Johannes Torpe har netop designet indretning og interiør for en af Asiens største restaurantkæder, South Beauty Group. Han har i skrivende stund gang i projekter i Kina, Singapore, Los Angeles og London, og hans firma Johannes Torpe Studios opererer allerede fast i fire lande. At kalde ham en travl mand er en mild underdrivelse. Vi sendte et par spørgsmål til Johannes Torpe (han er umulig at fange på telefonen), som han svarede på i flyet fra Tokyo efter en rundtur til Singapore, Hong Kong og Beijing.

Du voksede op i Thy Lejren og indretter i dag restauranter i Kina: Hvad er de mest afgørende øjeblikke på den rejse?
Rejsen er et vildt eventyr. Tre års samlet skolegang har haft betydning for, at det overhovedet har kunnet lade sig gøre. Min mor er kunstmaler og min far var irsk musiker, der som så mange andre irske mænd undslap det katolske styre og nedlagde kvinder på stribe. Et andet parameter er, at jeg altid har haft ultimativ frihed til at udfolde mine kreative sider og ikke skulle tage vare på andre end mig selv. Jeg flyttede fra Thy Lejeren som 13-årig og lavede mit første firma som 15-årig og derfor har jeg fra starten ikke haft noget imod astronomiske udfordringer eller ansvar. Hele vejen har det at møde mennesker og skabe relationer været det, der tænder mig. Så nysgerrigheden er det, der holder mig flyvende. 


Restaurant i Shenzhen i Kina, som Johannes Torpe Studios har indrettet.

Du var med til at indrette caféen SuperGeil og natklubben NASA tilbage i 90'erne og starten af 00’erne. Hvordan så verden ud dengang?
00'erne var som 90'erne en transition for danskerne til at tage nyt til sig. Men som alle nye årtier er det øjnene, der ser, der beslutter om det rent faktisk er nyt. Og hvis jeg tager zoombriller på, var det, som vi lavede med NASA i 1997, nok ikke meget mere originalt end hvad alle de andre lavede i årtiene før. På den anden side er vi ansvarlige for at op til flere mere eller mindre heldige rigmænd fik stiftet familie - om ikke andet i utroligt gennemførte og ret fantasifulde rammer! SuperGeil var et projekt, der blev større og større, jo mere vi arbejdede på det, og jeg håber at det faktisk har inspireret en del yngre designere til at fyre den af og lave noget, hvor alt er gennemtænkt. Det er ikke tit, du får chancen for at lave et projekt, hvor alle dele af designet er gennemført - og det var der, vi fandt ud af at "branded space" er en af vores stærkeste kompetencer.


Der venter spektakulær indretning og madoplevelse i Taipei.

Hvordan ser processen ud fra du får en opgave, fx at indrette en restaurant, til restaurantchefen står klar til at tage imod sine gæster?
Den seneste åbnede restaurant er i Taipei i Taiwan, og her var processen meget typisk dansk: at forstå, hvordan taiwanesere spiser og bruge spisesteder som samlingspunkt til frokost og middag. Derefter at tilrette konceptet efter demografi og de fysiske rammer, som i dette tilfælde var ret kompakt med kun 1000 m2 til en gourmetrestaurant, hvor køkkenet fylder 25-28%. Vi skulle lave noget spektakulært, der både var tro mod brandets rødder og samtidig gav folk en wow!-følelse. Nok den fornemmeste opgave, en restaurant designer kan få...


En South Beauty-restaurant, som Johannes Torpe har indrettet.

Hvor er du, og hvad laver du om 10 år? Hvad drømmer du om?
Jeg er stadig den samme som i dag, med endnu flere fantastiske oplevelser på nethinden. Allerede for 10 år siden tog min bror (Rune RK) og jeg beslutningen om at Danmark er et fedt land, men at verden er hvor vi bygger vores musik- og designforetninger. Vi er så småt begyndt at art directe for verdensberømte brands og har i større omfang end før medejerskab i flere af de brands, vi hjælper til verden. Og så stoler jeg fuldt og fast på min egen intuition i alle forhold i livet, eller ville det være for kedeligt.

LÆS OGSÅ Copenhagen Photo Festival: 4000 værker, 250 fotografer og 24 lande

LÆS OGSÅ Euroman vinder to priser i designkonkurrence

TWITTER Følg os på twitter