De mandlige modetrends opererer typisk inden for strammere rammer end de kvindelige.

Selvom vi kan spore en udvikling, så ligner de bukser, huer og jakker vi går i ofte de jakker, bukser og huer, som mænd også gik i for flere årtier tilbage. Samme præmis synes ikke at gøre sig gældende for de kvindelige modetendenser.

Uden at det skal læses som en plat stikpille-metafor til kønsdebatten, så skyldes det nok, at de mandlige modetendenser typisk er mere rodfæstet i realiteterne.. og vejret... Hvorimod den kvindelige mode er mere præget af beklædningsgenstande - korte nederdele, crop-tops og stiletter – hvor tøjets design som oftest er højere prioriteret end dets praktiske funktion .

Det er måske også derfor, at vi i de mandlige modetendenser ser nogle items, som hvert år går igen, da de er klassiske for årstiden.

I samarbejde med DS 5, et bilmærke der i stil med de mandlige modetendenser er formået at komme igen og igen, har vi kigget på 7 af efterårets klassiske items.

1. Macho-nostalgi

Pilotjakken er uigenkaldeligt en klassiker. Det er dens slags jakke, man kan finde frem fra gemmerne efter dens "sommerhi", og i ugerne efter har man samme optur over den, som da man i sin tid erhvervede sig sin pilotjakke. Har du ikke allerede en liggende, så bør det være her, du investerer næste gang. Gå efter pilotjakken med fårepelskrave, da den tegner til at blive én af vinterens favoritter. Den varmer i årstidens kulde, og så er der bare noget macho-nostalgi over en pilotjakke med fårepelskrave.

2. Den venlige brille

Den ovale brille er endnu en klassiker, der har fået revival. Det gælder både som almindelig brille og som solbrille. Den signalerer kontrol og klasse, alt imens den kommer med et strejf af venlighed. Men et vigtigt "men" er din ansigtsform. Den passer bedst til det kantede ansigt, og så er det ret essentielt, at du ikke køber den ovale brille i for store størrelser.

3. Hold varmen


Huen er om noget et godt eksempel på en klassisk mandlig beklædningsgenstand, der har en helt klar praktisk funktion. Tophuen har domineret gadebilledet i vinterhalvåret i mange år(tier), og i år bliver ingen undtagelse. Dog ser vi en lille udvikling i struktur og silhuet. Huerne er blevet lidt længere, og så er de fleste af dem strikket i uld. Især den lidt grovere strik er udbredt. Det hænger sammen med de tendenser, der går mod bæredygtighed og ansvar for miljøet, som vi også ser det inden for andre dele af tøjmoden. Det skal være enkelt, tidløst og af høj kvalitet.

4. Den gode gamle ven

Er du ikke iført en blå- og hvidstribet herreskjorte, eller hænger der ikke som minimum én i dit skab, så bør du stikke i byen efter en lige nu. En mand bør som minimum eje én af herregarderobens mest klassiske items; den blå- og hvidstribet oxford skjorte. Skjorten er lidt som en god gammel ven; i perioder hænger I rigtig meget ud sammen, mens I i andre perioder måske ikke lige får drukket den der øl. Men når I så gør det igen, så er det sgu altid, som havde I hængt ud kun dagen før og dagen før det. Det er en klassiker, og tiden er lige nu til klassikere. Vi går nemlig gerne pæne og velklædt ud af døren om morgen. Det er en tendens i den mandlige mode, der i løbet af de næste par år vil ændre sig over mod et mere afslappet udtryk, men bare rolig, din gamle ven går ingen vegne. Hvis du ikke har den på, så hænger den i skabet... ik'!?!

5. Vandrestøvlen til (kontor)landskabet

Vinterstøvlen kan godt være lidt af et makværk, for det kræver sin designer at skabe en sko, der på én gang holder fødderne varme, uden at de – bogstaveligt talt – bliver som et par klodser om fødderne. De helt rigtige støvler skal være det naturlige sidste slutpunktum for vinterjakken, mens de skal kunne fungere som en naturlig del af dit hverdags/kontor-outfit. Denne vinter har flere producenter ladet sig inspirere af den klassiske vandrestøvle med solid gummisål, hvor selve skoen er i læder eller ruskind, der gør den moderigtige vandrestøvle til en rustik og mere brugbar støvle – både på kontoret og til de kolde vinterdage.

6. Retro i samspil med det moderne

Herremode er ikke kun tøj men omhandler også mange af de ting, som vi ynder at omgive os med. Gennem de seneste par år har vi set en bølge af radioer og højtalere, hvor især det retro-inspireret design går hånd i hånd med den nyeste teknologi. Den trend har vi også set i indretningen af vores hjem, hvor modernisering af det gamle retro spiller en stadig større rolle. Vi stoler på gammelt håndværk, men det skal være i samspil med moderne kvalifikationer. De dygtigste elektronikproducenter har forenet disse ønsker og skabt en række både smukke og højt funktionelle højtalere.

7. Sanselig køreoplevelse

Med den digitale alder, hvor der hele tiden er et nyt post på facebook, et nyt tweet på twitter eller andre online-nyheder vi bliver opdateret på og skal holde øje med, er transporttiden alt imens blevet mere og mere hellig. Muligvis en af de sidste bastioner hvor vi blot er os selv. Transporten skal være karakteriseret af ro, sanselighed og luksus. Det kendetegner den nye DS 5, der formår at gøre køreoplevelsen behagelig og lækker, mens bilen i sig selv er præget af sit avantgardistiske design. Det kommer f.eks. til udtryk i shooting break profilen og den nye DS Wings front. En ny DS 5 fås fra 419.990 kroner, mens du med firmabeskatning kan få den helt ned til 315.000 kroner. Lige nu kan du samtidig få et attraktivt leasingtilbud på den nye DS 5 BlueHDi 120 S&S Design for kun 3.995 kroner og måneden og en 1 gangsydelse på 25.000 kr.