Jeg elsker magasiner.  Alt ved dem. Jeg elsker at læse dem,  jeg elsker at tale om dem, og jeg elsker at finde gamle, sjældne kopier af publikationer som index Magazine og The Face på eBay. For at finde frem til nogle af de bedste magasin-fotografier fra den forgangne måned har jeg spurgt nogle af mine yndlingsfotografer herhjemme om at udpege deres favoritter blandt de mange, mange, der findes derude.
____________



Lasse Bech Martinussen har valgt forsidebilledet på det franske modemagasin Self Service.

“Billedet er ét ud af flere forsider til spring/summer 2015 udgaven (nr. 42) med model Ilvie Wittek, der er blevet fotograferet af den engelske fotograf Harley Weir. I mine øjne er det et ikonisk billede med en stemning, der både er filmisk, sexet, følsom og arrogant. Et ret kompromisløst forsidevalg. Jeg lagde dog mest mærke til det, fordi billedet samtidig er genkendeligt som et Harley Weir-foto.

Jeg har fulgt hendes arbejde gennem en længere periode. Weirs stil, som blandt andet emmer af personlig og mystisk 90'er nostalgi a la tidlig Wolfgang Tillmans, Juergen Teller og Corinne Day, har en stemning og æstetik, jeg synes, er inspirerende. Både Weirs personlige og kommercielle arbejde er rundet af samme organiske look og tilgang, hvilket gør hendes stil genkendelig som i tilfældet med denne Self Service-forside.”
____________



Petra Kleis har valgt et fotografi fra Anna Bauers modeserie til det nyeste Süddeutsche Zeitung Magazin.

“Jeg har boet i Berlin, så jeg kender til en del tyske magasiner. Min favorit er Süddeutsche Zeitung Magazin. Deres billeder er altid fantastiske, og de kan få selv det kedeligste, mest ordinære motiv til at blive noget ganske særlig. Det er altid magisk.

Jeg har valgt et billede fra en modeserie. Jeg syntes, det er så smukt! Det er befriende, at det er en model, der ikke ligner en sexkilling. Jeg elsker stofligheden i det - det føles ægte på en uægte måde. Farverne, kompositionen og det uforklarlige spiller så fint sammen. Jeg ville hænge det på min væg.”
____________



Simon Birk
har valgt Anton Corbijns portræt af Johnny Rotten fra 1977, der er trykt i det nyeste Zeit Magazine, der har skrevet en feature om Corbijn.

“Billedet forestiller en ung Johnny Rotten, forsangeren i Sex Pistols, med hænderne plantet i lommerne og øjnene rettet mod kameraet. Kompositionen er klassisk med floden, der forsvinder bag hans ryg og stilen er sort/hvid og analog med grove korn og hård kontrast. Klassisk portrætstil og et typisk Corbijn-billede.

Jeg er vild med det her billede, fordi det er så underspillet på mange måder. Det er larmende stille i modsætning til den scene han repræsenterer. Hans tøjstil leder nok tankerne hen på punkmiljøet, men hans øjne og kropssprog afslører absolut ingenting. Han er en fremmed for mig og alligevel får jeg lyst til at identificere mig med ham. Uvisheden om, hvad og til hvem han kommunikerer gør det interessant. Det er et meget ærligt og tidsløst portræt.

I virkeligheden er han sikkert pisse træt og våd og kold og følger bare fotografens instrukser for at slippe væk så hurtigt som muligt. Men det virker.”
____________


Rasmus Weng Karlsen
har valgt Alasdair McLellans serie med Jarvis Cocker i magasinet Another Man til deres Spring/Summer ’15-nummer.

"Jeg kan vildt godt lide serien, fordi den er så umiddelbar - man kan se, at han er sig selv i den. Især farvesammensætningen synes jeg, er vildt fed. Og ja, det er Alasdair McLellan, der har skudt den. Han er jo mesteren af sort/hvid-fotografiet. Hvis jeg skal fremhæve ét billede, synes jeg, at forsiden er vildt fin."
____________



Tobias Selnaes Markussen har valgt Lane Stewarts portræt af Michael Jordan fra 1983, der er blevet trykt i det nyeste nummer af GQ.

"Jeg stod i et mall i Roswell, New Mexico og kæmpede mig gennem rækkerne af våbenblade med pumpede fyre og bikinipiger, der savlede over de nyeste maskinelle dræbere. Der var overflod af dybt ligegyldige fotografier så langt øjet så, og det samme gjorde sig gældende, når jeg kiggede mode-og livsstilsbladene igennem. Alt for meget overflade og glimmer, for få rigtige mennesker og nærvær. Men Lane Stewarts foto af Michael Jordan fra 1983 fangede mig med det samme. Et ikon fanget i ungdommens lethed og leg, før han blev et fænomen og sit helt eget brand.

Billede blev taget for Sports Illustrated, da Jordan stadig gik på college i North Carolina, men lever i den grad videre i det amerikanske GQ. Jeg synes, at jeg ser en anden side af ham. Jeg bliver overrasket over at se drengen i ham. Nogle mennesker er fotograferet så meget, at de nærmest bliver objekter. Jeg synes, at det er fotografiet og fotografens job at blive ved med at minde os om, at de bare er mennesker som os andre dødelige."
____________

Oliver Enné på Twitter / Instagram
____________

Bliv ven med Euroman på Facebook