Smukke superbiler, der pludselig benyttes til andre formål end at forkæle fart- og opmærksomhedsivrige rigmænd, er ikke en uhørt fortælling. 

Især diverse politikorps har fortolket brugen af superbilerne. I Italien og Dubai drøner betjente rundt i italienske sportsvogne - Ferrari’er, Lamborghini’er, Alfa Romeo’er - som frygtindgydende symboler på, at der ingen kriminelle handlinger findes, som forbrydere kan stikke af fra.

På den anden side af Atlanten er det den V8-bærende Dodge Chargere, der sender en løftet pegefinger til dem, der skulle være tilbøjelige til at trodse politiets dagsorden.

Men også i Norden har vi faktisk kunne bryste os af at være med på denne ‘superbil goes servicebil’-trend, de seneste år.

I Danmark blev en fynsk læge landskendt, da billeder af hans lægebil, en Audi R8, pludselig florerede på adskillige nyhedsmedier. Og i England har politiet aldrig lagt en dæmper på deres egen begejstring over deres Mitsubishi Evo'er, Subaru Impreza'er eller de Jaguar’er og Lexus’er, der senere er kommet til.

Nu er det så netop englænderne, der placerer sig selv i denne slags rampelys. Den her gang inden for taxabranchen, hvor en grøn Lamborghini Huracán netop har fået bevilling til at køre taxakørsel.

Så hvad er det helt præcist for en bil, man kan få lov til at blive transporteret i, skulle man befinde sig i Wolverhampton, hvor bilen og dens ejer har hjemme?

Lamborghini Huracán - hvis tekniske efternavn er LP 610-4 - er Lamborghinis nyeste skud på en relativt ny søskende-stamme, der startede ved Gallardo’en - Lamborghinis bedst-sælgende model nogensinde - i 2003.

Ligesom sin ældre bror er Huracán’en blevet udstyret med en V10-motor under bagsmækken, og ligesom sin bror er den på trods af at være en “billig” Lamborghini meget, meget dyr. I England starter prisen på 1,8 mio. kroner.

Den 5,2 liters store motor yder 610 hestekræfter og sender dig - og din taxachauffør - fra 0-100 km/t på lige over tre sekunder, hvilket burde være nok til at sikre dig den mest underholdende og samtidig dødsangstprovokerende taxatur i dit hidtidige liv.

Huracán har to sæder, et udseende, der nok ikke får mange til at tænke en Austin FX4, og så har man altså vurderet, at dens nok ubrydeligt stive undervogn ikke er i vejen for en behagelig passagertur.

Men at være et designmæssigt mesterværk giver naturligvis ikke taxabevilling alene. Ejeren af denne Huracán har skullet imødekomme nogle mere praktiske og formelle krav for at kunne fungere som privat taxa.

Blandt andet må bilen ifølge engelsk lovgivning ikke have mere end otte passagersæder, den må ikke kunne forveksles med en almindelig taxa, og den skal være “behagelig og ren”.

Nu skulle man måske tro, at Wolverhamptons nyeste og grønneste taxa kunne være en forfriskende transportløsning til alle, der kom lidt sent ud af sengen, og som gerne drikker morgenkaffen ved de g-påvirkninger, der måtte forekomme op til topfarten på 330 km/t. Men det er nok en letsindig tanke.

For det første er Wolverhampton ikke umiddelbart kendt for at være ideel til den slags hastigheder. For det andet er minimumsgebyret for en tur i Huracán’en er 3.500 kroner for 90 minutter.

Se selv videoen nederst i artiklen og vurdér, om det alligevel er en god forretning.