Prøv Euroman kvit og frit i 14 dage

Uniqlo - alt om det japanske tøjmærke

Hypen har været enorm omkring den japanske modekæde Uniqlo, der bedst kan sammenlignes med en japansk udgave af H&M. Nu har Uniqlo langt om længe slået dørene op for deres første butik i Danmark i hjertet af København.

 Euroman dykker ned i historien og filosofien bag den japanske tøjgigant, der ejer mere end 2000 butikker på verdensplan og omsætter for 125 milliarder kroner om året. Og så fremhæver 6 stærke designs fra Uniqlo, som du med fordel kan spæde tøjskabet op med.


vis
mere

Uniqlo - Japansk tøjgigant indtager Danmark

Den 5. april 2019 åbnede den japanske tøjgigant Uniqlo dørene op for sin første danske butik på Vimmelskaftet 38 i hjertet af København.

“Vi ser frem til at introducere Uniqlo-brandet til danske forbrugere, der sætter pris på godt design, funktionalitet og høj kvalitet,” udtalte Taku Morikawa, Chief Executive Office for Uniqlo Europa, i en pressemeddelelse i forbindelse med annonceringen af Uniqlo i Danmark.

Uniqlo er blevet beskrevet som Japans svar på H&M, men kæden adskiller sig fra den svenske tøjgigant. Her er fokus nemlig i højere grad på basisdesign end tendensbaserede kollektioner.

Som ejeren bag Uniqlo, Tadashi Yanai, på et tidspunkt har formuleret det:

“En sweatshirt er som en hamburger. Det er en basisvare, og kunderne må selv finde ud af, om der skal ketchup, pickles eller sennep på”.

For Uniqlo handler det med andre ord om ikke at skille sig ud, men at levere design så enkelt som muligt, som henvender sig til alle aldersgrupper og ikke dikteres af modetendenser.

“Jeg fandt ud af, at god stil er forskelligt fra menneske til menneske. Du skal finde dit favorittøj og holde dig til det. Du ved, hvad det er, når du finder det. Tøjet hjælper din identitet med at træde tydeligt frem.”

Sådan sagde den 55-årige forsknings- og udviklingschef hos Uniqlo, Yuki Katsuta, da Euroman mødte ham i forbindelse med åbningen af tøjkæden i Danmark. For ham er filosofien bag Uniqlo klar: det handler om at skabe godt design, der kan stå tidens tand.

“Min datter købte som teenager en kjole, som har fulgt hende lige siden. Hun er i dag 29 år. Den har været med hende op gennem skolen og universitetet, den har været med på job, og den har været med til fester og middage. Den er blevet en del af hendes liv. Det er sådan, vi tænker”, fortalte han til Euroman, da vi fik en snak med ham i Japan.

Og den filosofi har vist sig at være en bragende succes. Med mere end 2000 butikker på verdensplan og en årsomsætning på svimlende 125 milliarder kroner er Uniqlo i dag en af verdens førende tøjkæder. Og ejeren Tadashi Yanai er god for 123 milliarder kroner og den rigeste person i Japan.

Tadashi Yanai åbnede sin første Uniqlo i Hiroshima i 1984. Siden dengang har udvidelserne været konstante, og Tadashi Yanai sidder i dag for bordenden i moderselskabet Fast Retailing Company, der også ejer blandt andet Theory og Helmut Lang.

Og meget tyder på, at også danskerne har taget Uniqlo til sig. I hvert fald var køen flere hundrede meter lang, da dørene til Uniqlo åbnede op i København i foråret 2019.

Euroman har fremhævet 6 stærke designs fra Uniqlo, som du med fordel kan spæde tøjskabet op med.

Og så dykker vi ned i kollektionen ’Warmth Re-imagined’, som den amerikanske designer Alexander Wang leverede til Uniqlo sidste år.

Kollektionen er til både mænd og kvinder og tager udgangspunkt i Uniqlos HeatTech-styles.

Det er de basisvarer, som almindeligvis bruges som det inderste lag tøj, f.eks. underbukser, undertrøjer og t-shirts for at holde på varmen.

Du kan læse mere om kollektionen fra Uniqlo her