Google Laszlo Bock

Google-boss: Sådan holder du på de bedste medarbejdere

Google-boss: Her er de to eneste måder at holde på virksomhedens bedste medarbejdere

Det handler ikke om pengene.

I mange virksomheder er medarbejderne den vigtigste ressource, og derfor kan det være et hårdt slag at miste vigtige ansatte – særligt hvis det er til konkurrenten.

Den mest nærliggende tanke vil være at sørge for, at de bliver betalt mere, end andre virksomheder kan tilbyde. Men ifølge Googles HR-chef Laszlo Bock er flere nuller på lønsedlen ikke hemmeligheden til at holde på nøglemedarbejderne. 

”Folk bliver ikke for pengene,” siger Laszlo Bock i et interview med Bloomberg. Han peger på, at mere end en tredjedel af Googles første 100 medarbejdere stadig er i virksomheden, selv om de tjente store penge på virksomhedens børsintroduktion i 2004. 

I stedet mener han, at der er to simple ting, der får de dygtigste medarbejdere til at blive i mange år:

1. Kvaliteten af deres kolleger
Uanset hvilken stilling i Google, der er tale om, bliver potentielle kandidater screenet af både den nærmeste chef, kommende kolleger, en ansættelseskomité og til sidst Googles CEO Larry Page 

2. At de føler, at deres arbejde er meningsfuldt
”Folk vil mere end bare tjene en skilling,” siger Laszlo Bock og peger på, at forskning viser, at medarbejdernes produktivitet bliver op til fem gange større, hvis de føler, at de laver et stykke arbejde, som betyder noget.

Google er ellers kendt for at have masser af medarbejdergoder, men det er ikke dét, der holder på medarbejderne i tech-virksomheden ifølge Laszlo Bock. 

”Den beskidte hemmelighed bag goderne er, at de ikke holder på folk eller trækker dem til,” siger han. 

Men Googles ansatte klager næppe over gourmetfrokosten og den gratis massage alligevel.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Sådan undgår du træthed på arbejdet

LÆS OGSÅ: 10 mænd der giver håb om succes efter de 30

LÆS OGSÅ: Sådan leverer du det perfekte pitch: ”Typisk tager det mig to minutter at vurdere, om jeg skal investere en million i dig og din ide”

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere

Ok