Det har længe været kendt, at hold i rødt vinder mere. Det, at rød bliver anset som en dominerende farve, kan angiveligt give en psykologisk fordel. Det var den legendariske Liverpool-manager, Bill Shankly også overbevist om, og det udnyttede han i sin kamp for at opbygge et nyt storhold ved at skifte klubbens daværende hvide shorts og sokker ud med røde.

Vinderen af en krig (og en fodboldkamp) har som bekendt altid ret. Bill Shankly vandt en stribe engelske mesterskaber og europæiske triumfer, og derfor har man da også siden altid spillet i rødt. Det vil Carlsberg gerne hylde (og de vil formentlig også gerne sælge nogle øl) ved at lave en speciel ale, der er naturlig rød.

Det danske bryggeri vil nok også gerne ride med klubbens succesbølge, der har fået dem helt frem i kampen om mesterskabet mod Manchester City og i semifinalen i Champions League mod Barcelona. Det skal dog siges, at Carlsberg længe har holdt ved den nordengelske klub og  i år kan fejre 26-års jubilæum som sponsor (det længste i Premier League). I mange år var de som bekendt ovenikøbet hovedsponsor med navn på trøjen. 

Den nye røde øl kommer første gang til salg på fredag i kampen mod Huddersfield og bliver herefter sat til salg for Liverpool-fans i hele verden. Den får en alkohol-procent på 4,6, og den røde farve får den ved at bruge en bygsort, der er naturlig rød.

Birgitte Skadhauge, chef for Carlsberg Research Laboratory, siger i en pressemeddelelse:

"Da vi blev sat udfordringen med at brygge en alt rød øl til Liverpool FC-fans, vidste vi, at det ikke ville være let. I modsætning til traditionelle røde ale kommer den røde farve af denne pilsner fra den ydre skal af den røde bygvariant - som har vist sig at være vanskelig at vokse i den mængde, vi krævede til brygning. Det er taget over et års forsøg, men vi er glade for, at vores team endelig har været i stand til at knække det. Vi bryggede denne særlige øl til Liverpool-fans, og vi håber, de nyder det."

Om den røde øl er nok til at berolige de mange røde hjerter før de afgørende kampe må komme an på en prøve.