Der har været fart på ”collaboration-fronten” i 2015. Samarbejder på kryds og tværs af konservative modehuse og populære street-mærker er blevet lige så almindelige som hvide sneakers til et par blå habitbukser. 

Samarbejder mellem mærker er en tredobbelt gevinst. Dels for de gamle modehuse, der undgår at hænge fast i et støvet prædikat, og dels for designerne på vej op, der får mulighed for det internationale gennembrud. Og for os andre betyder det masser af kreative og lækre tilføjelser til garderoben. 

Her får du listen over de fra vores synspunkt mest vellykkede mode-sammensmeltninger i 2015.

 
Adidas x Palace

Maser af print og en dristig brug af farver og syrede, asymmetriske mønstre. De hippe britiske skateboarddrenge fra Palace og de tyske sportstøj-mastodonter fra Adidas formår med deres fælles kollektioner at lede tankerne i retning af fester med tysk undergrundstrance. Og samtidigt sætter de barren for moden inden for sportstøj i 2015. Her med heftig brug af lyserød, der rammer ned i hovedpulsåren på en af tidens største tendenser. 




Læs også: Nytårstøj: Sådan springer du velklædt ind i det nye år

Apple X Hermés

I starten af 2015 står man med et problem hos Apple. Det teknisk velfunderede Apple Watch kan ikke konkurrere med giganter som Rolex og Omega. Det er uret og specielt remmen simpelthen for uæstetisk og kluntet til, lyder det fra et voksende antal kritikere. Hvordan løser man så den problematik, når man er verdens mest værdifulde virksomhed?

Man ringer naturligvis til Hermès og beder dem om at designe en rem.
Franskmændene, der ellers så godt som aldrig er til at lege med, takker ja og går i gang.

Resultatet: Cognacfarvet læder i kraftig kvalitet, ja, ja naturligvis. Om de trofaste Rolex-fanatikere derude så rent faktisk skifter vogn eller rettere tid, er en helt anden sag.

Det ekstremt vellykkede samarbejde markerer samtidigt en teknologisk opdateret relancering af Hermès’ ur Cape Cod. Krydsningen af amerikansk teknologi og fransk haute couture udkom 5. oktober og koster fra 7.300 kroner. 



Læs også: Køb et unikt og meget dyrt eksemplar fra Supreme og Rolex 

Balmain x H&M

Ingen over, ingen tæt på og ingen ved siden af. Dét er et faktum, hvis man måler på omtale i medierne og graden af selvsving på de sociale medier. Resultatet blev unge der lå i kø to, tre og fire dage i træk, for at få fingre i kollektionen med den ekstravagante brug af guldtråd.

For derefter at styrte hjem og sælge tøjet til 5 gange prisen. Chefdesigner Olivier Rousteing kan notere sig, at missionen om at gøre Balmain-universet økonomisk tilgængeligt lykkedes, vel og mærke, hvis kunderne var klar på at ligge i kø.

Af andre ting, der lykkedes i samarbejdet, kan nævnes et par stilfulde militærinspirerede jakker, heriblandt en tidløs peacoat, der har været med til at skabe sømandsinspirerede bølger i modeverdenen.
 



Læs også: 5 ting fra Balmain x H&M der er værd at ligge i kø for 

Wood Wood X Reebok

En vedvarende brug af hovedsageligt hvide Reebok- og Wood Wood-logoer på en baggrund af klare enkle farver med tøj af en tyk kvalitet. Dead simple. Det fungerer blandt andet, fordi det giver mange styling-muligheder.

Med det halvhårde, næsten bokserinspirerede udtryk i mente specielt til sport eller fashionabel afslapning. Af den årsag er tøjet dog i mindst lige så høj grad relevant til en tur i Kødbyen efter øl med drengene.

Det er efterhånden ved at være et stykke tid siden, man med ro i maven har kunnet hive et stykke tøj fra Reebok ud af garderoben, og bruge det til en aften ude. Der er da også andre end os her på Euroman.dk, der har fået øjnene op for den præstation. Highsnobiety har således nomineret den til bedste collaboration i 2015.     



Adidas originals x Pharrell Williams
 

Først blev han af Adidas udset, som manden der skulle bringe Stan Smith skoen til live. I år kom tiden til en anden legendarisk sko, nemlig modellen Superstar. Og til live, det kom skoen.

At relancere en klassik sko som mange har et forhold til og endnu flere en mening om, kan være lidt af en opgave. Symptomatisk for kollektion som helhed og for Pharells tid i modeverden i særdeleshed blev det gjort stilfuldt og farverigt. Og med 50 friske farvevarianter som hyldest til mangfoldighed, er der da også lidt for enhver smag.

Vi letter på hatten, og gratulerer Adidas og Pharell med et projekt, der har været medvirkende til at sætte Superstarens bredeste fodaftryk på modeverdenen hidtil.  





Lacoste X Peanuts

Da René Lacoste for første gang kunne hæve trofæet, som vinder af Wimbledon i 1927, havde den afdøde tennisspiller formentlig ikke medregnet, at hans i dag ikoniske franske modehus skulle indgå et stilmæssigt ægteskab med en amerikansk tegneseriestribe.

Ikke desto mindre er det lige præcis, hvad der er sket. Og vi skal hilse og sige, at det virker, René. Samarbejdet formår med respekt for historien om krokodillen, at levere en humoristisk udgave af en udødelig klassiker.


 
Læs også: Adidas vil knuse sneaker-markedet med denne nye model  

Læs også: Se 3 af Danmarks vildeste sneaker-samlinger