Siden lanceringen i 2006 har brugernes feed på Twitter været reklamefri zone. Men det slutter nu. For svaret på Twitters udfordringer med at gøre sin økonomi bæredygtig kan være reklamer - og masser af dem.

For på trods af sine over 200 millioner brugere og en ambition om at blive et omdrejningspunkt i verdens ditgitale kommunikation har det sociale medie endnu ikke fundet en forretningsmodel, der giver overskud. Og det er det, der nu skal rådes bod på.

Ifølge Wall Street Journal afsløredeTwitter-direktør Dick Costolo i forrige uge i et møde med sine underdirektører eksempler på i alt 15 forskellige modeller til annoncering.

En af de bedst kendte af de varslede markedsføringsmodeller er en tjeneste, der giver annoncører mulighed for at lede Twitterbrugere til deres app-store med et enkelt klik, en model, der angivelig er meget populær hos udviklere af spil til telefonen.

Denne type reklamer for app-installering blev taget i brug i 2012 af Facebook, hvor brugerne ifølge websitet Buzzfeed.com i løbet af sidste år downloadede mere end 245 milllioner apps på den måde.

Du kan se et eksempel her på, hvordan de kan se ud:




Allerede i sidste uge så Twitterbrugere de første eksempler på annoncer af denne type:
Twitters mange forskellige modeller vil blive taget i brug i løbet af det næste halve års tid, men allerede nu har flere brugere stiftet bekendtskab med tjenestens nye forretningsmodel.