Jagten på terrorister er skildret mange gange – med svingende held. Der har været flere vellykkede forsøg som fx Body of Lies (med Leonardo Di Caprio) og Homeland, men selv i de bedste forsøg er det ofte med et rent vestligt perspektiv, hvor terroristen udelukkende er i rollen som superskurk gemt væk bag en mørk maske af ondskab.

Den israelsk serie ’Fauda’ er på mange måder et anderledes take på den velkendte genre. Den er stadig primært ud fra israelernes synspunkt, når en særlig enhed under forsvaret forfølger Hamas-krigere gennem skumle gyder i Ramallah, men den adskiller sig alligevel væsentligt på flere måder, som gør den ekstra interessant.

Først og fremmest er det i høj grad en konflikt mellem naboer, hvis liv, trods muren, er viklet ind i hinanden. Det ved man selvfølgelig godt fra avis-historierne, men her får man et indblik i, hvilke konsekvenser det reelt har. De bevæger sig ind og ud af hinandens liv, og der opstår flere gange komplicerede følelser af sympati.

Trods ønsket om at skade Israel og jøder distancerer de palæstinensiske terrorister sig ofte fra ekstremistiske bevægelser som IS og Al-Qaeda – i hvert fald i deres eget bevidsthed. Samtidigt er der et væld af forskellige dagsordner og grupper, som bekriger hinanden.

Nu er Fauda ikke en dokumentar eller et sociologisk forsøg på at få os til at forstå Palæstina-konflikten. Den er først og fremmest en politiserie, og på den måde adskiller den sig i formen eller indholdet ikke voldsomt fra et hav af andre serier i genren. Den er bestemt ikke noget nybrud eller nyskabelse. Den er derimod godt gedigent håndværk, som forstår at holde spændingen hele vejen igennem.

Seriens hovedperson er Doron, der egentlig har trukket sig tilbage fra den særlige enhed, som 18 måneder inden har fået kredit for at have dræbt en af de værste terrorister kaldet ’Panteren’. Nu viser det sig, at han alligevel ikke er død, og Doron bliver trukket ind i jagten igen, hvilket får hans ægteskab og mentale sundhed til at knage.

På den anden side følger vi ’Panteren’, der konstant lever skjult og ikke kan stole på nogle. Han har dog sit faste sidekick Walid Al Abed, som er ung ideologisk mand, der ser op til faderfiguren, men som også konstant undervejs må gå på kompromis og underkaste sig læremesterens luner.

Det er kattens jagt på musen, som skifter roller et par gange undervejs. Serien er skabt af Lior Raz and Avi Issacharoff, og den bygger på deres erfaringer som en del af en særlig forsvarsenhed.

Den er en af de mest populære serier i Israel for tiden, og det forstår man godt. Internationalt står Netflix for distributionen, hvilket er et led i deres strategi om at medproducere regionale og lokale serier. De første to sæsoner ligger der allerede, og en tredje er planlagt til at udkomme næste år.

***** (Fem ud af seks stjerner)