Først, i begyndelsen af 2020, var der angsten for corona-smitte og sygdom. Dengang hed italienernes foretrukne hashtag på de sociale medier #iorestoacasa (jeg bliver hjemme). Så kom forhåbningerne om, at det hele – måske – ville få en lykkelig afslutning, og hashtagget skiftede til #andràtuttobene (det hele skal nok gå).
Siden er der gået adskillige måneder, og nu hvor Italien har rundet bøjen for årsdagen for det første virustilfælde, der blev konstateret den 20. februar 2020, er hashtagget endnu en gang blevet udskiftet. Denne gang hedder det #ioapro (jeg åbner) og blev i januar 2021 lanceret af restaurationsbranchen.
Nu er tonen dog hverken disciplineret som ved første hashtag eller forhåbningsfuld som ved andet. For #ioapro skal først og fremmest opfattes som et råb om hjælp, en lyst til at provokere og et oprør mod reglerne. #ioapro, underforstået: ”Jeg åbner min restaurant, også selv om det er forbudt pga. de gældende nedlukningsrestriktioner.” For #ioapro handler især om modløshed og desperation, men nok allermest om overlevelse i en restaurationsbranche, der aldrig tidligere har været tvunget i knæ på samme måde som i dag.
30-årige Carl-Emil Grøn Christensen brager derudaf som direktør og medstifter af biotech-virksomheden Reshape. Vi har talt med ham om billig lambrusco, en fuldautomatisk gelépistol og om at bosætte sig 500 mete…