnets vågne timer for at få Just Eat ud over rampen. Koste hvad det ville.

“Just Eat betød alt. Det kom over mig selv, min kæreste, mine venner, min hund. Vi gik så meget i flæsket på konkurrenterne. Hvis det havde været lovligt at slå dem ihjel, havde jeg gjort det. Vi gik lige til stregen. Vi tjekkede hele tiden på deres sites, om de havde fået nye restaurationer. Hvis stederne også var hos os, overtalte vi dem til at vælge os”, fortæller Jesper Buch til Euroman.

Jesper Buch bider fra sig i ‘Løvens hule’

De senere år har Jesper Buch gjort sig særligt bemærket i offentligheden som en af investorerne i det populære iværksætter-program ‘Løvens hule’. Og Jesper Buch lægger ikke fingrene imellem, når de unge iværksættere skal vurderes for åben skærm.

“Jeg er lige ved at falde i søvn”. “Tillykke med prisen for den ringeste visuelle præ-sentation, jeg har set i Løvens Hule!”, lyder nogle af de svinere, den temperaments-fulde Jesper Buch har sendt deltagernes vej.

Men Jesper Buch kan også svinge helt over i den anden ende af skalaen, når han spotter store talenter i ‘Løvens hule’. I 2019 investerede han en halv million kroner i slipsvirksomheden An Ivy med ordene:
“Jeg har fulgt jer i tre år. Nu har jeg hægtet to af dem (de andre investorer) af. Jeg har holdt min kæft. Jeg er helt vild med jer”, sagde Jesper Buch begejstret i pro-grammet. Nu håber han, at han kan hjælpe de unge iværksættere med at få succes med deres slipseeventyr.

”Slips sættes ofte i bås som noget, som kun tages på til specielle lejligheder eller af bankmænd. Vores mål er at få flere til at gå med slips, uden det er en formel begi-venhed eller i kraft af et bestemt job. Vi håber at kunne være med til at integrere det i folks stil. Ikke diktere, men sætte et præg. Få folk til at tage slipset til sig”, forklarer Jesper Buch til Euroman.

Kritiker giver Jesper Buch tørt på

Det er dog ikke kun på tv, at Jesper Buch nyder stor succes popularitet. I 2012 ud-gav iværksætteren selvbiografien ’KICK-ASS’, som på et tidspunkt blev den mest solgte, danske e-bog på iTunes med i alt 15.000 solgte eksemplarer.

I 2019 udgav Jesper Buch en ny bog, ’ALL IN’, med 10 gode råd til fremtidige iværk-sættere.

”Det er vigtigt at drømme,” siger Jesper Buch i Euromans store artikel om iværksættere. ”Det er smukt at tænke stort, men det kræver arbejde og det kræver fravalg, hvis du virkelig vil have noget til at blive en succes. Jeg brugte 10 år på at tænke virk-somheden før mig selv, min familie, mine venner, min hund og min kat. Det var den pris, jeg betalte for at nå derhen, jeg er i dag."

‘ALL IN’ er tænkt som et opråb til unge iværksættere, der med Jesper Buchs ord har “brug for et los i røven”. Men ikke alle var lige begejstrede for iværksætterens gode råd.

”Man under Jesper Buch drengedrømmen og den store gevinst. Men hvor er han dog blottet for selvindsigt, når han forsøger at gøre sin 80-timers arbejdsuge i 10 år til noget, der var godt for den (kolikramte) datter, fordi far i dag har mere tid, og fordi de voksne som bekendt skal tage iltmasken på i flyet før børnene,” skrev Berling-skes anmelder Rune Selsing om ‘ALL IN’.

De hårde ord fik ikke overraskende Jesper Buch til at fare i flint og lange ud efter ukvalificerede anmeldelser og personangreb i en video på Facebook.

Euroman talte med Jesper Buch om den hårde medfart af bogen:

“Det er ikke, fordi jeg skal gå og øffe over kritik, det kan jeg sagtens klare, men jeg bliver harm, når anmelderen slet ikke har indblik i iværksætterverdenen eller har et ønske om at få det”, forklarede Jesper Buch.

Se, hvad vi ellers skriver om: Iværksætter og Auto-cv