TheCrown_Season_6_Image4.jpg’The Crown’ 

De seneste år har ’The Crown’ været en sand seriesucces og hjemtaget den ene Emmy efter den anden. Seriens dramaturgi, skuespil og visuelle identitet er af højeste kvalitet, og det er slående, hvor meget der i samme periode er sket i det virkelige engelske kongehus.

Dronning Elizabeth er gået bort, og hendes barnebarn Harry har taget sin familie og sit gode tøj og vendt kongehuset ryggen. Snart ruller sidste sæson af ’The Crown’ over skærmen og fokuserer på prinsesse Dianas død, optakten hertil og konsekvenserne deraf.

Flere af de ikoniske skuespillere fra serien vender nu tilbage, herunder blandt andre Imelda Staunton (’Downton Abbey’), Olivia Colman (’The Favourite’) og Jonathan Pryce (’Game of Thrones’), og så vil vi se nye ansigter portrættere prins William, prins Harry og Kate Middleton.

Netflix, premiere 16. november.

The Gilded age.jpg’The Gilded Age’

’If I can make it there, I’ll make it anywhere,’ sang Frank Sinatra om New York. Byen, hvor man flyver højt og falder dybt. Sådan var det også i slutningen af 1800-tallet.

’The Gilded Age’ kaldte forfatteren Mark Twain perioden, hvor den økonomiske vækst nåede nye højder, og hvor mange familier pludselig fik enorme summer mellem hænderne og udfordrede byens allerede eksisterende elite.

Det er udgangspunktet i ’The Gilded Age’, der i første sæson skildrer den sociale elites intriger, politiske rænkespil, store kjoler og overdådige middagsselskaber. Nu vender serien tilbage, og der er endnu en gang lagt op til en opvisning i, hvordan penge, politisk snilde og ambitioner både kan korrumpere og triumfere. 

HBO MAX, premiere 29. oktober.

All the light.jpg’All the light we cannot see’ 

Serieversionen af Anthony Doerrs bog af samme navn handler om den blinde, franske pige Marie-Laure, der efter nazisternes invasion af Paris flygter ud til sin grandonkel i kystbyen Saint-Malo. Med sig har hun en skat af stor kunstnerisk værdi samt en enorm vilje til at kæmpe for alt,  hun har kært.

Med i fortællingen er også det forældreløse wunderkind Werner Pfennig, der fixer radioer så let som ingenting. Uden at være synderligt nazistisk anlagt ender Pfennig alligevel med at deltage i krigen, men dens barbariske natur gør ham desillusioneret omkring sine gerninger.

De to unge menneskers veje mødes på forunderlig vis i Saint-Malo, og her, mens kuglerne flyver, og bomberne falder, udspiller dramaet sig. 

Netflix, premiere 2. november.