”Få et barn til at tegne en bil, og han vil højst sandsynlig farve den rød.”

Ordene var Enzo Ferraris. Da han stiftede det nu ikoniske bilmærke Ferrari i 1947, var rød associeret med italiensk motorsport hos fartglade fans af racerløb verden over, og sådan er det stadig: En Ferrari skal være rød.

Derfor var rød også det oplagte designvalg for B&O, da man indledte samarbejdet med Ferrari. Gennem mange måneder har designafdelingerne i B&O og Ferrari arbejdet sammen om fire særudgaver af B&O’s produkter, som de to designkæmper nu har lanceret.

Og med den røde farve – du kan glemme alt om nordiske, rolige farver, der anonymt blender ind i dit trygge hyggehjem – trykker B&O speederen i bund på fire i forvejen kendte produkter, som ellers typisk fås i mere klassiske nuancer.

”Med udgangspunkt i Ferraris røde signaturfarve har vi udforsket en række af de røde nuancer, Ferrari arbejder med. Valget faldt på en varm rød med dybe undertoner af kirsebær, som bliver sat sammen med den sorte farve og påført aluminiummet (som højttalerne er bygget af, red.) med en dobbelt anodisering. Og det røde brøl er umuligt at ignorere,” fortæller Christoffer Poulsen, der er SVP for forretningsudvikling hos B&O.

At samarbejde med andre luksusbrands er bestemt ikke nyt for B&O. I 2022 lavede man med modevirksomheden Balenciaga et samarbejde, der blandt andet bød på en taske med en højttaler i. Tidligere har man arbejdet med virksomheder som Saint Laurent, Supreme og Rapha.

Ferrari har bygget ekstraordinære biler i Maranello i Italien siden 1947, mens B&O som bekendt har lavet lyd og design fra Struer i Danmark siden 1925. Dermed er det mere end 150 års sammenlagt innovation, der møder hinanden i samarbejdet.

”Enzo Ferrari, Peter Bang og Svend Olufsen var alle tre visionære, som redefinerede de industrier, som de arbejdede i, ved at udfordre det eksisterende. Deres arv går igen gennem generationer og er med til at sikre den høje kvalitet, som vi kender i dag,” fortæller Kristian Teär, CEO Bang & Olufsen, i forbindelse med lanceringen.

Hos en stor håndfuld bilmærker kan man i dag opgradere bilens lydsystem til et fra B&O, hvis man gerne vil have lyd fra de akustiske ekvilibrister fra Struer. Men Ferrari er ikke et af dem. Det er dog oplagt at forestille sig en Ferrari med indbygget lydsystem fra B&O som næste skridt for de to luksusbrands, der nu har krydset klinger for første gang.

The Ferrari Collection fra Ferrari og B&O tæller Beosound 2 (højttaler), Beoplay H95 (høretelefoner), Beoplay EX (in-ear hovedtelefoner) og en Beosound Explore (højttaler). Kollektionen er tilgængelig nu.

The Ferrari Collection 2023 Beoplay H95 0200.png

The Ferrari Collection 2023 Beosound 2 3rd Gen. 0178.png