Man kan nok godt kende forskel på vores hænder. Mine har lidt flere ar,” siger 28-årige Mikkel Sørensen og vifter med sine olieplettede fingre.

”Mine små fine hænder er ikke til mekanikken. De bliver mest brugt til at skrive regninger og mails,” svarer forretningsmakkeren, 38-årige Kasper Holbøll-Bagge.

Netop hænderne siger alt om arbejdsfordelingen i virksomheden Cykeltanken – et rullede cykelværksted, der reparerer cykler på kunderens egne adresser.
Idéen fik Mikkel Sørensen for et års tid siden, da han havde opsagt sit værkstedsjob i en stor cykelbutik.

Efter en del år i branchen havde han luret et mønster hos cykelbutik-kunderne: Folk havde altid svært ved at undvære deres cykler, og når de havde afleveret cyklen til reparation, havde de yderst sjældent tid til at hente den igen samme dag. På det tidspunkt mødte han Kasper Holbøll-Bagge via en fælles bekendt.

De kom hurtigt til at snakke om arbejde, og henover kaffeslabberasen fortalte han om sin lille forretning. Kasper Holbøll-Bagge blev begejstret og bød ind med struktur og formulering af de længere e-mails.

Et par dage senere mødtes de igen, blev enige om at satse, og hev tilsammen 100.000 kroner ud fra deres opsparinger til virksomheden Cykeltanken. Pengene gik ikke til markedsføring på fx Instagram eller YouTube.
Istedet brugte de mund til mund-metoden, synlighed i gadebilledet, en varevogn og en prisliste, der lignede en smørebrødsseddel.

Mikkel Sørensen stod ”som en anden pandekagesælger” på gader og stræder og delte flyers ud. Det var svært til at begynde med. De to husker silende sommerregn i varevognen og trommende tommelfingre på instrumentbrættet. Og ingen kunder.

Når en mail med en forespørgsel på en cykelslange, der skulle skiftes, endelig tikkede ind, var de helt høje. Men Mikkel Sørensen var alligevel sikker på idéen, og han havde kunder fra tidligere, han kunne trække på.

Og efterhånden kom ordrerne af sig selv. Når de stod og baksede med de første cykler, kom folk forbi og spurgte, om de to ikke også lige kunne fikse deres cykel. Det kunne de selvfølgelig, og så satte en dominoeffekt ind.

Et år senere kører de to rundt i en lyseblå folkevogn Transporter, som børn hilser velkommen, som var det en Hjem-Is-bil. På ugens første to dage tæller kunderne bl.a. Folketingets ministerier, arkitektfirmaer, televirksomheder, institutioner og skoler i Storkøbenhavn, der skal have fikset medarbejdernes cykler.

Og på ugens resterende tre dage kører Cykeltanken ud til privatpersoner, der spænder fra alt fra pelsfruer i Nordsjælland til enlige mødre med Christianiacykler, der er punkteret på vej hjem var børnehaven.

Og i dag får de rent faktisk løn – uden at blive millionærer af det, som de siger – men de har ingen gæld og har svært ved at følge med.
En af nøglerne til successen er, at cykelbranchen har et blakket ry, mener de begge og pointerer, at mange af de københavnske cykelsmede ikke kan ikke fremvise et svendebrev.

”Vi har mange efterreparationer for folk, der rent ud sagt er blevet taget i røven,” siger Kasper Holbøll-Bagge, der sammen med sin makker kan fejre Cykeltankens første fødselsdag denne sommer. De to har været sammen dag ud og dag ind uden megen ferie i 365 dage. Og det bliver de ved med. Også når det bliver vinter, cyklerne bliver iskolde, og fingrene følelsesløse.

Men den danske efterårsblæst er alligevel den værste. Den får reparations-stativet på vognen til at svaje ligeså meget som træernes grene. Og så må Kasper Holbøll-Bagge ud og holde fast, mens Mikkel Sørensen skruer.

”Det er primitive forhold, men det virker,” som Kasper Holbøll-Bagge siger.

LÆS OGSÅ: Mød Danmarks bedste tjener: ”Du skal ikke pifte efter mig. Jeg er ikke en hund”

LÆS OGSÅ: 3. G’er regner med millionomsætning i år: ”Jeg lever stadig af mine lommepenge”

LÆS OGSÅ: Christopher Wold er 28 år og swing trader: ”Mit humør går op og ned i takt med aktiekursen”

Fakta

38-årige Kasper Holbøll-Bagge og 28-årige Mikkel Sørensen er stiftere af Cykeltanken. Mikkel Sørensen er cykelsmed. Kasper Holbøll-Bagge er udlært fotohandler og står for administration og kundekontakt. De fikser op til 30-40 cykler om dagen i deres rullende værksted.

Bonus: Cykeltanken
kommer hjem til dig og laver alle gængse reparationer. Er du fx punkteret, kan du få monteret en ny slange for 180 kr. plus kørselsgebyr på 49 kr. For køb over 500 kroner er
kørslen gratis.