Et helstøbt projekt af format er i færd med at skubbe Brooklyn i den rigtige retning. Jay-Z leverer hypen mens indbyggerne står for opbakning til bydelens nye darling: NBA-holdet Brooklyn Nets. Vi har været i Barclays Center i Brooklyn.


Bruce Ratner ville ikke blive i New Jersey. Den amerikanske ejendomsmægler havde købt NBA-teamet New Jersey Nets i 2004 med klare intentioner om at flytte holdet til Brooklyn. For at det kunne lade sig gøre, skulle han hverken snakke med borgmestre, erhvervsfolk eller lokalbefolkning. Det vidste Bruce Ratner godt. Han skulle snakke med kongen af Brooklyn. Han skulle snakke med Jay-Z.

Så det gjorde Bruce Ratner.

De to parter mødtes på Jay-Z's eksklusive natklub 40/40 på Manhattan. Og det krævede ikke mange ordudvekslinger, før en fælles vision var på plads.

“We're going to Brooklyn,” forklarede Ratner.

“Alright. Let's do that,” svarede Jay-Z afklaret. Og kort tid efter annoncerede rapperen sig officielt som investor.

Jay-Z er personificeringen af den amerikanske drøm, hvor alle kan “make it big”. I midten af 90'erne jagtede han et gennembrud som rapper, og de spinkle indtægter kom fra de stoffer, han opbevarede og solgte videre fra sin sparsomme lejlighed på 560 State Street i Brooklyn.

I dag kan Jay-Z stå på taget af samme lejlighedskompleks og kigge de ca. 100 meter over på Brooklyns spritnye, imposante arena, Barclays Center, og sige, at han har været en afgørende motor bag bydelens nye hjerte. Med opførelsen af Barclays Center medvirker Jay-Z til at overføre en smule af sin succes til det område, hvor han selv voksede op.

Kernen og drivkraften i projektet er det nye NBA-hold, Brooklyn Nets. Bruce Ratner lykkedes med Brooklyn Nets at overtage NBA-franchiset fra New Jersey, og da Barclays Center i november lagde brædder til det nye Nets' debut i NBA, skete det efter næsten 10 års tilløb.


Kris Humphries og Joe Johnson fra Brooklyn Nets.

Brooklyn har ikke haft et professionelt sportshold siden 1957, men med stedets passion for basket kommer den kollektive interesse for The Nets ikke ud af ingenting. Store navne som Bernard King, Connie Hawkins og Stephon Marbury har gennem tiden overført evnerne fra områdets street-arealer til NBA-hallerne. De har været medvirkende til, at basketball er den dominerende sportsgren i Brooklyn, men legenderne har altid tørnet sammen hos enten New Jersey Nets eller ærkerivalen New York Knicks i Madison Square Garden.

Den tid er forbi. Halvvejs inde i Brooklyn Ntes' debutsæson skinner projektet.

Arenaen, der udefra ligner en gigantisk meteor, som er drattet ned i Brooklyn, er blevet et socialt epicenter for shopping og kultur. Store dele af området er som forvandlet, lyder det fra de lokale, og over 2.000 fuldtidsstillinger er skudt op i forlængelse af projektet, mens flere butikker stadig kommer til løbende.

Dermed er ambitionen om at skabe et mere robust samfund i en svær tid med arbejdsløshed  på rette vej. Og flere arbejdspladser kan muligvis vente forude, da der florerer rygter om, at organisationen bag Brooklyn Nets vil udvide med et NHL-hold.

For virksomhedens top handler det i høj grad om at nedbryde barrierer i en bydel, som altid har været den lovløse lillebror til det glamourøse Manhattan. Organisationen vil give Brooklyn et omdrejningspunkt, der forener den enorme bydels omtrent 2,5 mio. indbyggere. Rundt om i bybilledet sender bannerreklamer et tydeligt signal: “It's our time.”

Selvom Jay-Z's reelle aktieandel i Brooklyn Nets er minimal - han ejer blot 0.02% af aktierne - er hans rolle som Brooklyns stolthed og Nets' kølerfigur enorm. Inde i Barclays Center bliver man igen mindet om Jay-Z's betydning. Hans eget tøjmærke, Rocawear, har sin egen butik i bygningen, og i loftet blafrer et banner, der minder om rapperens otte koncerter i efteråret i forbindelse med åbningen af arenaen.

Jay-Z har designet det enkle, sort-hvide klublogo for Brooklyn Nets, og det kan heller ikke afvises, at han har haft medbestemmelse omkring arenaens stilfulde gulv med sildebensparket. Alt, Jay-Z rører ved, synes at være cool.

Sportsligt har Brooklyn Nets levet op til den virak, der har været om klubben. Med al sandsynlighed kvalificerer Nets sig til slutspillet, der begynder i april. Det virkelige boost til Brooklyn er indbyggernes fortjeneste. Kamp efter kamp har 17.000 tilskuere fyldt arenaen, og en udsolgt arena var også tilfældet, da vi så Nets slå Milwaukee Bucks 113-111 tidligere i februar.

Brooklyns indbyggere har med NBA-holdet fundet et hjem til “deres” sport, og i Jay-Z har man fundet en ambassadør med uvurderlig betydning for klubbens brand. Kombinationen har indtil videre vist sig at være driftig, og selv til en kamp mod Milwaukee Bucks, som på papiret er en middelmådig modstander, engagerer Jay-Z sig fra sidelinjen.

Han rejser sig fra sit sæde på første række og giver spillerne high-fives, når de lunter til og fra time-outs. Imens strømmer energiske strofer fra hans eget bagkatalog ud af højtalerne.

"Hello Brook-lyyyn!"

"Brooklyn, I need you to scream!"

Stemningen bliver elektrisk da Brooklyn-spilleren Joe Johnson udligner, så kampen går i forlænget spilletid. Og få minutter senere når den klimaks, da han sænker et skud og afgør kampen med spillets mest prestigefyldte skud: en 'buzzerbeater'.

Nets vinder, Jay-Z smiler hvidt og bredt og den massive hype i Brooklyn lever videre med fornyet styrke.

LÆS OGSÅ: "Jay? I need you down in Ohio"

FACEBOOK Bliv ven med Euroman