Der må blive delt high fives ud på Porsches hovedkontor i Stuttgart, når de hvert år bliver udnævnt til at producere biler af verdens bedste kvalitet.

Nu er der så igen grund til begejstring, ikke bare for sydtyskerne, men ligeledes for bilentusiaster verden over. Først blev Porsches 911-serie for et halvt årti siden opdateret med 991’eren som afløser for 997’eren. Samme år fik den store Cayenne så et nyt udseende, og året efter blev både Boxster og Cayman forvandlet fra fattigmands-Porscher til skamroste og smukke racerbiler.



Det kan altså ikke komme bag på nogen, at turen også måtte komme til Porsches Panamera en dag. Den dag har endelig meldt sig.

Porsche Panamera kom første gang i produktion i 2009. Anmelderne stod i kø for at finde på de mest udskældende ord, der rammende kunne beskrive bilens udseende, mens de fantastiske køreegenskaber blev gemt til brødteksten. Ikke engang et ansigtsløft i 2013 kunne ikke komme kritikken til livs.

Hverken udseendet eller prisen, der spænder mellem halvanden til fire mio. kroner med dansk afgift, har dog tilsyneladende afskrækket de velstillede danskere fra at erhverve sig Panamera’en, der i dag hyppigt kan spottes på de danske veje.






Det vil derfor glæde mange af os at se den nye Panamera, der foruden nye specifikationer også unægteligt tager sig bedre ud i gadebilledet. Både hvad angår æstetik, ydelse og miljø.

Først til æstetikken. Den nye Panamera er blevet gjort bredere, højere og længere end sin forgænger. Faktisk er bilen nu mere end fem meter lang - 5,049 meter for at være helt præcis - hvilket efter lidt hurtig research bevidner et vokseværk på hele 79 mm.

Ydelsen skal vi naturligvis også hæfte os ved. Bilen er i første omgang præsenteret i tre varianter, hvoraf den mest kraftfulde besidder en 4,0 liters V8-motor, der yder 550 hestekræfter og går under navnet Panamera Turbo.
 

Topmodellen er altså blevet neddroslet fra den 4,8 liters motor, som man kunne finde i første generation, hvilket dog ikke har forhindret Porsche i at barbere et halvt sekund af tiden fra 0-100 km/t. Ved tilkøb af Sport Chrono-pakken hedder den accelerationstid nu 3,6 sekunder.

Man kan alternativt vælge en Panamera 4S, der med sin 3,0 liters V6-motor yder 440 hestekræfter, og fås for en væsentlig sum mindre, end de næsten tre mio. kroner de danske priser kommer til at lyde på for Panamera Turbo.

Til sidst skal vi have rundet miljødelen. Det er her den tredje variant, Porsche Panamera 4S Diesel, kommer ind i billedet. 422 hestekræfter og 0-100 på 4,3 sekunder (med Sport Chrono-pakken) lyder ikke tosset. Endnu mindre tosset lyder det, at den samtidig med at gemme på disse mange kræfter i blandet brug vil køre 15 kilometer pr. liter diesel. En fuld tank på 75 liter vil altså kunne bringe dig og tre medpassagerer velkørende fra København til vinsmagning i Champagne-Ardenne.

Porsche Panamera er ikke længere den grimme lillebror, der skal gemmes væk i skabet, hver gang der skal tages familiebilleder. Tværtimod er den bestemt sin smukke og forfængelige familie værdig. Bilen er at finde på gaderne i slutningen af 2016.

LÆS OGSÅ: Mathias Zanka Jørgensens auto-cv

LÆS OGSÅ: EM-spillernes garager: Hvilket land kan stille med den vildeste bil?

LÆS OGSÅ: Østrigs tragiske Formel 1-historie