Har du 100.000 følgere på Instagram, og har du 2000 personlige venner eller 100.000 fans på Facebook – er du med andre ord stinkende well connected på de store sociale netværk – så lader det stockholmske hotel Nordic Light dig overnatte gratis.
 
Syv nætter på et år kan du overnatte, hvis du befinder dig i den liga af digital popularitet.

Til gengæld skal du, hver gang du bor der, af tre omgange, ved reservation, indtjekning og udtjekning nævne hotellets hjemmeside og Facebook-side i opdateringer på din egen Facebook og Instagram.

LÆS OGSÅ: Video: Snapchat dræber Facebook

”Vi har diskuteret de her spørgsmål længe. Hvad er folks sociale netværk egentlig værd med al den tid og energi, som mennesker investerer i at opbygge store sociale netværk?Det gør de delvis for deres egen skyld, men der er også et kommercielt perspektiv i det. Det er der også for os. Det er klart, at vi ser en markedsværdi i at kunne nå ud til så mange mennesker. Der findes et fantastisk potentiale i folks sociale netværk, men vi tror også, det kan blive en fantastisk markedsføring,” siger hotellets administrerende direktør,
Marcus Majewski, til Svenska Dagbladet.

Han fortæller, at Nordic Light ikke lægger noget pres på gæsterne for at få dem til at give en positiv vurdering af hotellet i deres opdateringer.

Hvis ikke du er helt så hot på de sociale medier, som ovenfor beskrevet, kan det alligevel være, der også er en mulighed for dig til at benytte dine netværkskontakter som valuta og få rabat hos Nordic Light Hotel.

Hotellet har lavet en stige for rabatprocenter på hotelregningen sammenholdt med antallet af følgere, venner og fans.

På Instagram giver:
100 000 føljere eller mere = 100 % rabat
15 000 føljere eller mere = 15 % rabat
10 000 føljere eller mere = 10 % rabat
5 000 føljere eller mere = 5 % rabat

På Facebook giver:
100 000 fans eller flere = 100 % rabat
2 000 private venner eller flere = 100 % rabat
1500 private venner eller flere = 15 % rabat
1000 private venner eller flere = 10 % rabat
500 private venner eller flere = 5 % rabat

LÆS MERE: Manden på gaden: Modeuge i Stockholm