Måske opfatter du Facebook og Twitter som platforme for hurtig, impulsiv kommunikation. Et sted, hvor man skyder på alt, hvad der rører sig.

Men for folk, der arbejder professionelt med markedsføring på sociale medier, kan 140 tegn og et lille billede i et tweet være resultatet af måneders nøje overvejelser.

For eksempel tog det 45 dage fra design- og reklamefirmaet Huge fik til opgave at skabe et indlæg til den franske ostefabrikant Présidents kampagne ”Art of Cheese”, til dette tweet, der anbefaler potentielle Président-kunder at servere osten ved stuetemperatur, ”udkom” på Twitter 30. april:


Finansavisen Business Insider  har talt med folkene på Huge, der har flere kontorer i USA og et i London og Rio de Janeiro og blandt andet har bilfirmaet Audi som kunde, om, hvordan de arbejder, og i særdeleshed om, hvordan det kan tage så lang tid at få offentliggjort et enkelt tweet.

De fortæller, at planlægningen af tweetet begyndte først i marts, hvor folk fra firmaets hold for sociale medier holdt et møde med en projektleder og en ansat i strategiafdelingen og planlagde sociale medieopslag for april.

Det handlede blandt andet om ”Art of Cheese”-kampagnen, der sender produkttips ud til 100 følgere på Twitter og 220 fans på Facebook.

Kort efter blev der afholdt et møde, hvor en repræsentant for afdelingen for sociale medier i samarbejde med en tekstforfatter og en grafisk designer fik den ide, at tweetet skulle handle om den rette temperatur at servere en camembert ved.    

Ugen efter mødtes tekstforfatteren og designeren for at lave et udkast til tweetets udseende. 

Udkastet blev derefter pitchet på et møde med en projektleder og en fra afdelingen for sociale medier.

I løbet af den næste uge blev tweetet – sammen med andre planlagte opslag til sociale medier i april måned – vurderet internt af et panel af ledende tekstforfattere og strateger, der endelig godkendte opslaget og sendte det videre til Président, der offentliggjorde det 30. april, 45 dage efter ideen først opstod.

Tweetet var endnu ikke blevet retweetet, da Business Insider skrev om det i begyndelsen af denne uge. Men det ser ud som om, at artiklen i finansavisen har haft betydning, idet det i skrivende stund er blevet retweetet over 100 gange. En lille, men utilsigtet marketingsucces?

Reklamer genererer 90 procent af Facebooks indtægter, og eksperter spår, at markedet for reklame på sociale medier vil blive ved med at vokse i fremtiden.