Man behøver ikke at spendere store mængder glasrens på krystalkuglen, for at forudsige, at danskerne endnu en gang vil sætte ny forbrugsrekord, når rigtig mange butikker i morgen udvider åbningstiden og laver radikale prisnedsættelser i anledning af Black Friday.

En af de danske forretningsdrivende, der ikke gør noget ud af det årligt tilbagevendende tilbudsevent, er Mads Nørgaard. Det vil sige, mærket gør faktisk noget ud af det, det er bare hverken tilbud eller døgnåbent, den står på.

Derimod har man i firmaet valgt at lukke webhandelen for dagen og i stedet lade webshoppen gå i sort, bogstavelig talt.

”Jeg synes, Black Friday er et ækelt, drøjkommercielt foretagende, hvor man langer varer ud over disken på den halve tid. Det er for jammerligt. På et møde i firmaet snakkede vi om, at det tilsyneladende bliver større og større, og så var der en der foreslog, at vi bare kunne gå i sort den dag. Det var en nem beslutning,” siger direktør Mads Nørgaard.

Han mener ikke, at der grundlæggende er noget i vejen med, at forbrugerne har lyst til at købe ting, som de har ønsket sig til en god pris. Han mener, at det er stemningen og sprogbrugen omkring Black Friday, der er utiltalende.

”Det er shopping døgnet rundt. Bang, bum, yeah. Det bliver for skingert. Jeg lever jo af at købe og sælge ting, det elsker jeg. Men hvis det hele skal ske på den halve tid, så bliver det for uomsorgsfuldt. Det bliver et pres. På forbrugerne. På varerne. Og i sidste ende på naturen.”

Men I er jo selv et kommercielt foretagende, er du ikke fristet til at tjene lidt ekstra på Black Friday?

”Problemet er, at der ikke er nogen, der tjener penge på det. Power (elektronikgigant, red.) praler selv med, at det bliver deres største omsætningsdag nogensinde, men at de ikke kommer til at tjene noget på det. Det er kun store kæder, der kan holde til den slags forretning. Men mange mindre butikker kan føle, at de er tvunget til at gå med på vilkårene. Og de tjener slet ikke noget på det. Det er også usympatisk.”

Du nævner skingerheden i Black Friday-kampagnen. Det, at I går i sort på websitet, hænger det også sammen med, at hele fænomenet simpelthen er uncool, og at det derfor kan betale sig for jeres mode-brand at distancere jer fra det. Som et pr-stunt?

”Sådan har jeg ikke tænkt det. Vi har bare ikke lyst til at være en del af det. Men jeg er forbløffet over, hvor mange fra pressen, der interesserer sig for, at vi gør det.”

Men I har ikke overvejet at holde lukket i jeres fysiske butikker?

”Nej. Vi elsker at sælge varer. Give en god service, sørge for, at kunderne får noget med hjem, som de kommer til at elske. Det behøver bare ikke at gå så hurtigt. Hvad er det, vi skal nå?”

LÆS OGSÅ: Mads Nørgaard: "Da jeg fik min diagnose, gik det op for mig, at jeg ikke var usårlig. Fra den ene dag til den anden, bang! Så var der pludselig en skygge, der hang over mig."

LÆS OGSÅ:3 danske mænd: Derfor skal vi ikke til Black Friday

LÆS OGSÅ: Billigt pangel og 14 andre nordjyske ord og vendinger alle burde bruge noget mere